Het Zweedse Lindstrands maakt motorkleding naar Scandinavische maatstaven. Hoewel de afdeling sportief leder zeker niet de grootste afdeling binnen het concern is, zijn er diverse keuzemogelijkheden mocht je voorkeur bij dit natuurproduct liggen. In één pak komen alle technische hoogstandjes terug die het concern rijk is: de Lindstrands Hyper. Dit One-Piece motorpak heb ik getest en hieronder lees je mijn ervaringen.
Specificaties Hyper
Ik wil deze review graag beginnen met wat achtergrondinformatie over de Lindstrands Hyper. Het pak bestaat dus uit één gedeelte, de meest veilige constructie van een motorpak. De verdere specificaties zijn:
- Gemaakt van 1.4mm dik Cowhide leer
- Op kritieke plekken met HI-ART® versterkt (lijkt op Kevlar)
- Level-2 protectie op schouders, ellebogen, knieën en heupen
- Alle naden drie keer gestikt
- Aan de binnenkant van armen en benen voorzien van textiele stretch
- Uitneembaar binnenpak
- Inclusief kneesliders
- Aluminium sliders op schouders en ellebogen
- Beschikbaar in maten 46 t/m 58
- Kleuren: Rood/wit/zwart of zwart/grijs
- €949,-
Veiligheid
Voor het maken van een veilig motorpak is heel veel onderzoek nodig, want tijdens de extreemste omstandigheden moet zo’n pak veiligheid bieden. Naast het gebruik van goede materialen zit het hem in meer details; zo is het bijvoorbeeld beter dat de stiknaden niet op impactzones zitten en dat verschillende stukken leer niet haaks op elkaar genaaid zijn. Mooi om te zien is dat over de Lindstrands Hyper goed is nagedacht want het pak zit degelijk en goed in elkaar.
Het leer voelt robuust en stevig aan maar is ondertussen wel lekker soepel. Alle stiknaden zijn drie keer opnieuw gestikt met een extra sterke draad zodat deze niet openscheuren, ook niet bij hoge snelheden. Daarnaast is er op de billen een flink stuk extra kevlar aangebracht. Officieel heet het bij Lindstrands Hi-Art, maar de kenmerken van het materiaal zijn ongeveer het zelfde. Mocht je dus bij een hoge snelheid lang op je billen blijven glijden en door het leer heen schuren, zit daaronder nog een extra laag slijtvast materiaal om de billen tegen het asfalt te beschermen.
Op de rug is er een kleine (speed) hump aangebracht. Deze zorgt voor een optimale luchtstroom over je helm en je motorpak. Deze hump zorgt er ook voor dat je nek niet volledig niet naar achter kan klappen en dat je niet met je hoofd over het asfalt kan stuiten mocht je op je rug terecht komen. Ver is het pak nog voorzien van CE-2 protectoren op de ellebogen, schouders, heupen en knieën. Op de schouders en ellebogen zijn daarbij nog externe aluminium protectoren geplaatst. Zelf draag ik ook nog een losse backprotector onder het pak.
Draagcomfort
Een 1-delig leren motorpak is gemaakt optimaal te beschermen tijdens de extremen van het motorrijden. Bij de competities in de wegrace zijn deze motorpakken daarom verplicht. Zo’n pak zit als een tweede huid en is voorgevormd in de racepositie op de motor.
Ook de Lindstrands Hyper heeft een pasvorm die voorgevormd is naar de houding op de motor: plat op de tank en weggedoken achter het windscherm. In deze positie is de Hyper helemaal in zijn element. Hij voelt lekker strak aan, maar knelt nergens echt af. Er is voldoende ruimte om de bewegingen te maken die nodig zijn de motor op maximale snelheid over het circuit te jagen.
Zodra je de racehouding verlaat wordt het pak (logischerwijs) een stuk minder comfortabel. Rechtop staan is vrijwel onmogelijk en de bloedsomloop rond het klokkenspel wordt naar een absoluut minimum terug gebracht. Voor een comfortabel motorpak zowel op als naast de motor is dit motorpak dus zeker niet de beste keuze. Maar wil je een geen compromissen sluiten en ga je voor maximale veiligheid op de motor is een one-piecer zeker weten beste keuze.
