Getest: HJC RPHA 11 motorhelm

0

De RPHA-serie is de toplijn van helmfabrikant HJC. Daarvan is de HJC RPHA-11 de meest hardcore racehelm uit deze lijn. Lichte en sterke helmschaal, uitgebreide ventilatie en aerodynamica zijn de sleutelwoorden bij een racehelm. We hebben de RPHA-11 getest, in deze review lees je onze ervaringen.

HJC RPHA 11 introductie

Goed, te beginnen bij de theorie. De HJC RPHA 11 helm is de opvolger van de populaire RPHA 10. Het succes achter deze helm? Een hele fijne pasvorm, laag gewicht en een zeer scherpe prijs. De Zuid-Koreaanse helmfabrikant ging aan de slag met de opvolger, de RPHA11.hjc rpha11 review

De specificaties beloven veel goeds. Zo is de buitenschaal van de helm gemaakt van een vezelmix, bestaande uit aramide (kevlar), carbon en fiberglas. Deze mix is dan weer op een speciale, zevenlaagse methode aangebracht. Dit zou moeten zorgen voor een zeer sterke en slijtvaste buitenschaal met een uitzinnig laag gewicht. Dat laatste is sowieso gelukt want de helm weegt ongeveer 1300 gram. Dat is behoorlijk licht voor zijn klasse. Daarnaast komt de helm met een verbeterd ventilatiesysteem, betere aerodynamica en een groter zichtveld dan bij zijn voorganger. De helm is niet uitgerust met een zonnevizier, maar komt wel met een extra donker vizier in de doos. Kinband wordt afgesloten door middel van een dubbel-D sluiting (verplicht op de meeste circuits). De verkoopadviesprijs van de matzwarte variant staat op €399,95. Dat maakt hem meteen de goedkoopste racehelm momenteel verkrijgbaar. Hij is zelfs al in zwart beschikbaar vanaf €319,95 en voor de liefhebber in heel veel verschillende kleurtjes!

hjc rhpa-11 review test

Veel verschillende designs

In de doos

De helm wordt geleverd in een fraaie blauwe doos. Goed verpakt in een dikke helmzak zit de RPHA weggestopt. Netjes beschermd in piepschuim om er voor te zorgen dat de helm onbeschadigd thuis aankomt. Daarnaast vinden we een donker vizier en een Pinlock-vizier (tegen beslaan) in de doos. Tot slot zijn daar nog de gebruikelijke instructieboekjes, maar die zijn niet echt heel interessant.

HJC RPHA-11 review in de praktijk

Tot dusver de theorie over deze nieuwe HJC helm. Nu de praktijk, want dat is tenslotte het belangrijkst. We hebben de helm uitgebreid getest en in verschillende facetten gereden. In warm en koud weer, met regen, met felle zon en zelfs midden in de nacht. In de stad en met 200 km/h over de snelweg. Kortom, genoeg om jou een duidelijk beeld over deze helm te geven, en om een complete review te schrijven.

Draagcomfort

Het eerste dat opvalt is het lage gewicht van de helm. Iedereen die zegt dat hij het verschil niet merkt tussen een paar honderd gram, heeft waarschijnlijk nog nooit met een lichte helm motor gereden. Je merkt het namelijk erg goed. Vooral op hoge snelheid is het heerlijk om minder gewicht aan je kop en hebben. Daarnaast zorgt de grote achterspoiler ervoor dat de wind altijd goed over de helm geleid wordt. De helm is met zijn sportieve karakter op hoge snelheid berust, iets dat ik persoonlijk erg prettig vind. Ook bij 200 km/h geeft de helm geen kik. Hij gaat niet liften en wordt niet instabiel. Bij het opzij kijken komt er uiteraard wat meer druk op de helm te staan, maar blijft alsnog verrassend goed zitten.

hjc rpha11 review spoiler

Subtiele spoiler doet zijn werk goed

Dan is er de binnenvoering, die zeker positief bijdraagt aan het draagcomfort. De binnenvoering is volledig verwijderbaar en wasbaar. Je schijnt hem zelfs gewoon in de wasmachine te kunnen gooien (dit heb ik overigens niet geprobeerd). De wangkussens zijn strak maar zacht. De helm voelt solide om mijn hoofd en hij is zonder problemen twee uur achter elkaar te dragen. Het schijnt zelfs dat de voering met een antibacteriële laag behandeld zijn.

