Namens Coolblue kregen we de mogelijkheid de nieuwe TomTom Rider 420 motornavigatie te testen. Dus dat hebben we gedaan. In deze review lees je onze praktijkervaring van dit nieuwe model (en de andere twee, 42 en 450, nieuwe modellen).
Introductie: Nieuwe TomTom rider serie (42, 420 en 450)
Even ter introductie; we hebben de TomTom Rider 420 echt getest. Maar zoals je hieronder zult lezen zijn de meeste van deze ervaringen ook geldig voor de 42 en de 450. De verschillen lees je ook hieronder.
De volledige Rider-serie van TomTom kreeg dit jaar een update. TomTom maakt drie verschillende modellen voor motorrijders, die nu dus allemaal vernieuwd zijn. Het basismodel, de 40 is nu geëvalueerd naar de 42, de 400 middenklasser heet nu 420 en de meest uitgebreide variant 410 heet nu de 450.
Extreem grote veranderingen zijn er niet doorgevoerd, maar het navigatiesysteem is verder doorontwikkeld waardoor de gebruikservaring verbeterd zou moeten zijn. Tussen de drie modules bestaan alleen softwarematige verschillen. Wij hebben de 420 getest, deze ervaringen zullen dus automatisch ook gelden voor de 42 en de 450.
De theorie: wat is er veranderd
Zoals hierboven genoemd is de nieuwe TomTom 420 een doorontwikkeling op de 400 (die we overigens vorig jaar hebben getest). Qua uiterlijk is alleen de kleur van het metaal veranderd. Bij de 400 was dit grijs, nu is het omhulsel voorzien van een antraciete kleur.
Het scherm zou minder reflecterend moeten zijn en meer contrast hebben. Beter afleesbaar dus. Daarnaast is de gevoeligheid van het touchscreen in te stellen voor dikke en dunne handschoenen.
Softwarematig zijn er een aantal aanpassingen doorgevoerd waardoor het navigeren eenvoudiger en intuïtiever zou werken. Ook zijn er waarschuwingen toegevoegd voor wegen waar vaak ongevallen gebeuren of bij onverwacht scherpe bochten.
Tot slot zijn de online ervaringen verbeterd. Het is makkelijker via de computer routers te maken en op te slaan (handig voor vakantievoorbereiding) en er is een nieuw cloud-systeem waarbij je de routes eenvoudig kan opslaan. Deze verbeteringen zijn op alle drie de nieuwe modellen doorgevoerd.
Verschillen TomTom Rider 42, 420 en 450
Zoals vermeldt is de motornavigatie van TomTom beschikbaar in drie varianten. Daarbij zijn er een paar kleine maar essentiële verschillen die wel handig zijn om te weten bij het maken van de keuze.
TomTom 42: dit is het goedkoopste model in de lijn. Dit model heeft alleen de kaarten van Europa voorgeprogrammeerd en heeft geen realtime file-informatie. De realtime flits-informatie is maar drie maanden geldig en daarna op abonnementsbasis voort te zetten.
Tomtom 420: dit exemplaar hebben we getest. Hij komt met alle kaarten van Europa voorgeprogrammeerd. Daarnaast heb je levenslang realtime file en flitsinformatie tot je beschikking.
Tomtom 450: dit is het meest uitgebreide exemplaar. Je krijgt alle kaarten van de hele wereld, realtime file en flitsinformatie en 140 voorgeprogrammeerde bijzondere motorroutes.
Daarnaast is er nog een premium pack beschikbaar voor de 450. Hierin zit een hoesje, een anti-diefstal systeem en een houder voor in de auto.
Overeenkomsten
De verschillen tussen de navigatiesystemen zijn enkel softwarematig. Qua hardware zijn het drie dezelfde modules. Dat wil zeggen: een 4.3″ scherm, metalen behuizing en een gelijk montagesysteem. Ook het besturingssysteem is het zelfde, net als de bediening.
In de doos
De TomTom Rider 420 wordt naast de module ook geleverd met een aantal accessoires. Zo wordt het navigatiesysteem geleverd met een RAM-Mount, die alle onderdelen bevat om de TomTom eenvoudig aan het stuur te bevestigen. Balhoofdhouder wordt niet standaard meegeleverd.
Daarnaast zit er een kabel in de doos die aan de accu of het lichtnet verbonden kan worden, voor constante toevoer van stroom. Externe oplader + kabeltje voor de PC wordt ook meegeleverd. Tot slot vinden we nog een zeer uitgebreid instructieboekje in de doos, die alle functies van de TomTom stap voor stap uitlegt.
Functies TomTom Rider 420
Voor de nieuwkomers onder ons die nog geen ervaring hebben met de voorganger van de 420, zal ik hier even uitleggen wat het navigatiesysteem kan en hoe dit in de praktijk functioneert.
Navigeren
Uiteraard is het mogelijk om te navigeren naar een bepaald punt. Via het hoofdmenu is dat de eerste optie die je tegen komt. Met behulp van het qwerty-toetsenbord is de locatie zo gevonden. En als je de straat niet weet maar alleen de naam van het gebouw, evenement, hotel, restaurant of locatie is dat ook geen probleem. Tot nu toe heeft de TomTom alles gevonden waar ik naar zocht. Je kan het vergelijken met Google Maps. Typ gewoon de naam van je bestemming en hij vind ‘m.
Uiteraard is het mogelijk de route in te stellen zoals jij dat wilt. De snelste route, de kortste, de leukste of diegene zonder snelwegen.
