Steeds meer motorrijders rijden met een navigatiesysteem en er zijn steeds meer websites zoals motorroutes.net waar je de mooiste routes kan downloaden.
Maar hoe krijg je nu die mooie motorroutes goed op je navigatiesysteem? En hoe deel je deze gemakkelijk met je motorvrienden? We gaan hier dieper in op de basis en leggen verschillende termen uit die je kan tegenkomen op de verschillende websites en navigatie systemen. Na het lezen van dit artikel ben je helemaal op hoogte over het delen, downloaden en uploaden van motorroutes op je navigatiesysteem.
Route bestanden Garmin en TomTom
Eerst even een stukje geschiedenis. Vroeger, toen er nog niet echt een standaard was, hadden Garmin en Tomtom hun eigen bestandssysteem voor het delen van routes. Garmin had zijn GDB bestanden en TomTom had ITN bestanden. Deze bestanden hadden een groot aantal nadelen, maar het grootste nadeel was toch wel dat ze niet makkelijk te delen waren. Met de komst van GPX is dit redelijk verleden tijd
GPX de nieuwe standaard
Dit is al een aantal jaar de standaard voor gps gerelateerde bestanden. Dit bestand kan veel data bevatten, zoals routepunten, nuttige plaatsen, gereden snelheid, hoogte en nog veel meer. Voor het delen van een mooie motorroute hebben we eigenlijk alleen de routepunten nodig. Zelf haal ik dus altijd alle nutteloze informatie uit mijn bestanden. Aangezien dat ieder navigatiesysteem er weer anders mee om kan gaan en dit voor problemen kan zorgen.
Route & spoor/track
De termen route en spoor/track zie je vaak terugkomen bij het maken van motorroutes, maar wat is nu eigenlijk het verschil?
- Een route bestaat uit routepunten die verder van elkaar af staan. De navigatie berekend dan zelf de route tussen de punten. Een TomTom berekent de route vaak anders als een Garmin. Dit kan voor vervelende situaties zorgen onderweg, als je met een groep rijdt waarin TomTom en Garmin door elkaar gebruikt worden.
- Een Spoor en Track zijn 2 benamingen voor precies hetzelfde, ik vind zelf spoor een makkelijkere benaming. Een spoor bevat heel veel routepunten die veel dichter op elkaar staan dan bij een route.. Deze zorgen een soort van broodkruimelspoor van je route maakt.
Het navigatiesysteem leest dit bestand in en stuurt je over dit broodkruimelspoor. Doordat de punten zo dicht op elkaar zitten kan er bijna geen verschil ontstaan tussen de verschillende motor navigatiesystemen.
Hoe maak je goed deelbare motorroutes
Er zijn een aantal manieren om goed deelbare motorroutes te maken. Hieronder vertel ik jullie hoe ik het altijd doe:
- Eerst zet ik de motorroute uit als een route bestand, dus geen spoor Dit kan via verschillende programma’s, Garmin heeft zijn eigen Basecamp software, maar je kan ook gebruik van de online tool MyRoute-App (mra). Er zijn natuurlijk nog 100de programma’s waar je dit mee kan doen. Dit doe ik omdat het veel makkelijker uit te zetten is. Werk je met een spoor dan ben je veel langer bezig. Ik laat het navigatiesysteem de route tussen de punten zelf uitrekenen.
- Wil ik toch de route net anders dan de navigatie aangeeft, zet ik er een extra route punt bij zodat die precies zo gaat als ik wil.
- Als de route helemaal perfect is zet ik hem om als spoor. Dit kan vaak met enkele klikken in de software Daarna sla ik dit bestand op, het bestand bevat nu de route en het spoor. Dit is handig, wanneer ik later nog iets aan de route wil veranderen.
- Daarna sla ik nog een bestand op wat alleen het spoor bevat, dit deel ik met de mensen waarmee ik ga rijden.
Mijn ervaring is dat op deze manier voor 99% de route hetzelfde is op ieder navigatiesysteem. Natuurlijk kan er nog wel ergens een verschil in ontstaan, spreek dus ook altijd af wat je doet als dit gebeurt. Zo spreken wij altijd af wat het navigatiesysteem ook aangeeft; volg de voorrijder. Zo raak je elkaar niet kwijt.
Heb je zelf al een hele collectie aan mooie motorroutes, dan kun je die delen op motorroutes via deze link. Zo kun je andere motorrijders ook laten genieten van jou routes! Heb je nog tips of wil je gewoon jouw werkwijze delen, laat dan een bericht achter in de reacties.