Iets over de pasvorm zeggen vind ik trouwens erg lastig, aangezien dit per hoofd nogal verschilt. Bij mij zit de helm erg lekker, maar dat is geen garantie dat hij bij iedereen lekker zit. Dit omdat hoofdvormen nogal verschillend zijn. Het is dus even proberen of de HJC op bij jou lekker zit.

Vizier en zichtveld

Belangrijk bij een sportieve helm is het zichtveld. Iets waar ik bij mijn vorige helmen nogal eens problemen mee had. Als je op volle snelheid achter je kuipje kruipt, kan het voorkomen dat je tegen de binnenkant van je helm aan zit  te kijken. Bij de RPHA-11 niet aan de orde. Ook voorovergebogen op de tank is het zichtveld wijd en zit de binnenrand niet in de weg.

Daarnaast is het zicht naar de zijkanten boven verwachting goed. Je hebt een erg breed zichtveld en door het kraakheldere vizier is alles in de omgeving zeer goed waar te nemen. Daarnaast is standaard er een donker vizier meegeleverd. Naast dat het de helm een veel stoerdere uitstraling geeft, is het ook erg fijn bij felle zon. De helm is niet uitgerust met een zonnevizier, om zo de helmschaal zo sterk mogelijk te houden. Een donker vizier is in de zomer dus zeker geen overbodige luxe. Mocht je trouwens wel een zonnevizier willen, kan je eens kijken naar de RPHA-70.

Jammer is dat er maar één Pinlock-vizier wordt meegeleverd. Ik heb deze in mijn heldere vizier gezet en zodra ik weet dat het gaat regenen of ik niet voor het donker thuis ben, wissel ik deze om voor het donkere vizier. Het Pinlock-vizier doet trouwens prima zijn werk en zit niet in het gezichtsveld. Voor de echte circuitrijder zijn beide viziers trouwens ook nog voorbereid op tear-offs.

Een van de eigenschappen die het sportieve karakter van de helm verraad is het lock-systeem van het vizier. Als je het vizier helemaal dicht drukt wordt deze vergrendeld, waardoor hij niet zomaar open kan gaan op hoge snelheid. Het systeem moet wel krachtig bedient worden, maar verder werkt het goed.

Ventilatie

Dan de ventilatie. Een van de grootste pluspunten van deze helm. Het lukt weinig fabrikanten om een integraalhelm goed geventileerd te krijgen. Hij HJC is het aardig gelukt. Er zijn veel ventilatiekanalen aangebracht om het hoofd zo koel mogelijk te houden. De twee kanalen bovenop de helm zijn af te sluiten met een inventief draaisyteem (rechts is alleen te bedienen als je stilstaat, of als je cruisecontrol hebt). Op het voorhoofd is ook een ventilatieschaft aangebracht. Op de kin is een intern en extern ventilatiekanaal. Dat interne kanaal had ik op het begin niet in de gaten, waardoor ik tijdens een ritje door de regen dacht dat het vizier niet goed afsloot. Later bleek de schuifknop aan de binnenkant van de kin open te staan, waardoor de druppels naar binnen kwamen. Met deze ventilatieschuif gesloten is de helm 100% waterdicht.

hjc rpha11 review ventilatie

Er komt veel frisse lucht door die roosters

Mochten deze ventilatiemogelijkheden niet voldoende zijn, kan het vizier ook heel eenvoudig op een kiertje gezet worden. Zo stroomt er nog een extra verkoelende bak met lucht naar binnen. Alle lucht wordt overigens afgevoerd door twee kleine gaatjes aan de achterkant, die netjes onder de spoiler verborgen zitten.

