KTM 1290 Super Adventure R test

0

KTM heeft dit jaar de opvolger van de geroemde 1190 Super Adventure gelanceerd: de KTM 1290 Super Adventure. En met een motto als ‘ready to race’ moesten wij deze natuurlijk ook proberen. In dit testverslag lees jij wat wij vonden van de KTM 1290 Super Adventure R.

Introductie

Wanneer je motorfietsen ontwerpt met de bedoeling om er telkens een avontuur van te maken, dan moet je bij KTM zijn. Het merk dat bekend is geworden door zijn enduro’s en motoren met race pedigree. En deze pedigree is zeker voelbaar in de nieuwe KTM 1290 Super Adventure modellen. De 1290 super Adventure komt in twee versies: de meer straatgerichte S- en de meer off-road-gerichte R-versie.

Het eerste dat opvalt aan de nieuwe 1290 serie is de vernieuwde koplamp. Naast het super ruige uiterlijk zitten er veel slimme nieuwe trucjes in verwerkt, zoals dagrijverlichting en bochtenverlichting. Dit hebben ze bij KTM gedaan door onderin de koplamp een aantal ledlampen te plaatsen die meeschijnen wanneer je een bocht in gaat. Hoe verder je kantelt hoe meer lampen gaan branden en hoe verder je de bocht in kan kijken.

In plaats van analoge meters heb je met de nieuwe Super Adventure een 6,5″ inch grote tablet voor je neus. Op het dashboard wordt alle nodige informatie op een overzichtelijke manier weergegeven. Daarnaast is het makkelijk om op het dashboard de verschillende rijmodi te selecteren en ABS of MTC (tractiecontrole) uit te schakelen. Nog een toffe functie is het KTM My-Ride: dit maakt het mogelijk om de muziek van je smartphone te bedienen en (wanneer je een headset hebt) te beluisteren. Ook kan je via KTM My-Ride bellen en gebeld worden zonder je handen van het stuur te halen.

Specificaties

De KTM 1290 Super Adventure R is uitgerust met een 1301cc grote tweecilinder. Deze produceert een behoorlijke 160Pk en heeft een koppel van 140Nm. Met een vol gewicht van 240Kg levert dit een power-to-weight ratio op van 0,67Pk per kilogram, wat voor het Adventure-segment erg hoog is.

Deze gewichtsbesparing hebben ze bij KTM gerealiseerd door alle onderdelen van de Super Adventure op een streng dieet te zetten. Zo weegt het buizenframe op zichzelf maar 9,8Kg.

Rijwielgedeelte

De motor is voorzien van een 21 inch spaakwiel voor en 18 inch aan de achterzijde. Deze zitten vervolgens aan de motor met volledig instelbare WP-vering. Aan de voorzijde zit een upside-down voorvork en aan de achterzijde een PDS schokdemper (direct op de achterbrug gemonteerde schokbreker). Beide hebben een ruime veerweg van 220mm, zodat de 1290 Super Adventure ook bij ruige ondergrond zijn mannetje staat.

De KTM wordt geremd door radiaal geplaatste Brembo-remklauwen aan de voorzijde en een eveneens radiaal geplaatste rempomp. Ook de achterzijde is voorzien van een radiaal geplaatste remklauw. Om met uiterste precisie tot stilstand te komen, wordt je geholpen door het unieke bochten-ABS van Bosch. Dit systeem rekent met behulp van gyroscopen en sensoren uit hoe hard je kan remmen zonder te blokkeren, en kan eventueel voor of achter meer remkracht leveren om oprichten te voorkomen. Hierdoor ben je bij een schrikreactie in staat om vol te remmen in de bocht, zonder dat de motor van koers verandert of hij zich opricht. Hoe eng het in de praktijk ook is, je zal veel beter in staat zijn om gecontroleerd te stoppen, zonder daarbij kunst en vliegwerk te hoeven verrichten. Het ABS-systeem is in te stellen in twee voorgeprogrammeerde settings, de road en de off-road stand en voor de veeleisende off-roader onder ons is het ABS zowel voor als achter helemaal uit te schakelen.

