Afgelopen week mocht Motorfans.nl de TomTom Rider 400 testen. Een navigatiesysteem speciaal ontwikkeld voor optimaal gebruik op de motorfiets. Hieronder lees je mijn bevindingen.
TomTom Rider 400
Even een korte introductie. TomTom is samen met Garmin de meest bekende navigatiebouwer. Sinds een aantal jaar is het ook mogelijk om op je motorfiets een navigatiesysteem te plaatsen. Hierdoor is het hopeloos verkeerd rijden en eindeloos stoppen om weer op de kaart te kijken niet meer van toepassing. Klinkt handig in theorie, maar hoe zit het met de praktijk? Daar ga ik achter komen met behulp van de TomTom Rider 400.
TomTom Rider 400 is dus zo’n navigatiesysteem speciaal voor op de motor. Maar waar blijkt dat uit en wat is er dan anders met betrekking tot de auto? Aan de buitenkant zie ik weinig verschil, maar die zijn er wel degelijk. Zo is de 400 is bijvoorbeeld spatwaterdicht. Dat betekent dat je ‘m ook zonder hoesje kan gebruiken (zolang je er niet mee gaat diepzeeduiken natuurlijk). Daarnaast zijn er allerlei functies toegevoegd om het motorrijden op locatie optimaliseren.
In de doos
De TomTom 400 wordt geleverd in een mooi doosje, waarin alle benodigdheden zorgvuldig zijn weggestopt. Belangrijkste is natuurlijk de navigatie-unit zelf. Maar ook de motorhouder zorgt voor een goede functionaliteit van het systeem. Hier schuift de navigatie in en zo laadt de navigatie bij tijdens het rijden. Thuis opladen kan trouwens ook met de bijgeleverde oplader. Het bijgevoegd RAM-montagesysteem maakt het onmogelijk de TomTom onderweg te verliezen.
Functies
Kronkelroutes: Waarschijnlijk herkent iedere motorrijder het wel, je bent op een prachtige locatie waar je nog nooit eerder bent geweest. Je wil uiteraard optimaal genieten van de leukste en mooiste weggetjes in de omgeving, maar je hebt eigenlijk geen idee waar je naar toe moet. Met de TomTom Rider 400 is dat verleden tijd. Er zit namelijk een speciale functie op die er voor zorgt dat jij over de meest kronkelige wegen in de omgeving gestuurd wordt. Daarbij kun je zelf instellen hoeveel kronkelige wegen (drie gradaties) en hoeveel bergen de route bevat. Een leuke functie die naar behoren werkt. Marco Polo is er een loser bij.
Staande stand: Het is mogelijk de TomTom te draaien. In de staande positie zie je meer van de aankomende bochten en weet je dus beter wat je om de hoek kan verwachten. Het draaien van de unit is zo gepiept en zou eventueel ook rijdend gedaan kunnen worden. Handig voor blinde bochten, maar leidt ook af.
Bluetooth: Met de Bluetooth-functie van de 400 verbind je met de communicatieset (ideaal voor de gesproken instructies) in de helm en met je telefoon. Die gesproken instructies via de helm raad ik trouwens iedereen aan. Zo blijven de ogen op de weg en ga je de goede kant op. Die instructies kunnen trouwens ook doorgegeven worden door een Belgische dame met zwoele stem (gratis tip). Het verbinden met je telefoon is handig om telefoongesprekken via het touchscreen van de navigatie te laten verlopen, én om realtime file en flits informatie binnen te krijgen.
Realtime file- en flitsinformatie: Met behulp van van het internet van de telefoon ontvangt de TomTom (levenslang gratis) realtime file en flits informatie. Zo weet je precies waar er geflitst wordt (hoewel ik zelf twijfel aan de accuraatheid van dit systeem) en waar de files staan (werkt wel goed). Waar echter minder goed over na is gedacht is het gebruik in het buitenland. Daar is het mobiele internet namelijk niet toereikend en is er dus ook geen realtime informatie.
