Het nieuwe Sand 3 motorpak van Rev’it is de nieuwste versie van misschien wel het meest veelzijdige adventurepak van het Nederlandse motorkledingmerk. En de lancering daarvan leek ons de juiste gelegenheid om uit te zoeken hoe het is om met de Revit Sand 3 op avontuur te gaan. Hoe comfortabel is het motorpak, blijf je een beetje droog in de regen en hoe heet heb je het in de zomer? Allemaal vragen waar we in deze review antwoord op krijgen.
Rev’it Sand 3 introductie
Voor deze test kregen we van Rev’it de Sand 3 jas, broek en de bijbehorende handschoenen ter beschikking. En omdat we nu toch al lekker op dreef zijn mochten we ook de Discovery Outdry laarzen van het zelfde merk reviewen. Die test lees je hier.
Wat meteen opvalt is het robuuste uiterlijk van het complete pak. Het motorpak is -zoals de naam al een beetje verraad- gericht op de adventure en all-road rijder. Een type motorrijder die zich niet laat afschrikken door een buitje en op zoek is naar een veelzijdig motorpak dat in verschillende omstandigheden goed te dragen is. Door het uitnemen en toevoegen van verschillende lagen is de jas aan te passen aan de meest uiteenlopende omstandigheden. Daarnaast is de jas vervaardigd uit diverse hoogwaardige materialen, zoals Ripstop, Cordura en PWR | Shield. Dit moet er voor moet zorgen dat het pak niet alleen comfortabel, maar ook erg slijtvast is. En mocht je dan onverhoopt ‘op je bek gaan’, helpt het motorpak om ernstig letsel te voorkomen. Om de veiligheid verder te verhogen wordt dit textiele motorpak standaard geleverd met level 2 gekeurde Seeflex protectiestukken in de elleboog en de schouder.
Sand 3 motorjas (specificaties)
Wanneer je de jas verder uitpluist valt het op dat er verschillende slimme technieken in de jas zijn verwerkt om ervoor te zorgen dat de jas in alle omstandigheden comfortabel zit. Zo zijn er verschillende stelmogelijkheden om de jas goed om je lichaam aan te laten sluiten, en is de jas voorzien van een aantal grote ventilatieritsen die voor voldoende frisse lucht moeten zorgen bij warm weer. Ook is de jas voorbereid voor extra accessoires zoals het Rev’it koelvest en de nekbrace van Leatt® of MOVEO®. Om het pak zo veelzijdig mogelijk te houden is de jas standaard voorzien van een uitneembare Hydratex regenvoering en thermovoering. Het Hydratex membraan is zo ontworpen dat het je droog houdt bij een serieuze regenbui, en daarnaast goed ademt. Het grote voordeel van een uitneembare voering is dat de motorjas ook aangepast kan worden voor extreem hoge temperaturen, mocht je bijvoorbeeld de woestijn gaan verkennen.
Revit Sand 3 motorpak in de praktijk getest
Bij het uitpakken van het pakket, valt het al op dat de jas -zelfs met de level 2 protectoren en alle voeringen erin- relatief licht is. De jas zit comfortabel strak en kan door de verschillende stelmogelijkheden makkelijk worden afgestemd op ieders lichaam. Deze stelmogelijkheden zijn verder handig wanneer je de verschillende lagen uit de jas ritst. Dan heb je namelijk best wat ruimte over.
Het voordeel van de jas is de grote veelzijdigheid. Met thermovoering is de jas goed te dragen in de winter. Voor de lente tot de herfst is voor mij het waterdichte Hydratex membraan voldoende. Deze zorgt ervoor dat de wind je wat minder makkelijk afkoelt en heeft bewezen in de meest heftige regenbui (en in de douche) mij echt droog te houden.
Maar ook tijdens de afgelopen hittegolf is het goed uit te houden in de Sand 3. Alle ventilatie open en vooral niet te lang stil staan, dat is het devies. Wanneer je eenmaal rijdt zijn zeker de extra lange ventilatieritsen op de mouwen echt geniaal. Ook de borst- en rugritsen doen hun werk uitstekend. Samen zorgt dat op de meest warme dagen voor een verfrissend briesje langs je oksels, waardoor je lekker comfortabel blijft rondrijden.
Maar aan alle veelzijdigheid zit één nadeel. Wanneer de regenvoering eenmaal in de jas zit vind ik het puzzelen om de jas goed aan te trekken. En wanneer je dan ook nog haast hebt, kan dit voor wat oponthoud zorgen.In de regen
De jas is opgebouwd in drie lagen. De buitenste laag is bedoeld als stevige en beschermende laag, maar is niet waterdicht. Door de jas zelf te impregneren kan je deze wel waterafstotend maken. De laag daaronder is de waterdichte voering die ervoor zorgt dat je droog blijft. Dit waterdichte membraan is een drielaags Hydratex membraan. Dit is het meest hoogwaardige membraan dat Hydratex maakt en houd je droog in de regen, maar kan ook voldoende ademen. Daaronder zit de thermovoering die je isoleert in de winter.