Daarnaast is de KTM 1290 Super Adventure standaard uitgerust met een geheel elektronische gasresponse, oftewel ride-by-wire, dat op zijn beurt ook de tractiecontrole regelt. Ook hiervoor gebruikt de KTM het intelligente Bosch systeem. Dit berekent samen met de hellingshoek en de gegevens van het ABS hoeveel vermogen aan het achterwiel geleverd kan worden, zonder dat je slippend door de bocht gaat. Het ride-by-wire heeft ook als voordeel dat er makkelijk verschillende rijmodi zijn in te stellen. Op de KTM 1290 Super Adventure R is te kiezen uit een regenstand, road, off-road en sport. Bij de regen-, road- en sportstand heb je beschikking over de volle 160Pk’ maar is de vermogensopbouw anders en grijpt het MTC meer of minder in. Bij de off-road stand heb je een wat vriendelijker vermogen van 100Pk, maar laat het meer wielspin toe. Hierdoor kan je bij een zachte ondergrond lekker driftend door de bocht.

Verder kan de 1290 Super Adventure worden uitgerust met een quickshifter, die ervoor zorgt dat je zonder koppeling makkelijk door kan knallen in de volgende of vorige versnelling. De hill control regelt dat de rem net wat langer vastgehouden wordt om bergop makkelijk weg te rijden. En natuurlijk is er cruisecontrol voor de lange ritten over de snelweg.

Ergonomie

De KTM 1290 Super adventure is een motor bij uitstek om heel veel plezier mee te beleven. Het zadel geeft je de gelegenheid om goed te verzitten bij sportiever rijden, maar is comfortabel genoeg voor lange stukken. Door de comfortabele maar actieve zit is het leuk om lekker te sturen over bochtige wegen. Je hebt voldoende feedback en houdt alles makkelijk onder controle.

Ook op hogere snelheden en bij grotere afstanden is de ergonomie prettig. De ruit is makkelijk te verstellen en biedt voldoende windbescherming. Zelfs met een lengte van 2,01M zit je redelijk uit de wind en kan je makkelijk lange stukken rijden zonder echt vermoeid te raken.

Rijtest

De eerste meters op de KTM 1290 Super Adventure R, waren best uitdagend. Je merkt pas hoe groot de motor is wanneer je erop klimt. De KTM komt niet meer met een contactsleutel, maar een key less systeem.  De afstandbediening kan dus in je broekzak blijven en eenmaal binnen het bereik van de motor kan je het contact aanzetten en starten. Wanneer je het contact aanzet en de tekst “ready to race” verschijnt wordt het pas echt leuk.

Het motorblok komt speels tot leven en roffelt stevig. Zelfs wanneer je stilstaat merk je dat het enorme motorblok klaar is voor avontuur. Bij het wegrijden kom je er vervolgens achter hoe idioot veel vermogen deze motorfiets heeft. Het motorblok klimt ontzettend snel in toeren en lanceert je letterlijk vooruit. Het duurde voor mij zeker een dag om echt vriendjes te worden met de KTM 1290 Super Adventure R. Maar wanneer je eenmaal doorhebt hoe goed deze motorfiets is wordt het echt leuk. In welke versnelling je ook zit en hoe gek je het ook maakt: de Super Adventure heeft altijd idioot veel vermogen.

Het is bijna een sport om het voorwiel aan de grond te houden. Bij een beetje fanatiek optrekken komt deze al snel naar boven. Tegelijkertijd helpt het MTC het voorwiel te landen om mooi gecontroleerd weg te komen. Dit resulteert in een erg snelle start met veel emotie. Het voorwiel stuitert bijna vriendelijk omhoog tijdens het accelereren.

Verder merk je eigenlijk weinig van het MTC. Het systeem weet in te grijpen als tractiecontrole, zonder dat je het eigenlijk door hebt. Het systeem meet door middel van verschillende sensoren hoeveel vermogen kan worden geleverd zonder natuurkundige wetten te overtreden. Het verschil met conventionele tractiecontrole is dat bij de Super Adventure niet de ontsteking wordt gebruikt om het vermogen in te perken, maar dat het MTC als het ware de gasklep minder ver openzet. Hierdoor heb je het gevoel met vol vermogen te accelereren, maar dan zonder wielspin.

Het rem- en stuurwerk is op de KTM simpelweg heerlijk. De vering was bij het in eerste instantie bij het wegrijden wat zacht, maar door wat met de afstelling te spelen is het helemaal op eigen gebruik in te stellen. Je merkt in de bochten haast niet dat je met een zware motor op pad bent. De Super Adventure R laat zich makkelijk sturen en weet zelfs op hoge snelheid behoorlijk stabiel te blijven.

