Alles dat jij moet weten over motorcommunicatie

9

Je wil een communicatieset kopen, dat is duidelijk. Maar eerlijk is eerlijk; in communicatieland is het een grote chaos. Daarom hebben we een mini-handleiding gemaakt zodat je er heel gemakkelijk achter komt welk systeem het beste aansluit bij jouw wensen. Easy!

Wat is er belangrijk bij de aankoop van motorcommunicatie?

Je hebt motorrijders die tijdens het rijden het liefst helemaal in zichzelf zijn gekeerd en alleen nog maar met hun motor bezig zijn. Gewoon jij, je motor en het asfalt waar je overheen scheurt. Of ben jij juist iemand die liever naar muziek luistert, of wellicht graag telefoneert tijdens een zondagmiddag rit? Waar je vroeger je eigen huis-tuin-en-keuken communicatie set in elkaar probeerde te knutselen zijn er tegenwoordig ongekend veel mogelijkheden. Er is een breed scala aan (universele) Bluetooth communicatiesystemen voor op de motor, variërend van super basic tot extreem uitgebreid. Vanwege dit enorme aanbod wordt het jou als motorrijder natuurlijk niet erg gemakkelijk gemaakt. Ik ga je daar een handje bij helpen door uit te leggen waar je allemaal op moet letten tijdens het kiezen van de juiste motorcommunicatie.

Welke vorm van motorcommunicatie past bij mij?

Bijna alle merken die communicatiesystemen aanbieden hebben verschillende modellen in, uiteraard, verschillende prijsklassen. Wat je jezelf moet afvragen is de manier waarop je het systeem wilt gaan gebruiken, wil je dat in je eentje, met een passagier of met een groep motorrijders? Denk er dus vooraf over na wat je van plan bent met het communicatiesysteem:

Solo: je rijdt alleen, maar wilt toch graag muziek luisteren, of moeiteloos horen welke afslag je moet nemen dankzij je navigatiesysteem. Wellicht gebruik je de motor veel voor je werk en vind je het belangrijk dat je altijd bereikbaar bent. Motor naar motor (vaak aangeduid als Bike2Bike) communiceren is niet nodig en je rijdt ook nooit met een groep.

Rijder naar Passagier: je wilt eigenlijk alles wat hierboven staat maar je rijdt vaak met een passagier achterop. Het is dan wel fijn als je niet steeds naar achteren hoeft te schreeuwen of moet wachten totdat je voor een stoplicht staat. Het bereik van zulk soort intercoms is meestal rond de 10 meter en is dus ideaal voor een medepassagier.

Bike 2 Bike: jij gaat vaak met je beste maat op pad om lekker een stuk te rijden en wilt, naast je gebruikelijke muziek, GPS en telefoon ook makkelijk verbinding met elkaar maken om te bepalen waar jullie naartoe gaan en waar je gaat stoppen om even een hapje te eten.

Bike 2 Group: dit is dé oplossing voor groepen motorrijders. Nooit meer als een groep doven mensen vage handgebaren maken en naar elkaar seinen om duidelijk te maken dat je eigenlijk even wilt stoppen om te plassen. Hier heb je ook weer veel verschillende types, variërend van een simpel systeem voor twee of drie motorrijders tot systemen waarbij je tot wel negen motorrijders kan toevoegen.

Lees hier de test van de Cardo Smartpack, een set die eenvoudig met 4 andere rijders kan koppelen.sena-communicatie-sena-20s-bluetooth-headset-single-12

Wat is er nog meer belangrijk?

Modelspecifiek of juist universeel: bepaalde helmfabrikanten maken (al dan niet in samenwerking met de grotere communicatiemerken) systemen die alleen maar in één specifiek model helm passen. Enkele voorbeelden hiervan zijn het Schuberth SRC-systeem (in samenwerking met Cardo), Shark Sharktooth (Interphone) of Nolan N-Com. Het grote voordeel hiervan is dat ze perfect in je helm passen en erg gemakkelijk zijn in te bouwen. Nadeel is echter dat ze qua functionaliteit een beetje beperkt zijn. Zulk soort sets kunnen niet in andere helmen worden ingebouwd, wat betekent dat je dus steeds een nieuwe communicatieset moet kopen als je na een paar jaar wisselt van helm. Universele sets daarentegen passen weliswaar iets minder perfect in je helm maar je kan wel kiezen voor een hele uitgebreide variant, en deze later dan ook weer meenemen naar je volgende helm.

 Firmware update: op je communicatiesysteem staat bepaalde software geïnstalleerd. Deze zorgt ervoor dat de functies van de set goed worden aangestuurd en dat alles werk zoals het hoort te werken. Het is belangrijk dat je een systeem koopt waarbij je de firmware kan blijven updaten. Tegenwoordig ontwikkelen fabrikanten updates die ervoor zorgen dat je communicatiesysteem beter werkt.

FM-Radio: niet ieder systeem is uitgerust met een FM-radio. Let hier dus op als je belang hecht aan het hebben van een radio.

Bereik intercom: per merk en per model verschilt het hoeveel bereik je hebt met de intercom. Het begint altijd bij ongeveer 300 meter en loopt uit tot enkele kilometers (bij de topmodellen). Vergeet niet dat het bereik wat een fabrikant opgeeft alleen geldt onder de meest perfecte omstandigheden (open terrein, geen stoorzenders etc). Zo is bij Bike 2 Bike een bereik van rond de 300 meter aan de krappe kant, als je een beetje fatsoenlijk bereik wilt dan zou ik je adviseren om voor minimaal 6 á 700 meter te gaan. Tot slot is bij Bike 2 Group een bereik van minimaal 1000 meter zeker aan te raden.