Verstelbare protectie
Groot pluspunt aan dit motorpak vind ik de verstelbare protectie. Op de ellebogen, schouders, knieën en heupen is de Hyper voorzien van CE level 2 protectoren. Het zijn niet de meest zachte of soepele protectoren, maar ze voelen degelijk en solide aan. Daarnaast zijn ze allemaal te verstellen met behulp van een strip klittenband. Deze stip zit in aan de binnenkant van het pak. Op de protectoren zit de andere kant van het klevende deel van het klittenband bevestigd, waardoor je zelf de ideale positie kan bepalen. Werkt goed en de protectoren blijven keurig op de plek zitten tijdens het rijden.
Uitneembare binnenvoering
Nog een pluspunt aan de Hyper is de uitneembare binnenvoering. Van een echte voering is trouwens geen sprake, het is meer een heel dun hesje. Het binnenpak is een dun gehaakte overall die aan de binnenkant van het pak hangt. Deze zorgt ervoor dat je redelijk makkelijk het pak inglijdt en je niet met je huid tegen het leer aan zit te schuren. De voering is er overigens in zijn geheel uit te ritsen waardoor je hem kunt wassen en het pak aan de binnenkant ook schoon te maken is. Handig!
Ventilatie
Leren motorpakken staan bij mij bekend als ‘ondragelijk’. In de zomer zijn ze snel te warm en zodra het kwik onder de 20 graden zakt is het al snel te koud. Hoewel de Hyper niet volledig geperforeerd is, is hij ook bij hogere temperaturen opvallend goed te dragen. Dankzij voldoende ventilatiekanalen op de voorkant en op de schouder van het pak komt er voldoende koele lucht naar binnen. Uiteraard moet je er niet de vierdaagse mee gaan lopen, want dat gaat het zeker lekker warm worden. Ook voor stadsgebruik blijft de Hyper erg warm, wat best logisch aangezien dit niet het motorpak is dat je even aandoet om boodschappen mee te doen.
Pasvorm
Een one-piece motorpak goed laten zitten is een uitdaging. Hij moet namelijk perfect op het lichaam aansluiten, maar ondertussen bestaat het pak wel maar uit één gedeelte. Bij Lindstrands lopen de maten van 46 tot 58 en via hun maattabel kan je bepalen welk pak je het best zou moeten passen. Lindstrands is een Zweeds merk waardoor hun maten vaak wat ruimer vallen. Met mijn 193 cm en 75 kilo zit er niet echt een perfecte maat tussen de standaard maten. Volgens de maattabel zou met die lengte maat 62 (?) hebben, qua breedte zit ik eerder op een 48.
Gelukkig heeft Lindstrands voor dit probleem ook een oplossing bedacht. Hun motorpakken zijn namelijk vanuit de fabriek op maat te maken. Een goede extra service voor motorkleding die gewoon perfect hoort te zitten.
Ik heb zelf gekozen voor een maat 48 omdat deze in de omtrek goed zit. Via de Zilveren Naald, een atelier specifiek gericht op het bewerken van motorkleding, heb ik het motorpak op de juiste lengte laten maken. De benen, armen en de rug zijn verlengd waardoor het pak helemaal perfect is gaan zitten.
Dankzij de stretchpanelen aan de binnenkant van de armen en benen kan het pak vrij gemakkelijk meebewegen naar de vorm van het lichaam. Dit zorgt voor een verhoogd draagcomfort én betere pasvorm.
Conclusie
De Lindstrands Hyper is mijn eerste one-piece motorpak. Hoewel dit ééndelige motorpak flink wennen was, ben ik er oprecht super blij mee. Het pak ziet er mooi uit, zit lekker en is van goede kwaliteit. Het prijskaartje van 949 euro is weliswaar een flink bedrag, toch is het voor een leren motorpak behoorlijk scherp. Wel moet je voor je zelf goed nagaan of een one-piece echt jouw ding is, want handig is het allerminst. En als we toch een kritische noot moeten maken: het toevoegen van een binnenzak in de Hyper zou geen overbodige luxe zijn. Het meenemen van een portemonnee of telefoon wordt daarmee ook mogelijk gemaakt.
Enthousiast geworden? Bestellen van de Hyper kan via deze link. Wil je wel een leren motorpak maar iets meer comfort? Dan is een tweedelig motorpak een goede optie, bijvoorbeeld de Lindstrands Chamber .