Je hoort het de laatste tijd steeds vaker; een dual clutch transmission, of in het Nederlands: een dubbele koppelingsversnellingsbak. Maar wat is het precies? Motorfans geeft uitleg over dit bijzondere systeem.
Om dit goed uit te leggen beginnen we eerst met het verschil tussen een handgeschakelde versnellingsbak en een half automatische versnellingsbak. Als dit verschil duidelijk is kunnen we daarna de werking van de dual clutch transmission uitleggen. De handgeschakelde kennen we waarschijnlijk allemaal, deze zit in de traditionele auto’s en motoren. Je duwt of trekt de koppeling om vervolgens met je hand of voet naar de volgende versnelling schakelen. Typerend is de tussenpauze die dit vereist. Want de motor kan niet acceleren tijdens het schakelen.
Met een half automatische koppeling schakel je nog steeds ‘handmatig’, maar de electronica doet de rest. Een goed voorbeeld hiervan is het schakelen met flippers achter het stuur. Met deze flippers geef je zelf het schakelmoment aan, maar de electronica zorgt ervoor dat er daadwerkelijk geschakeld wordt. Dit systeem is al sneller opzichte van de handgeschakelde koppeling.
Nu komen we bij de dubbele koppelingsversnellingsbak. Dit is een half automatische versnellingsbak, maar dan met twee koppelingen. Doordat de twee koppelingen ter gelijke tijd draaien, kan er zonder krachtverlies en direct naar de volgende versnelling geschakeld worden. Op het moment van schakelen wordt aan de ene kant de eerste koppeling ontkoppeld en op het zelfde moment wordt de tweede koppeling gekoppeld aan de volgende versnelling. Zo wordt er dus direct geschakeld en is er nauwelijks een onderbreking tijdens het accelereren merkbaar.
Dankzij slimme electronica houdt de dual clutch transmission de volgende versnelling op tijd gereed. Zo kan er altijd vliegensvlug geschakeld worden.
Bij auto’s wordt de techniek al langer gebruikt, maar motorfietsfabrikanten beginnen de techniek nu ook toe te passen bij motorfietsen. Honda heeft al verschillende modellen die zijn uitgerust met het dubbele koppelingssysteem. Yamaha komt voor de nieuwe R1 ook met dit type versnellingsbak.