Universal intercom: deze term is een verzamelnaam voor de functie die het mogelijk maakt dat systemen van verschillende merken met elkaar kunnen verbinden. Sinds ongeveer anderhalf jaar passen de meeste grote merken zoals Cardo en Sena dit toe. Vaak is het gebruik van een universele intercom wel wat beperkt. Zo zijn er een beperkter aantal intercoms die te koppelen zijn of niet altijd full-duplex kunnen communiceren.

Inbouwen: zodra een helm een uitneembare voering heeft is het vrijwel altijd mogelijk om een universeel systeem in te bouwen. Je vraagt je vast en zeker af wat die voering hier nou mee te maken heeft, maar dat is van belang om de speakers en bedrading netjes weg te werken. Het is niet per se onmogelijk om zonder een uitneembare voering alsnog een universeel systeem in te bouwen, het wordt dan alleen iets meer knutselen. Let er wel op dat je de juiste microfoon koopt voor jouw specifieke helm. Zo gebruik je voor een integraalhelm een bedrade (wired) plakmicrofoon en voor een jet- of systeemhelm een boom microfoon. Meestal leveren de duurdere sets beide microfoons mee.cardo-communicatie-cardo-scala-rider-packtalk-single

Accuduur: vrijwel alle systemen van de betere merken (Cardo, Sena, Interphone) gaan wel minimaal een hele dag mee als je ze de hele dag gebruikt. Stand-by is vaak meerdere dagen. Alles hangt natuurlijk af van hoe intensief je de set gebruikt. Het opladen gaat erg makkelijk met een universele USB-kabel.

Apparaten koppelen: vergeet niet dat als je zowel je telefoon als GPS wilt gebruiken je motorcommunicatie systeem wel over twee kanalen moet beschikken. Anders werkt natuurlijk één van de twee niet, gelukkig geldt dat bij de meeste sets van de betere merken zij wel altijd van twee kanalen zijn voorzien.

Samenvattend

Zoals je leest zijn er veel dingen om op te letten bij de keuze van de juiste motorcommunicatie, en hangt alles af van hoe jij de set wilt gaan gebruiken. Vooral het het aantal personen dat gaat deelnemen in je communicatie op de motor. Bij de meeste goede merken zijn dingen als het bereik en de accuduur wel gewoon goed geregeld. Mocht het zo zijn dat je hele specifieke vragen of wensen hebt dan kan je het beste even contact zoeken met de betere merkdealer.

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.

9 reacties

  1. Edwin Renou on

    Ik heb destijds een SHARKTOOTH gekocht en erg tevreden over geluid tijdens het rijden, bij 130 km/h hoor ik diegene aan de andere kant van de telefoon, luid en duidelijk.
    Alleen wil ik hem nu opladen en bij aansluiten op de lader, brandt het groene lampje MAAR is niet opgeladen.
    Wat zou het probleem kunnen zijn?!

  2. Gebruik de cardo SHO-1 .
    Wat een ramp is dit ding.
    Zeer slechte kabels die constand breukjes heeft.
    Al drie keer een nieuw setje gehad van de dealer ( de Valkenier 👍)
    Mijn zwager heeft de zelfde met de zelfde problemen.
    De importeur Splash design laat het ook afweten.
    Ben er persoonlijk geweest met het setje, en een arrogantie dat daar leeft.

    Dus nooit dit setje kopen.

  3. Ik gebruik de cardo q3, zelfs met mijn otoplastieken (gehoorbescherming) is deze goed bruikbaar alleen bij hele lage snelheid is het geluid wat aan de zachte kant, geluid past zich aan aan de snelheid/windruis mijn collega motorrijder is goed hoorbaar

  4. Bas van Hulten on

    waar ik vooral benieuwd naar ben, is welke sets goed te combineren zijn met gehoorbescherming (in welke vorm dan ook).
    mijn ervaring is vaak, dat ik moet kiezen tussen, – of gehoorbescherming (en dan beperkt intercom geluid), – of intercom (zonder gehoorbescherming)
    ik wil beide kunnen benutten

    • In deze dagen mag ik de nieuwe Cardo Smartpack gaan testen, ik zal ‘m ook even proberen met oordoppen dan kan ik je meer vertellen!

    • Ongelooflijk!! Je zit voor het geluid (demper zit achteraan) en dan Zelf gehoorbescherming dragen en de mensen rondom jou zeker in de stad of tussen de huizen met jou herrie overladen! Ik rij zelf off road en vind ni plezant da ik zelf gehoorbescherming moet dragen voor iemand anders zijn herrie. Wat is eigenlijk de bedoeling van die herrie? Denk je dat hij beter rijd of meer pk’s zou hebben of dat je het niet zou merken als je motor afslaat. Geef mij eens een goede reden!!!

      • Welke herrie? Oordoppen zijn voor het windgeruis. Dit is bij meer dan 80 km/h snel boven de 80 dB. Daar wordt je zeker doof van. Heeft niks met jou irritatie van het uitlaat geluid te maken. Voor mij is een snel accelererende motor eerder muziek dan herrie. Ik erger mij eerder aan off road rijders die als een debiel door het mooie rustige bos moeten raggen.

Leave A Reply