De Discovery Outdry laarzen zijn de eerste echte adventure laarzen van het Nederlandse merk Rev’it. En omdat deze laarzen bij een avontuurlijk motorpak als de Rev’it Sand 3 (review hier) horen, werd ons gevraagd wat wij van de Discovery Outdry vinden. In deze review lees je het resultaat.
Rev’it Discovery motorlaarzen Introductie
Rev’it, een Nederlands motorkledingmerk dat vooral bekend staat om hun innovatieve en vooral stijlvolle motorkleding. En naast kleding heeft Rev’it sinds kort hun assortiment uitgebreid met twee nieuwe adventure motorlaarzen. De Discovery Outdry en de Pioneer Outdry.
Gebruikte materialen en technieken
De Rev’it Discovery Outdry is een bijzonder innovatieve laars. Door gebruik van diverse bijzondere hoogwaardige materialen en technieken hebben ze geprobeerd om een zeer stevige, veilige en comfortabele motorlaars te ontwikkelen. Het gebruik van volnerf runderleer in combinatie met suede geeft de laars een technisch en sportief uiterlijk. Cordura-panelen zorgt voor voldoende flexibiliteit in combinatie met veiligheid. De laars voelt hierdoor stevig maar bewegelijk aan. Eigenlijk een perfecte mix voor all-road rijders die een comfortabele tourlaars zoeken, waar je makkelijk en comfortabel mee op avontuur kan en waarmee je ook nog een stukje naast de motor kan lopen.
Outdry
Om ervoor te zorgen dat de laars waterdicht is heeft Rev’it gekozen om een Outdry membraan te gebruiken. Outdry is een membraan dat aan het buitenmateriaal van de laars (maar wel aan de binnenkant) wordt gelamineerd. De waterdichte voering zit dus direct tegen de buitenlaag aangeplakt. Dit zorgt ervoor dat de regen niet door de buitenlaag kan doordringen. Met als grote voordeel dat je zelfs bij de meest ernstige regenbui lekker droge voeten houdt en je voeten niet afkoelen.
Protectie
Om de veiligheid te vergroten is de laars voorzien van verschillende vormen van protectie. Zowel in de neus als in de hiel van de laars zitten thermisch gevormde protectiestukken. Daarnaast heeft de laars een verstevigde binnenzool die voorkomt dat de zool doorzakt wanneer je op je voetsteunen staat. Ook is de zool zo gevormd dat deze alleen in de looprichting kan meebuigen en niet de andere kant op. Je voet kan zo niet in een onnatuurlijke houding gedrukt worden. Tot slot is de scheen en tong van de laars zijn voorzien van Seesoft protectie, dat garant staat hoge dempende waarde. Door dit materiaal kan een eventuele klap van een steen of tak goed worden opgevangen.
Zool
Het voetbed is anatomisch gevormd. Wat het comfort van de laars zeker ten goede komt. En door het toevoegen van dempend materiaal tussen de zool en het voetbed heb je weinig last van trillingen. Goed bedacht! Ook de zool is het bewijs van slimme techniek. Rev’it heeft samen met Vibram geprobeerd om de perfecte zool te ontwerpen voor een motorlaars. Deze zool moet naast grip en stabiliteit op de motor ook voldoende comfortabel zijn om op te lopen. Het resultaat is een Vibram apex zool die stevig, maar comfortabel aanvoelt.
Boa-sluiting
Geniaal is de Boa-sluiting van de laars. Dit kennen we van veel skischoenen, maar op deze laars heeft dit het voordeel dat je de laars perfect kan vastzetten. De motorlaars zit altijd goed aangesloten en je hebt geen geklier meer met gespen die je moeilijk vast krijgt of moet afstellen. Een draai aan de knop en jouw laars zit stevig vast. Ook de laarzen uitdoen gaat bijzonder makkelijk met deze nieuwe Boa-sluiting. Alweer zo’n slim stukje techniek!
Eerste indruk
Genoeg theorie, nu de Rev’it Discovery motorlaars in de praktijk. Smaken verschillen, maar de Rev’it Discovery Outdry laarzen vind ik zeker niet de mooiste laarzen die er verkrijgbaar zijn. Ze hebben het uiterlijk van een wandelschoen die een ouder echtbaar bij de plaatselijke Bever op de kop tikt voor een rondje Nordic Walking. Het minder aansprekende uiterlijk wordt snel goed gemaakt het aantrekken. De kleine details als lussen om de laarzen aan te trekken en rubberen slijtranden aan de zijkant tonen de technisch geavanceerde aard van de laars. Net uit de doos voelen de laarzen erg stug aan, maar dit veranderd snel door de laarzen te dragen. De laars vormt makkelijk naar je voet en voelt al snel erg comfortabel aan.