Delen, downloaden en uploaden: Via de computer is het mogelijk van te voren een route maken om vervolgen te uploaden naar de TomTom. Erg handig als je op vakantie gaat en je bent van de strakke voorbereiding. Ook is het mogelijk een route op te nemen en deze later te delen met vrienden. Routes van vrienden heb je trouwens ook zo gedownload.
Scherm
De 400 is uitgerust met een 4.3 inch touchscreen. Dat touchscreen moet zoveel mogelijk lijken op het scherm van jouw mobiele telefoon. Dat betekent dat er gewoon geswipt, gezoomd en geklikt kan worden. En dat alles met de handschoenen aan! Dat werkt. Tenminste, het klikken werkt goed met handschoen aan. Het zoomen gaat wat lastiger. Daarnaast valt op dat de knopjes wat klein zijn voor het gebruik met handschoen aan. Ik drukte daarom vaak op hoop van zege in de goede richting. Bijna altijd begreep het scherm mijn keuze goed en kwam ik op de juiste pagina terecht.
Nog meer lovende woorden over de waterdichtheid van het apparaat. Dat is ie namelijk. Het heeft afgelopen tijd regelmatig geregend in ons waterrijke landje, dus dat heb ik uitvoerig kunnen testen. Ook met flinke stortbuien gaf de TomTom Rider 400 geen kik.
Minder positiveit over de reflectie in het scherm. Bij felle zon (kwam helaas minder vaak voor) is het scherm nauwelijks nog leesbaar. Het is wel mogelijk de resolutie van het scherm hoger te zetten, maar dit heeft niet het gewenste effect waar ik op gehoopt had. Jammer want dit is wel een punt dat echt belangrijk is voor het gebruik van motornavigatie.
Gebruikersgemak
Het gebruikersgemak, dat is de sterkste kant van deze TomTom Rider 400. Hoe vaak komt het voor dat je eerst rustig de handleiding gaat lezen bij aankoop van een nieuw product? Bij mij nooit, dus ook niet bij deze 400. Gewoon met wat scrollen door het menu kwam ik alle functies tegen. Logisch ingedeeld, makkelijk te bedienen en simpel. Heerlijk!
Vooral het maken van een snelle route is eenvoudiger dan ooit. Het is mogelijk om een paar way-points in te stellen door op de locatie op het scherm te klikken. De TomTom maakt dan automatisch de route, afhankelijk van jouw voorkeuren. Zo heb je letterlijk binnen 1 minuut een leuke route om te rijden.
Waar ik wel even het instructieboekje voor moest checken was het monteren van de houder op mijn stuur. Er worden nogal veel boutjes en moertjes meegeleverd, maar met behulp van het boekje zat de houder binnen 15 minuten op het stuur. Mocht je alleen clip-ons hebben en er is geen ruimte voor de houder, is er ook een pin verkrijgbaar die je in je balhoofd schuift, waar de TomTom vervolgens op geklikt kan worden.
TomTom Rider 400 Premium Pack
De 400 is ook leverbaar in Premium Pack. Extra zijn dan de montagesloten zodat de navigatie niet zonder sleutel van de motor te halen is. Ook wordt er in het premium pakket een tas en autosteun meegeleverd, zodat de navigatie ook in de auto te gebruiken is.
Voor wie is deze 400 perfect?
Voor de motorrijder die tripjes maakt door heel Europa, die gebruikersgemak een absolute must vind en die geen zin meer heeft om eindeloos vaak verkeerd te rijden. Mocht je alleen in West-Europa rijden is de TomTom 40 een goedkopere optie. Ben je van plan een wereldreis te gaan maken, dan is de 410 met zijn wereldwijde kaarten geschikter.
De enige reden waarom je deze TomTom Rider 400 niet zou willen is vanwege het feit dat er een heel interessant scherm met hele interessante gegevens in je cockpit hangt. Dat zorgt gewoon voor de nodige afleiding. Maargoed, dat is een hele andere discussie. Afgezien van dat aspect is de TomTom Rider 400 een serieus goed navigatiesysteem.
Tomtom Rider 400 kopen? Deze is inmiddels vervangen voor de nieuwe TomTom Rider 500.