Een Caferacer bouwen in 9 stappen

0

Je bent overtuigd, je gaat je eigen Caferacer bouwen! Maar de volgende vraag is: hoe? We helpen je met de belangrijkste punten, een caferacer bouwen in 9 stappen.

Een caferacer bouwen in 9 stappen zorgt voor een inzicht in het basisprincipe van een echte caferacer. Uiteraard ben jij geheel vrij om jouw motor te voorzien van jouw persoonlijke look, maar met deze 9 stappen weet je in ieder geval zeker dat jouw project een echte caferacer gaat worden. In dit voorbeeld maken we gebruik van de ultra cleane Honda CX500 van Mateusz Stankiewicz. Een geschikt voorbeeld omdat bij deze motor de caferacer lijnen zeer goed zichtbaar zijn.

Stap 1: De basis2-how-to-build-a-cafe-racer-2

Het aller belangrijkste is natuurlijk je basis. Waar begin je mee? Veel motoren zijn geschikt als basis voor een caferacer. De een vereist misschien wat meer werk dan de ander, maar hoe herken je nou een goede basis? Het gaat er eigenlijk om dat er in jouw motor een horizontale lijn gecreëerd kan worden die van voor naar achter loopt, ondersteund door twee wielen van gelijke grootte. Een goeie basis is bijvoorbeeld de Honda CX500, BMW R80 of Yamaha XS850.

Deze lijn vangt je eerste blik en begeleid je ogen over de hele lengte van de motor. De lijn geeft de motor een krachtig en gestroomlijnde gestalte, kenmerkend voor een caferacer. Iedere ongeregeldheid in deze basislijn is een stoorzender en leidt dus af.

Stap 2: Het afzaagpunt3-how-to-build-a-cafe-racer

De afzaagpunten zijn simpelweg de lijnen die lopen door het midden van je wiel. Alles achter deze lijnen maken jouw caferacer ‘vreemd’, afzagen dus. Te ver uitsteken over het achterwiel geeft een log effect aan de motor. Een paar centimeters (zoals in dit voorbeeld) is geen probleem, maar zorg ervoor dat het kontje niet veel langer wordt. Als je lengte tekort komt, maak dan het zadel wat langer. Er is immers niets storender dan een zwaar overhangende kont.

Aan de voorkant is het meestal geen probleem om het juiste afzaagpunt te halen. Je kan eventueel het spatbord hierop aanpassen of zelfs helemaal verwijderen.

Stap 3: De hoogte bepalen4-how-to-build-a-cafe-racer

Nu de horizontale lijn en de juiste afzaagpunten bepaald zijn, kunnen we ons druk gaan maken over de hoogte van jouw nieuwe caferacer. De hoogte bepaalt uiteindelijk een groot deel van het design. Definieer daarom het hoogste punt van de tank als maximale hoogte. Alles dat boven dit punt komt heeft een negatief effect op het gestroomlijnde design van een echte caferacer. Samen met met het afzaagpunt zorgt de hoogte voor een vierkant waarin alle essentiële delen van jouw motor moeten vallen.

Stap 4: De balanslijn5-how-to-build-a-cafe-racer

Naast de basislijn, is er nog een horizontale lijn die belangrijk is. Deze lijn bepaald bepaald de hoogte van je zadel, tank en koplamp en kan gezien worden als een 3D lijn die het breedste punt van de motor indiceert. Deze lijn werkt eigenlijk samen met de basislijn en zorgt voor de traditionele caferacer look én voor een samenhangend geheel. In dit voorbeeld is de koplamp precies in het midden van deze balanslijn geplaatst, waardoor de boel een mooi samenhangend geheel krijgt.

Stap 5: Het visuele gewicht6-how-to-build-a-cafe-racer

Het visuele gewicht is daar waar de drukste plek van de motor zich bevindt. Dit deel kan in twee delen worden verdeeld met als eerste deel het motorblok (inclusief cilinder, krukas en versnellingsbak). Dit deel moet ongeveer even lang zijn als het achterste deel van de tank en eindigt bij het begin van het subframe.

Het tweede deel van het visuele gewicht is te herkennen aan het begin van het blok tot het midden van de cilinder. Dit deel is in de ideale situatie net zo lang als het eerste deel van de tank. Deel 1 en 2 samen vormen op deze manier de ideale maatstaaf voor de lengte van je tank.

Stap 6: De boog7-how-to-build-a-cafe-racer

Het mooiste is als het lijkt of de tank en het zadel bij elkaar horen en uit één stuk bestaan. Dit kan je realiseren door de kromming van de tank door te trekken tot het kontje van je zadel. Zo vormt de tank en het zadel één geheel en zal de looks van je caferacer zeker ten goede komen.

Stap 7: De belangrijkste hoeken8-how-to-build-a-cafe-racer

Naast de horizontale lijnen zijn er ook een paar verticale lijnen die een belangrijke rol spelen bij het ontwerp. Hoeken van de voorvorken, schokdempers en andere onderdelen kunnen je strakke ontwerp flink ruïneren. Zorg daarom dat je consistent bent met deze hoeken tijdens het bouwen van de motor. Let hier vooral op als je aan de gang gaat met het subframe. De bouwer in dit voorbeeld heeft de hoeken van de voorvork en die van het subframe laten matchen waardoor er een samenhangend geheel ontstaat. Beter!

Stap 8: Andere belangrijke hoeken9-how-to-build-a-cafe-racer

Maar er zijn meer hoeken waar je op kan letten. Bij dit voorbeeld zie je dat de bouwer zelfs tot in de kleinste details heeft gelet op paralel lopende lijnen en hoeken. Erg slim, want je merkt het misschien niet direct op, maar voor je hersenen is motor zo veel meer ‘kloppend’ dan wanneer deze lijnen en hoeken verschillend lopen.

Stap 9: De voorvork

De laatste, maar niet de minst onbelangrijke stap, is de stand van het voorwiel. Probeer je voorwiel zo ‘verscholen’ mogelijk te houden, dit geeft je motor een strakke en agressieve look. Hoe verder het voorwiel naar voren geplaatst wordt, hoe meer je motor op een chopper gaat lijken. En dat wil je niet, mogen we toch aannemen!10-how-to-build-a-cafe-racer

Een caferacer bouwen in 9 stappen is slechts een hulpstuk, uiteraard ben je geheel vrij deze 9 basisprincipes naar eigen inzicht toe te passen. Zo zijn er caferacers die aan vrijwel iedere stap perfect voldoen en er schitterend uit zien, maar er zijn ook caferacers die iedere regel aan zijn laars lappen en nog steeds oogverblindend mooi zijn. De keuze is aan jou. Doe je ding en Geniet!

Foto’s en inspiratie afkomstig van BikeExif.com.

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.

Leave A Reply