Facebook Twitter Instagram
    MotorFans.nl
    • Home
    • Motornieuws
      • Motornieuws
      • Opmerkelijk motornieuws
      • Motor Tests
    • Getest
    • Specials
      • Customs
      • Dream Bikes
      • Ocassions
    • video
    • MotoGP
      1. Nieuws
      2. Races
      3. Girls
      4. Rijders
      5. About
      Featured
      By Redactie7 februari 2019

      Dit is de nieuwe motor van Rossi voor seizoen 2019

      Recent
      3 maart 2019

      Dit zijn alle 2019 MotoGP rijders en teams in één overzicht

      7 februari 2019

      Dit is de nieuwe motor van Rossi voor seizoen 2019

      10 september 2018

      Fenati ontslagen na inknijpen rem collega

    • Blog
      • Overzicht
      • Madelaine: bikerchick
      • MotoCamel: vlogger
      • Mike on the Bike: avonturier
    • Motormerken
      • Aprilia
      • BMW
      • Ducati
      • Harley-Davidson
      • Honda
      • Husqvarna
      • Kawasaki
      • KTM
      • MV Agusta
      • Suzuki
      • Triumph
      • Yamaha
    MotorFans.nl
    Oververhitte motorfiets

    Hoe je motor beschermen tegen oververhitting

    0
    By Redactie on 26 juli 2016 Tips & Tricks

    Op belachelijke hete dagen zoals deze is het mogelijk dat niet alleen jijzelf, maar ook je motor oververhit raakt. Hoe je dat voorkomt lees je in dit artikel.

    Een motor begint serieus warm te worden bij 130 graden en hoger. Oude motoren zijn vaak niet uitgerust temperatuurmeter, bij nieuwere motorfietsen is deze uitrusting vaker standaard. Met zo’n metertje is het vrij eenvoudig om oververhitting op te merken en op tijd actie te ondernemen. Zonder waarschuwing gaat dat wat lastiger. Vaak zijn de eerste voortekenen van oververhitting bij een motorfiets het verlies van vermogen. De gevolgen zijn wat serieuzer, met een gat in de zuiger als doemscenario. Met goed onderhoud en een paar tips hou jij je kop in de wind en de motor koel.

    Temperatuurmeter

    Heb je het vermoeden dat jouw motorfiets snel te warm wordt? Begin eens met het monteren van een temperatuurmeter. Dit metertje steek je via de bijvuldop van de olie in het blok. Aan het metertje zit een temperatuurmeter (zoals bij een ouderwetse frituurpan) die op het klokje de temperatuur van de motorolie aangeeft. Zo weet je zeker of de motor daadwerkelijk te warm wordt.

    Koelsysteem

    Mocht de temperatuur inderdaad te hoog oplopen, dan zijn er diverse oorzaken mogelijk. Het koelsysteem van een motorfiets is een van de meest voor de hand liggende onderdelen met betrekking tot oververhitting. Als je een vloeistofgekoelde motor hebt, is het zaak de radiator en het koelsysteem tiptop in orde te hebben. Dit omdat de vloeistof de enige manier is waarmee het blok gekoeld wordt (in tegenstelling tot luchtgekoelde motorblokken). Check daarom regelmatig het niveau van de koelvloeistof en check dan meteen op lekkage, functioneren van de waterpomp en vergeet vooral niet de dop weer goed aan te draaien.

    Naast het niveau van de koelvloeistof wordt ook aangeraden elke 2 jaar de vloeistof te verversen. Dit omdat de koelvloeistof maar beperkt houdbaar is en na verloop van tijd voor ellende in het koelcircuit kan zorgen.

    Motorolie

    Naast het koelsysteem is ook de motorolie een zeer essentieel onderdeel om oververhitting te voorkomen. Voor oliegekoelde blokken is dit samen met rijwindkoeling de methode om het blok op juiste temperatuur te houden. Goede smering zorgt voor minder wrijving en dus minder hitte. Daarnaast transporteert de olie de hitte naar de buitenste delen van het motorblok, om daar vervolgens door de lucht gekoeld te worden.  Te weinig olie kan een belangrijke oorzaak zijn voor oververhitting. Te veel olie is op zijn beurt ook weer niet goed. Zorg dus met deze warme dagen dat het oliepijl perfect in orde is.

    Type olie

    Ook het soort olie dat je in de motor giet, speelt een belangrijke rol tijdens warme omstandigheden. Iedereen kent die typeaanduiding 10W-40 of 15W-50 wel. Hoe hoger de cijfers, hoe dikker de olie. En bij warm weer is dikkere olie beter. Het is namelijk zo dat als de olie (door de warmte) te dun wordt, hij niet meer goed zijn smerende werking kan doen. Anderzijds is het wel zo dat dikkere olie dus bij koud weer minder geschikt is.