Geluid

perse een hele stille helm hebben? Dan is de RPHA-11 niet de beste keuze. Echt stil is de helm zeker niet. Overdreven lawaaierig ook niet. Hij zit er een beetje tussen in. Nu gebruik ik zelf altijd oordoppen (raad ik voor iedereen aan) en dan is het geluidsniveau van deze helm goed te verdragen. Een voldoende dus, maar  hoger dan dat wil ik niet gaan.

Veiligheid

Goed, dan een van de belangrijkste aspecten van een motorhelm; de veiligheid. Uiteraard is de RPHA-11 uitgerust met het ECE 22.05 keurmerk. Een keurmerk dat in Europa verplicht is bij helmen die op de openbare weg gedragen worden. Echter is het zo dat de testmethode van deze ECE-keuring niet heel uitgebreid en zwaar is. Ter illustratie; een scooterhelm van €50,- heeft exact dezelfde keuring met dezelfde tests ondergaan.

Volgens HJC zelf is de buitenschaal gemaakt een speciale P.I.M. mix Een materiaal van carbon, glasvezel en aramide dat er voor moet zorgen dat de helm extreem slijtvast en goed impact absorberend is. De binnenschaal is de ‘kreukelzone’ van de helm en zorgt ervoor dat de kracht die op je hoofd komt te staan wordt opgevangen.hjc rpha11 review

Maar hoe veilig is de helm in de praktijk? We hebben zelf geen test gedaan, maar wel gekeken naar andere impactabsorptie tests. Zo is er de Britse SHARP-test. Een onafhankelijk instituut dat helmen eigenhandig test. Daarbij scoorde de HJC RPHA-11 niet zo best. Vooral op de zijkanten scoort de helm ondermaats. Dan is er nog de Tüv-test. Een Duits keurmerk waarmee de helm is uitgerust. Welke testmethodes de Tuv gebruikt is echter onduidelijk. Het Duitse Motorrad (Motorplus is hier onderdeel van) heeft de RPHA-11 ook getest op impact absorptie. In deze test scoort de HJC in combinatie met zijn gewicht als een van de beste. Het is dus lastig om hier een onafhankelijk oordeel over te vormen.

Dingen waar we wel wat over kunnen zeggen is de sluiting. De dubbel-D sluiting met twee gespjes is nog altijd de veiligste sluiting die er bestaat. Deze sluiting is vaak verplicht bij circuitactiviteiten. Ook is de helm voorzien van een emercency release systeem. Met twee rode koortjes is het mogelijk om de binnenvoering uit de helm te trekken. Zo is het voor de hulpdiensten mogelijk de helm te verwijderen zonder dat er veel druk op de nek komt.

Conclusie HJC RPHA-11 test

Goed, een korte conclusie van onze test over de HJC RPHA-11 helm. Over het algemeen is dit gewoon een uitstekende helm. Vooral de ventilatie en het draagcomfort zijn erg goed. Minpunten zijn er eigenlijk niet, maar als er nog iets verbeterd kan worden is dat het geluidsniveau en sluitingssysteem van het vizier. Maargoed dat zijn relatief kleine dingetjes waar zeker aan te wennen is. Vooral de prijs van de helm is wonderbaarlijk laag, als je ziet wat je er voor terug krijgt. Dit is de helm die moet hebben als je een sportieve, lichte en aerodynamische helm wilt hebben en je portemonnee niet onuitputtelijk is. Voor €319,95 is de HJC RPHA-11 (zwart) bij Athleteshop scherp geprijsd.hjc rpha11 review

RPHA11 video

In de video hieronder is de helm gebruikt tijdens opnames van de Ducati 959 Panigale review. Check de beelden!

Meer reviews lezen? Dat doe je hier.

Gerelateerde artikels

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.