Getest: Cardo Smartpack communicatiesysteem

0

Cardo kwam dit voorjaar met een compleet nieuwe toplijn wat betreft communicatiesystemen voor op de motor; bestaande uit de Cardo Packtalk en de Caro Smartpack. Dat laatste model mocht Motorfans.nl gaan testen. Hieronder vind je een uitgebreide review van mijn de bevindingen.

Goed, laat ik maar even eerlijk zijn voorafgaand aan dit review. Nog nooit eerder heb ik met motorcommunicatie  op mijn helm gereden. Een volledig groentje op dat gebied dus. Opzich niet erg, ik  besloot gewoon volledig blank de test te gaan doen, het liefst nog zonder gebruik van het boekje. Als ik er dan uit kom en het systeem is voor mij gebruiksvriendelijk, dan zeker ook voor jou! Het enige dat ik voorafgaande van de test wist is dat het Cardo Smartpack communicatiesysteem extra speciaal is, aangezien er een verbinding tot 5 km kan worden gelegd met vier andere Smartpack apparaten. Daarover zo meteen meer, we beginnen eerst maar eens met het openmaken van de doos.Cardo Smartpack review

Cardo Smartpack: in de doos

Opvallend én noemenswaardig is de doos die geleverd wordt met de Smartpack. De chique uitstraling bezorgde mij het gevoel van 5 december pakjesavond. Zoals een klein kind met een nieuw legobouwerk maakte ik mijn Cardo Smartpack open. In het eerste deurtje vond ik enkel het apparaatje zelf die zonder verdere afleiding prominent gepresenteerd wordt. Daarachter zijn alle bevestigingsmaterialen en het instructieboekje verstopt die nodig zijn om de Cardo in gebruik te nemen. Voorlopig liet ik het instructieboekje maar even links liggen, uiterst benieuwd of ik het systeem ook zonder hulp in mijn helm bevestigd kreeg. Verder valt de complete uitrusting van de Smartpack op. Een oplader; geluidsoordopjes voor in de helm, microfoon en diverse bevestigingsmaterialen worden standaard meegeleverd.Cardo Smartpack doos

Cardo Smartpack: bevestigen

Want ook zonder instructieboekje zou dit systeem toch wel te installeren zijn? Jazeker! Zoals hierboven al aangegeven heb ik dus nog nooit eerder een communicatiesysteem aan een helm vastgemaakt, maar bij de Smartpack was ik binnen een half uur klaar, zonder in het boekje te hoeve kijken. Dus als ik het kan, kan jij het ook. Het bevestigen aan de helm kan trouwens op twee manieren: met een klemsysteem dat je tussen de binnenkant en buitenschaal van de helm schuift; of met behulp van een sticker die je aan de buitenkant van je helm plakt. Op deze manier zit er een houder bevestigd aan je helm, waar de unit (wederom heel eenvoudig) in geklikt wordt. Dan de oortjes. Het is even priegelen om ze precies op je oren te krijgen maar dankzij het klittenband dat je aan de binnenkant van je helm plakt, zijn ze vrij eenvoudig te verstellen. Het is wel van belang dat je oortjes precies goed aansluiten op de oren, dit kan namelijk heel veel schelen qua volumeniveau. Het is trouwens mogelijk ook andere oortjes te gebruiken aangezien er gebruik wordt gemaakt van de universele 3,5mm plug. Tot slot dan de microfoon. Hierbij kun je zelf kiezen tussen een draadje en een beweegbare boom als gebruik voor de microfoon. Ik ging voor optie twee, aangezien er genoeg ruimte was aan de voorkant van de binnenkant mijn helm om deze te bevestigen. Het kabeltje steek je in het verloopstukje en dan is het nog een kwestie van de draadjes een beetje netjes wegwerken achter de (uitneembare) voering. Klaar!

Cardo Smartpack: de eerste ervaring

De Smartpack was opgeladen, nu nog mijn telefoon verbinden en dan kon ik op pad. Om dat voor elkaar te krijgen moest ik toch even het boekje raadplegen. Die vertelde mij dat de onderste knop 5 seconden ingehouden moest worden totdat er rood/blauw lampje ging knipperen. De Smartpack verscheen vervolgens bij de Bluetooth-instellingen op de telefoon; verbinding maken en rijden maar.