Ervaring: dit werkt echt top. Het is vooral fijn dat het navigatiesysteem zoveel plekken al kent, zodat je niet loopt te klooien met het opzoeken van het adres. Wel heb ik soms het idee dat de TomTom niet de meest logische routes kiest als je hem hebt ingesteld op snelste route.
Spannende route
Naast het ‘gewone’ navigeren kun je ook een spannende route aanmaken. Iets waarvoor veel motorrijders op hun stalen ros klimmen. Gewoon lekker rijden, mooie bochtjes pakken, genieten van de omgeving en na 2 uur weer precies op dezelfde plek uitkomen als waar je begon.
Bij TomTom hebben ze daar slim op ingespeeld. Je kan een locatie op de kaart aantikken, instellen hoeveel bochten je wilt en hoeveel hoogteverschil (niet van toepassing in Nederland). Vervolgens berekend het navigatiesysteem een route die voldoet aan jouw eisen en die je plekken laat zien waar je nog nooit geweest bent.
Ervaring: ook dit is een functie die de TomTom 420 erg leuk maakt. Ik heb de functie geprobeerd rondom mijn eigen woonplaats en ik ben op prachtige wegen gekomen waar ik nog niet eerder geweest was. Deze funtie laat je en heel leuk rijden, en brengt je op nieuwe plekken.
Realtime file en flitsinformatie
De TomTom 420 en de TomTom 450 komen beide met realtime file en flitsinformatie. Wat betekend dat? Even verbinding maken met het netwerk van je telefoon, en de TomTom geeft je direct door waar de files staan. Maar belangrijker nog; ook (mobiele) flitsers worden doorgegeven. Dit is precies wat je als motorrijder nodig hebt, aangezien (te) hard rijden eerder regel dan uitzondering is.
Ook kun je heel makkelijk zelf een flitser doorgeven. Als je er een hebt gezien druk je op het icoontje onderin het scherm en de flitser met locatie wordt automatisch doorgegeven aan TomTom. Zo help je ook nog andere motorrijders die niet van de gashendel kunnen afblijven.
Ook top zijn de waarschuwingen voor trajectcontrole. Deze herkent hij namelijk ook als je niet verbonden met je telefoon bent. Vervolgens houdt de TomTom je gemiddelde snelheid bij en geeft een waarschuwing als het te hard gaat.
Ervaring: dit is naast de optie ‘spannende routes’ de TomTom echt van toegevoegde waarde maakt. Als motorrijder wil je twee dingen niet: door druk verkeer rijden en boetes voor te snel rijden. Beide voorkom je met deze functie. Het enige nadeel is dat het netwerk van de mobiele telefoon een noodzaak is. Mocht je dus weinig Mb’s hebben of een lege accu kan de functie niet gebruikt worden.
POI’s / voorgeprogrammeerde plekken
POI’s zijn eigenlijk bekende voorgeprogrammeerde plekken. Het grote voordeel hiervan is dat als je alleen de naam weet van de locatie, maar niet het adres, de TomTom hem alsnog vindt. Daarnaast zijn er speciale motorspecifieke POI’s toegevoegd zoals motorhotels.
Als je kiest voor de TomTom 450, dan zijn er ook nog eens 150 prachtige motorroutes over de hele wereld. Zo wordt het nog makkelijker de mooiste plekjes te ontdekken en heb je een extra motivatie om op motorvakantie te gaan.
Het nieuwe scherm
Dan is er nog het nieuwe scherm. Volgens TomTom zou hij minder spiegelen en beter afleesbaar zijn dan het vorige exemplaar. Dit nieuwe scherm is eigenlijk het enige minpuntje van de nieuwe TomTom. Het scherm is namelijk niet goed afleesbaar bij echt felle zon. Eigenlijk totaal niet. Je moet echt met je handschoen voor de zon als je wilt zien waar je heen moet. Let op, dit is echt alleen bij extreem felle zon. Bij ieder ander weertype (ook regen) werkt het scherm heerlijk. Misschien zouden de buttons iets groter kunnen, maar goed storend is het niet.
Algemene conclusie TomTom Rider 420 (42 en 450)
De weg vinden is tegenwoordig heel eenvoudig te doen via de telefoon. Google Maps of Apple’s Kaarten doet dit (ook voor motorrijders) prima. TomTom heeft goed begrepen dat een motornavigatie dus een toegevoegde waarde moet hebben. Enkel navigeren is niet meer genoeg. Ze hebben met hun nieuwe serie Riders (42, 420 en 450) het navigatiesysteem verder geoptimaliseerd. En dat hebben ze wat mij betreft erg goed gedaan. Deze TomTom Rider 420 of 450 kan je motorrijden leuker maken door de vele opties die zijn toegevoegd.
Daarnaast is de interface en het gebruikersgemak iets dat de TomTom (ten opzichte van Garmin) heel erg goed doet. De boel is logisch ingedeeld, makkelijk te besturen en te wijzigen. De gebruikershandleiding hoeft absoluut niet geopend te worden.
Ruimte voor verbetering is er nog wel; hoewel het minimaal is. Zo is het scherm bij volle zon nog altijd moeilijk af te lezen en is het annuleren van een navigatieroute niet logisch te vinden. Maar goed, dat zijn overkomelijke problemen.
Wil je ‘m kopen? Inmiddels is de 400 serie opgevolgd door de vernieuwde TomTom 500.