Rev’it Discovery outdry in de praktijk
Pasvorm
De pasvorm van de laars is fijn neutraal en geeft voldoende ruimte voor een brede voet. Door de Boa-sluiting past de laars perfect om je enkel en geeft deze veel ondersteuning. Vergeleken met een crosslaars is de Discovery lekker flexibel, maar voldoende stevig om langdurig op te staan. Kortom, de pasvorm is voor een motorlaars bijzonder aangenaam.
Bij warmte
Ondanks dat de laarzen echte allrounders zijn, vind ik ze toch erg warm. Zeker op warme zomerdagen kan het serieus heet worden aan je voeten. Dit maakt de laarzen minder geschikt om te dragen warme dagen. De oorzaak van dit probleem ligt waarschijnlijk bij de regenvoering die gebruikt is. Hoewel deze ademend is, zit hij direct op de buitenlaag geplakt waardoor er weinig ruimte overblijft voor ventilatie.
In de regen
De laarzen presteren daarentegen erg goed bij natte omstandigheden. Het Outdry membraan doet zijn werk erg goed en heeft als voordeel dat het buitenmateriaal van de laars niet nat wordt. Daardoor krijg je geen koude of klamme voeten en blijft de laars dus comfortabel, ook tijdens serieus lange ritten. Door de hoekvormige tong van de laars kan er geen water naar binnen in komen, tenzij je met de laarzen in te diep water gaat staan natuurlijk. Deze factoren maakt de laarzen erg geschikt voor regenachtige en winterse omstandigheden.
Met lopen
Het is meestal niet zo comfortabel om een stuk te lopen met motorlaarzen, laat staan dat het er modieus uitziet. Maar wandelen met de Discovery van Rev’it gaat verrassend goed. Door de Vibram Apex-zool en het anatomische voetbed heb je eigenlijk de ingrediënten die ook in een fatsoenlijke wandelschoen gebruikt wordt. En in de praktijk blijkt dit ook zo. Hoewel ze niet de meeste bewegingsvrijheid bieden is er comfortabel op te lopen en geven ze voldoende ondersteuning. Deze ondersteuning heeft weer als voordeel dat je op oneven terrein makkelijk uit de voeten kan (letterlijk).
Conclusie review Rev’it Discovery
Je ziet aan de buitenkant van de laars af dat Rev’it met de Discovery Outdry een ontzettend slim doordachte laars heeft neergezet. Het gebruik van hoogstaande materialen en slimme technieken maakt dit een ideale motorlaars die past bij diverse type motorrijders. Maar in het bijzonder is de laars geschikt de adventure en all-roadrijders. Ze zijn stevig genoeg voor serieuze off-road ritjes, maar even comfortabel voor lange stukken.
Voor het echte enduro-werk zou ik echter kiezen voor een meer offroad georiënteerde laars. Vooral vanwege de warmte. De laarzen ademen wel, maar zijn tegelijkertijd erg warm. Zeker bij zware inspanning en warme omstandigheden is deze laars toch minder geschikt.
Wanneer je alles bij elkaar optelt vind ik dat Rev’it met de Discovery Outdry de standaard van motorlaarzen naar een hoger niveau heeft getild. Door goed te kijken hoe motorrijders laarzen gebruiken hebben ze slimme trucjes toegevoegd die in mijn ogen een ideale laars maken. Erg veelzijdig, zonder in te leveren op comfort. Goedkoop zijn ze weliswaar niet. De Discovery zijn bijna 350 euro, de lagere Pioneer zijn 300 euro.
Deze test is mogelijk gemaakt door Rev’it. Bijpassend is het Sand 3 motorpak, review via de link.
Foto’s zijn gemaakt door Mandy van WeWantAdenture en zijn auteursrechtelijk beschermd.
1 reactie
Het is inderdaad een mooie laars. Zeer goede stevigheid rond de voet, enkel en scheenbeen. Echter ik moest ze wegdoen. De laars is gemaakt van kunststof. De schoen gaat niet naar je voet staan. Dat was voor mij een probleem. Doordat het kunststof niet meegeeft ging het in mijn geval mijn voet afklemmen. Dit gaat naar een tijdje, doordat je bloedsomloop wordt afgeknepen, zeer pijn doen. Let dus op bij het passen dat de laars rond de tenen en wreef ruim zit. Ik had al maat 45 een nog grotere maat is weer lastig met schakelen.