Op mijn telefoon had ik de navigatie inmiddels ingesteld zodat de stem van een ongetwijfeld hele aardige mevrouw mij precies kon vertellen welke afslag te nemen. Het werkte allemaal feilloos. Enthousiast van mijn nieuwe aanwinst zat ik ongegeneerd een van de nummers van ons allen bekende André Hazes door mijn helm te schallen. Totdat uit het niets ineens de radio aan ging. Een keiharde ruis van een niet bestaand FM-station er nu blies nu door mijn helm. Nog niet op de hoogte van de methode om het apparaat uit te schakelen was ik dus verplicht de rest van de rit dit onprettige geluid te aanhoren.

Later begreep ik dat de spraakbesturing (die zat er dus blijkbaar op) geactiveerd was en deze de opdracht om de radio te activeren had doorgekregen. Een simpel commando “radio off” bleek genoeg om de radio weer uit te zetten.Cardo Scala Rider Smartpack review

Cardo Smartpack: de opties

Het nieuwe communicatiesysteem van Cardo zit letterlijk bomvol opties. Eigenlijk teveel om op te noemen en teveel om allemaal te testen. Daarom noem ik de opties die voor mij het meest bijzonder waren.

DMC: Dynamic Meshwork Communication noemt Cardo het zelf. Het is een systeem waarbij je maximaal 4 rijders kan koppelen tot een maximum afstand van maximaal 5 kilometer. Geniaal is dat de rijders automatisch herverbonden worden als de verbinding verbroken is geweest (door een te grote afstand). Het opnieuw koppelen van andere rijders is dus voorgoed verleden tijd, de verloren rijder komt automatisch weer in de groep terecht. Zodra er een groep is aangemaakt (kan via de app van Cardo) werkt dit eigenlijk perfect. De 5 kilometer geldt wel voor vlakke gebieden; in de bergen zal die afstand dus minder zijn. De eenvoudigheid van dit systeem maakt het gebruik ervan geweldig. Je merkt echt dat er is nagedacht over dit systeem en dat doet het gebruik er van deugd.

Bluetooth: Hiermee is het koppelen van mobiele telefoon en navigatie zo gepiept. Beide apparaten kunnen tegelijk gekoppeld worden en afhankelijk van elkaar functioneren. Zo speel je muziek via je telefoon, maar krijg je navigatie updates via je navigatie. Daarnaast kun je met de Bluetooth ook koppelen met andere merken (hoewel ik dit niet geprobeerd heb) om één op één te communiceren.

Click-to-Link: Dit is een leuke optie. Want als je dit aanzet (zie instructieboekje) kun je met ‘vreemde’ rijders die deze functie ook aan hebben staan communiceren. Zo kun je nieuwe motorrijders ontmoeten zonder te hoeven stoppen. En ja, het werkt echt. Mocht je geen zin hebben in het gelul van wildvreemden zet je deze functie gewoon uit.

Waterdicht: Toch lekker om onbezorgd door een regenbui te kunnen rijden.

Stembesturing: Je geeft je Cardo opdrachten door in je microfoon te praten of door op de audioknop te drukken. Zo kun je de radio aanzetten, muziek besturen en zelfs mensen bellen. Toch werkt de stemherkenning naar mijn mening niet perfect, aangezien het al een paar keer voorkwam dat er zonder waarschuwing random mensen uit mijn telefoonlijst gebeld werden. Daarnaast heb ik de eigenschap nogal luidruchtig te zijn tijdens het rijden. De Smartpack denkt dan elke keer dat ik een bevel wil geven, terwijl ik gewoon lekker autistisch tegen mijzelf aan het brabbelen ben. Gelukkig is deze ook gewoon uit te schakelen.

De App: De app van Cardo is echt top. Omdat op de unit zelf een beeldscherm ontbreekt is, kan het configureren soms verwarrend worden. Via de app blijft het overzichtelijk en is nagenoeg alles in te stellen.

Intercom-to-Mobile: als je de verbinding van een gekoppelde buddy verliest terwijl je aan het communiceren bent, wordt deze automatisch omgezet naar een telefoongesprek. Schijnt ook helemaal nieuw te zijn in de communicatiewereld.

