Je hebt het vast wel eens meegemaakt: een onverwachte regenbui tijdens het motorrijden die je helemaal doorweekt, In Nederland komt dat nogal eens voor. Het resultaat is met water doordrongen motorkleding. Koud en nat aankomen op de plek van bestemming is allerminst fijn, daarom heeft de motorindustrie diverse producten ontwikkeld om dit ten aller tijden te voorkomen. Handig voor als je in Nederland woont waar de kans op een nat pak aanzienlijk is. Toch zijn niet alle producten even effectief om water en kou buiten de deur te houden. Directlaminaat is een methode die zijn staat van dienst bewezen heeft. Wij leggen uit waarom.
Waterdicht en ademend, hoe werkt het?
De meeste motorkleding is waterafstotend geïmpregneerd. De kleding is dan behandeld met een waterafstonde stof, maar is niet per definitie nog niet waterdicht. Maar niet alleen een waterdichte kleding is van belang, maar ook het laten ademen van de stof is minstens net zo relevant. Dat gebeurt met behulp van een membraan, deze zorgt ervoor dat je kleding waterdicht en ademend is. Een membraan is een stof die zo fijn is dat er geen waterdruppels doorheen gaan, maar wel waterdamp (zweet). Zo kan het dat water buiten blijft, en warmte en vocht worden weggevoerd. Er zijn diverse soorten membranen beschikbaar, een van de bekendste is Gore Tex. Maar er bestaan vele merken en types, zoals bijvoorbeeld Outdry, Raintex DL, Drytex.
Membranen toegepast
Zo’n waterdichte en ademende laag kan op verschillende manier worden toegepast. De meest voordelige optie is een Z-Liner. Het membraan ‘hangt’ hierbij tussen de buitenlaag en de binnenvoering. Een Z-Liner wordt vaak toegepast in de goedkopere motorkleding.
Een andere optie is een uitritsbaar membraan. Dit wordt meestal toegepast bij jassen voor alle seizoenen (3in1 jassen), waarbij je naast de warmtevoering ook de regenvoering er uit kan ritsen. Op die manier hou je een doorwaai zomerjas over.
De mooiste (en tevens duurste) optie is het gebruik direct laminaat. Hierbij is de waterdichte laag, het membraan, als het ware tegen de buitenlaag van de kleding geplakt. Eigenlijk worden hierbij de waterdichte laag en de buitenlaag één. Om te voorkomen dat de stof op de gestikte naden alsnog water doorlaat, worden de naden allemaal met de hand dicht getapet met speciale tape. Dit maakt onder andere dat direct laminaat een stukje duurder is dan de andere toepassingen.
Voordelen direct laminaat
Direct laminaat mag dan wel de duurste oplossing zijn, het biedt ook de meeste voordelen. Bij een loshangend membraan zuigt de buitenlaag van de kleding, en de ruimte tussen het membraan en de buitenlaag zich vol met water wanneer het regent. Groot nadeel hiervan is dat de kleding zwaar wordt en langzamer droogt. Daarnaast wordt met water volgezogen kleding sneller koud. Omdat bij direct laminaat de waterdichte laag tegen de buitenlaag aan geplakt zit, neemt de kleding nagenoeg geen water op, waardoor deze dus minder zwaar wordt en beter beschermt tegen kou. Hiernaast is het ademend vermogen hoger en is de kleding sneller droog voor de volgende rit.
Dus nog één keer de voordelen van motorkleding met direct laminaat op een rijtje:
- Waterdicht en ademend
- Zuigt zich niet vol met water
- Droogt snel
- Minder snel koud