Omdat de waterdichte voering onder de buitenlaag zit, wordt de buitenjas nat wanneer het regent. Dit voel je wanneer je een lang stuk door de regen rijdt. De jas wordt zwaarder en je zal sneller afkoelen door het membraan dat tegen je huid of onderkleding drukt. Dit merk je vooral wanneer de thermovoering niet in de jas zit. Tijdens de verschillende regenbuien deze lente en zomer, merkte ik dat de jas vooral wat klammer aanvoelt. Je blijft droog, maar het wordt na een tijdje wel frisser. Daarom is het fijn om een goede (niet-vochtvasthoudende) isolatielaag onder de jas te dragen. Hierdoor blijft je lichaam lekker op temperatuur en kan je comfortabel doorrijden.
Revit Sand 3 motorbroek
Ook de Rev’it Sand 3 broek is opgebouwd uit drie lagen. Naast de beschermende buitenlaag heeft ook de broek een waterdicht membraan en een thermovoering die beide gemakkelijk uit de broek zijn te ritsen. Voor meer comfort is de broek voorzien van twee grote ventilatieritsen op de bovenbenen. De broek heeft standaard level 2 Seeflex protectie op de knieën en level 1 Seesmart protectie op de heupen. De Seesmart protectie is zo dun en flexibel dat je deze niet eens voelt zitten. De buitenstof is voorzien van een combinatie van slijtvaste materialen waardoor je bij een schuiver goed beschermd blijft.
Sand 3 motorbroek praktijkervaring
Voor deze test heb ik een verlengde maat van de Rev’it broek gekozen. Zeker met mijn lange benen heb ik nu eindelijk geen last van irritante knieprotectie die alles behalve je knie beschermt. Alles zit op de juiste plek en sluit mooi aan, ideaal voor lange (of korte, ze hebben ook verkorte broeken) mensen. De zakken op de bovenbenen geven de broek een robuust uiterlijk en zijn handig om bijvoorbeeld sleutels in te dumpen. De ventilatieritsen zijn erg fraai verwerkt bij de broekzakken.
Wat ik minder vind van de Sand 3 broek is de ventilatie. Door de plaatsing van de ritsen op het bovenbeen komt er weinig koele lucht door de broek. Verder merk je dat de broek voornamelijk is gemaakt voor gebruik op de weg. Voor off-roadgebruik mis ik wat stroeve panelen, die je helpen om de controle over de motor te vergroten. Bij je kruis zitten twee kleine gripstukken, bij de knie ontbreken ze. En zeker wanneer je over een technisch stukje off-road rijdt met wat bochten, is de motor meer een glijbaan.
Handschoenen Sand 3
De handschoenen zijn een erg mooie toevoeging aan het pak, en voor de echte off-roadrijder een must. De Sand 3 handschoen is een echte zomerhandschoen die door de verschillende stretchdelen erg comfortabel zit. Om het comfort verder te vergroten heeft Rev’it de vingernaden aan de buitenkant gestikt. Hierdoor heb je tijdens het rijden geen last van vervelende harde stukken stof die tegen je vingers aandrukken. Slim bedacht!
Aan de bovenkant is de handschoen bekleed met winddoorlatend mesh en zelfs de knokkelprotectie ventileert lekker bovenop. Geen last van warme handen tijdens intensief motorrijden op bloedhete dagen.
Rev’it Sand 3 handschoenen in de praktijk
Zoals het eigenlijk hoort bij handschoenen, zitten ze in het begin strak. Gelukkig lopen de Sand 3 handschoenen wat uit, waardoor ze uiteindelijk perfect aansluiten. De meshvoering en ventilerende knokkels werken perfect en maken de handschoenen erg comfortabel bij hitte.
Een punt van irritatie bij de handschoenen is de protectie bij de pinken. Deze zijn erg stug, en het duurt even voordat dit soepeler wordt. Uiteindelijk passen ze zich aan, en door veel te dragen heb ik inmiddels de ultieme zomerhandschoen.
Conclusie review Sand 3
Rev’it is er in geslaagd om een ontzettend veelzijdig motorpak te maken, dat er ook nog gaaf uitziet. Je merkt aan alles dat ze goed hebben gekeken naar de adventurerijders en hoe zij hun kleding gebruiken. Het moet stevig en veilig zijn, maar vooral comfortabel op lange afstanden en in verschillende weersomstandigheden.
Met deze drielaags jas kan je eindeloos variëren en is er altijd een modus waarmee je tevreden zal zijn. Maar het belangrijkste aan de Rev’it Sand 3 is dat alle onderdelen van het pak, perfect aansluiten voor het gebruik van een échte adventurerijder. En daarmee maakt het niet uit of je naar de Noordkaap of richting Marokko rijdt. De Rev’it Sand 3 werkt simpelweg in alle omstandigheden die je onderweg kan tegenkomen.
Deze test is mogelijk gemaakt door Rev’it.
- Revit Sand 3 jas – €449,99
- Revit Sand 3 broek – €319,99
- Revit Sand 3 handschoenen – €99,99
Foto’s zijn gemaakt door Mandy van WeWantAdenture en zijn auteursrechtelijk beschermd.
2 reacties
Mauwen?? Had je een katje bij je?
(of bedoel je wellicht toch mouwen, die dingen waar je je armen in steekt?)
😂😉
Scherp opgemerkt Riet, dat moet natuurlijk mouw zijn 😉