Muziek delen: Voor je vriend of vriendin achterop is het mogelijk om muziek te delen. Werkt tot een afstand van 10 meter en is eenvoudig in te stellen door twee seconden op de bovenste knop van je Smartpack te drukken. De muziek wordt nu gedeeld met het gekoppelde systeem (werkt alleen via Bluetooth).Scala Rider Smartpack inhoud

Smartpack versus Packtalk

Cardo brengt zijn nieuwe DMS systeem in twee verschillende varianten: de Cardo Smartpack en de Cardo Packtalk. In deze twee communicatiesystemen zitten een paar verschillen, zowel in prijs als in aantal functies. De belangrijkste noem ik even op:

  • DMC connectie: Smartpack max. 4 verbindingen – Packtalk max. 15 verbindingen
  • DMC bereik: Smartpack 5 kilometer – Packtalk 8 kilometer
  • DMC privéchat: Smartpack niet – Packtalk wel
  • Ontwerp: Smartpack is zwart – Packtalk heeft een metalen behuizing
  • Prijs: Smartpack Single is €259,00 | Duo is €449,00

Conclusie

Overtreft alle verwachtingen

Nooit eerder heb ik een communicatiesysteem gebruikt, maar de Cardo Smartpack is gewoonweg een geweldig apparaat. Het doet alles (en meer) waarvan je wil dat hij doet en dat doet hij ook nog eens met een uitstekende uitvoering. Het DMC is een hele goeie uitvinding waardoor het praten met de motorgroep leuk, makkelijk en overzichtelijk blijft. Als jouw vaste motorgroep uit meer dan van 4 personen bestaat raad ik de Packtalk aan. Deze is dan wel een tikkeltje duurder, maar als je er twee tegelijk koopt is dat verschil maar 25 euro per persoon. Samenwerken met navigatie en telefoon doet ie ook voortreffelijk, hoewel de verbinding met mijn TomTom 400 wel regelmatig opnieuw tot stand gebracht moest worden (of dat aan de TomTom of aan de Smartpack ligt weet ik niet). Na het uitpluizen van de handleiding (neem hier gerust een dagje voor vrij) bleek het communicatiesysteem nog veel mer te kunnen dan waar ik mij in eerste instantie bewust van was, daarom adviseer ik je hier zeker de tijd voor te nemen.

Verbeterpunten

Cardo heeft met de Smartpack een nagenoeg ultiem communicatiesysteem ontwikkeld voor op de motor. Als nieuweling in het gebruik van dergelijke apparatuur heb ik toch nog twee punten gevonden die nog verbeterd kunnen worden. Ten eerste is dat de spraakbesturing. Als je gewoon wat tegen jezelf aan het brabbelen bent gaat hij uit zichzelf de radio activeren. Als de daadwerkelijk een muziekje wil opzetten met behulp van de voice control wil hij ineens niet aan. Werkt dus nog niet top. Het tweede verbeterpunt is het toevoegen van een schermpje. Nu worden alle instellingen bevestigd door een bepaald aantal seconden laten knipperen van een bepaalde kleur lampje. Doordat er extreem veel opties zijn kan dit nogal eens verwarrend gaan werken. In de huidige tijd van het ‘touchscreen’ mag dit wat mij betreft best terugkomen op het apparaatje.

Waarom je dit apparaat direct moet kopen

Je gaat wel eens met vrienden op motorvakantie of maakt dagtripjes. Je wil makkelijk communiceren over de route, een plaspauze en de mooie meisjes die je onderweg hebt gespot. Daarnaast wil je als je alleen rijdt wel eens genieten van een muziekje, de radio of simpelweg de telefoon kunnen opnemen. Dit alles wil je doen zonder je hersens te hoeven kraken over ingewikkelde instellingen. Je wil simpelweg een gebruiksvriendelijk systeem dat je verwachtingen overtreft. Dan heb je de Cardo Smartpack nodig.

Twijfel je nog? Dan hebben we HIER een overzicht van de verschillende mogelijkheden in motorcommunicatie.Cardo Smartpack getest

Speciale dank aan Mixed Frames voor de mooie foto’s die gebruikt zijn in dit artikel.

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.

Leave A Reply