    Daarnaast is er nog een verschil tussen mineraal, semi-synthetisch en vol-synthetisch. Mineraal olie komt direct uit de grond en is nauwelijks chemisch bewerkt. Voordeel: goedkoop. Nadeel: breekt sneller af. Volledig synthetische olie is 100% chemisch bewerkt. Voordeel: stabieler, breekt minder snel af, kan beter tegen hitte en uiteindelijk dus beter voor je motor. Nadeel: duur. Dan is er nog een tussenweg met een mix tussen mineraal en synthetische olie, dat noemen ze semi-synthetische olie.

    Oliekoeler

    Zoals eerder genoemd, is het op pijl houden van de olie bij luchtgekoelde blokken nog essentiëler dan bij vloeistofgekoelde motoren. Als je jouw luchtgekoelde motor constant veel belast door bijvoorbeeld altijd met een passagier te rijden, is het een idee om eens te gaan kijken naar het monteren een oliekoeler. Gebruik je jouw motor in ‘normale’ omstandigheden, dan is zoiets eerder af te raden. Dit omdat het voor de motor moeilijker is om de juiste temperatuur te bereiken.

    Andere mogelijke oorzaken

    Maar oververhitting kan ook door een aantal andere oorzaken komen. We lichten de meest voorkomende problemen uit.

    Koppeling en aandrijving problemen

    Met extreme hitte kunnen er ineens technische mankementen gaan opspelen die van te voren onopgemerkt bleven. Wat dacht je van een slippende koppeling? Of een versleten ketting? Dit zijn punten die extra energie vragen van het motorblok, waardoor (bij warm weer) de motor dus ook een stuk warmer kan worden. Checken dus voordat je door de Sahara gaat knallen.

    De remmen

    Ook de remmen van een motorfiets zijn een gevoelig puntje. Als de remblokken in de klauwen blijven hangen en volledig terug komen na het inknijpen van de hendel, kunnen er vrij serieuze problemen ontstaan. Hoezo? Ten eerste worden je remmen en je remschijven extreem warm. Dat zal ten kosten gaan van de remkracht. Daarnaast moet de motor meer kracht leveren (omdat hij constant wordt afgeremd, zoals rijden met de handrem er op) om op snelheid te komen en te blijven.

    Dus even de motor op de bok, wielen laten draaien, remmetjes inknijpen, loslaten en kijken of de wielen nog steeds soepel ronddraaien.

    Cilinderkop koeler

    Mochten alle hierboven genoemde opties niet baten, is het overwegen van een cilinderkop koeler altijd nog een optie. Zo’n koeler werkt met een soort ventilator die er voor zorgt dat lucht met hoge snelheid door de koelvinnen gestuurd wordt. Helpt de motor afkoelen en doet alles automatisch (vanaf 100 graden Celsius).

    Luchtfilter

    Daarnaast kan het monteren van een schoon en uitwasbaar luchtfilter ook helpen. Als de lucht die in de zuigers wordt gezogen al erg warm is, zal dat ook niet echt bevorderlijk zijn voor de warmte van het motorblok. Een schoon luchtfilter moet koelribben zal daarom beter dienst doen.

    No Worries

    Met al deze tips in het achterhoofd hoef je je geen moment zorgen te maken over een oververhitte motor midden in de woestijn. Engine cool, head cool, ready to go!

    Foto header: Paulo Goncalves

    Redactie
    • Website
    • Facebook
    • Instagram

    Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.

    Leave A Reply Cancel Reply

    MotorFans.nl
    Advertentie
    Recente berichten
    17 juli 2020

    Mooie motorroutes voor een motorvakantie tijdens corona

    10 mei 2020

    [Review] virtueel racen met MotoGP 20

    8 maart 2020

    De snelste naked bikes van 2020

    17 november 2019

    Custom BMW K100 caferacer van Luijten Customs

    11 oktober 2019

    Rico Verhoeven heeft nieuwe Suzuki GSX-R1000R

    10 juli 2019

    Zo kan je veilig en koel motorrijden in de zomer

    19 juni 2019

    Motorrijden bij onze buren

    18 juni 2019

    Harley blaast snoeihard over het circuit. En crasht…

    4 mei 2019

    Hoe is het om elektrisch te rijden? Review Zero DS R

    11 maart 2019

    Nicky Hayden’s Honda CBR1000RR SP2 te koop bij Ten Kate Racing

    Abonneer voor vette video’s
    Over ons

    Nieuwsgierig naar het verhaal achter Motorfans.nl? Lees hier meer over hoe we ontstaan zijn.

    Handige links

    Adverteren?
    Wilt u adverteren op Motorfans.nl? Dat kan, bekijk hier wat de mogelijkheden zijn.
    Belangrijkste pagina’s

    Motornieuws

    Motortesten

    Motorvideo’s

    Motorblog

    Chef d’Equipe

    -| Disclaimer

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.