Harley-Davidson LiveWire? Mooi niet dacht Victory Motorcycles, want zij komen als eerste Amerikaanse producent met een elektrische motorfiets.
Daarmee haalt Victory de wint uit de zeilen van het elektrische project van Harley-Davidson. Waar eerder dit jaar Harley met veel bombastisch geweld hun radicale LiveWire aankondigde, gaat Victory er met de winst vandoor. Want na veel kritiek en onbegrip heeft Harley hun elektrische project op een laag pitje gezet. Victory daarentegen nam onlangs het elektrische Brammo over en lanceert nu de Empulse TT.
De Victory Empulse TT is een sportieve naked met een vermogen van 54 pk. Klinkt niet veel maar met een koppel van 80 Nm haalt de Empulse een topsnelheid van 160 km/h De fiets gaat 18.000 euro kosten, beschikt over zes versnellingen en weegt 213 kilogram. Met behulp van een snellader kunnen de batterijen binnen vier uur weer volledig worden opgeladen, om er vervolgens maximaal 100 kilometer mee te kunnen rijden.
Ho, wacht even Victory, 100 kilometer? En dat in de States? Klinkt niet heel aantrekkelijk. Of misschien toch, want na iedere 100 kilometer vier uur lang hamburgers en steaks vreten hoeft voor de gemiddelde Amerikaan niet vervelend te zijn. Toch lijkt de Empulse een gedoemd te mislukken, want hoe ga je een stille, elektrische motor met een actieradius van max. 100 km verkopen in een land waar dreunende, benzine verslinde V-Twins de puurste vorm van Amerikaanse cultuur betreft?