Ook de verschillende rijmodi werken erg prettig. De road is eigenlijk in alle wegomstandigheden voldoende, maar wanneer je eenmaal de sportstand hebt gevonden wil je niet meer anders. Behalve wanneer je met de Super Adventure zandpaden en modder opzoekt: dan merk je dat de off-road stand zorgt voor een makkelijk doseerbaar vermogen. Daarnaast helpt het dat het MTC meer wielspin toestaat. Zo kan je ook bij losse ondergrond makkelijk wegrijden en zelfs een beetje driften.

En wanneer je eenmaal aan remmen toe bent kan je er in alle omstandigheden op vertrouwen dat de radiaal geplaatste Brembo’s hun werk doen. Remmen gaat al net zo hard als optrekken. De remmen zijn makkelijk te doseren en bij gladde omstandigheden grijpt het ABS erg vriendelijk in. Zonder al te veel schokken of trillen in de remhendel kom je ontzettend snel tot stilstand. En werkelijk waar: hard remmen in bochten kan ook in de praktijk erg goed. De motor richt zich beduidend minder op door de remkracht te verdelen over het voor- en achterwiel.

De quickshifter op de Super Adventure R viel mij helaas erg tegen. Ik had verwacht ten allen tijden op- of terug te kunnen schakelen. Helaas werkte dit in de praktijk minder goed. Bij de Super Adventure S werkte de quickshifter daarentegen wel. Ik heb het idee dat dit een foutje was in de set-up. Vandaar dat ik hier bij de review van de Super Adventure S verder op in ga.

Conclusie

Wat een verslavende motorfiets is de KTM 1290 Super Adventure! Alleen al om naar te kijken is de motor geweldig. Hoewel ik aan de koplamp even moest wennen ben ik er ondertussen helemaal weg van. Dat er daarnaast ook een gigantische hoeveelheid licht uit komt is eigenlijk bijzaak.

Het motorblok is een ontzettend gaaf stukje techniek. Het koppel is fenomenaal en werkt verslavend. Alleen al wanneer je de motor start krijg je al zin om een gigantische omweg naar je werk te nemen. Er Is altijd vermogen en stapt gegarandeerd af met een grote glimlach. Het enige nadeel dat ik tijdens mijn test heb kunnen vinden was dat het motorblok erg heet kan worden. Bij sportieve ritjes, off-road gebruik of in de binnenstad kan het motorblok zo heet worden dat het oncomfortabel wordt. Zeker tijdens de tropische weersomstandigheden deze zomer, was het erg warm aan mijn billen. Zo warm dat ik een kleine schroeiplek op mijn broek heb overgehouden aan mijn avontuur op de KTM.

Maar wanneer je dan weer lekker verder rijdt vergeet je de hitte al snel. Je merkt dat over alle onderdelen van de motorfiets zijn nagedacht. De vering zorgt voor voldoende stabiliteit zonder het speelse karakter van de motor te verliezen. Bij hoge snelheden wil het 21 inch voorwiel in de bochten wat naar buiten, maar dit is verder niet hinderlijk, vooral omdat het geheel stabiel blijft aanvoelen.

Ook de accessoires van de KTM 1290 Super Adventure werken goed. De cruisecontrol werkt heerlijk bij lange stukken op de snelweg. Met het KTM My-Ride systeem zet je gemakkelijk een muziekje op en kan je je handen gewoon aan het stuur houden. Het dashboard is erg overzichtelijk en laat geen overtollige informatie zien. Hinderlijk is het wel dat het scherm snel in nachtmodus verspringt. Wanneer je tussen bomen of een onder een klein viaduct door rijdt knippert het display snel van dag- naar nachtmodus en weer terug.

Maar ondanks deze kleine gebreken ben ik helemaal verknocht aan de mogelijkheden van de KTM 1290 Super Adventure. Wat mij betreft is dit dé adventure van dit moment. In deze review wordt het Rev’it Sand 3 motorpak gedragen. De review hierover lees je in de link.

Gerelateerde artikels

About Author

Hoi, ik ben Bram, 27 jaar oud en heb een grote voorliefde voor alles op twee wielen. Voor in het adventure en offroad-segment ben ik helemaal thuis. In de garage staat een Honda Transalp en een XL500.