Dé supersport van het Japanse Suzuki bestaat maarliefst 30 jaar. Tijd voor een feestje met een jubileum uitgave van de GSX-R1000.
De Suzuki GSX-R, misschien wel de meest toegankelijke en meest bereikbare supersport die er op de markt is. Je rijdt al een splinternieuwe GSX-R vanaf € 15.999. Dan heb je weliswaar een wat verouderde machine met slechts 185 pk onder de tank, maar wat maakt dat uit? Je gaat alsnog als de brandweer en zo goed als Valentino Rossi zal je toch nooit worden.
Dit jaar bestaat de iconische GSX-R 30 jaar. Om het jubileum te vieren pakt Suzuki groots uit met de GSX-R1000 30TH. Hoewel, groots? De jubileum uitgave is identiek aan de GSX-R1000 ABS en heeft alleen wat optische wijzigingen. Zo is de 30TH uitgevoerd in de traditionele kleurstelling van de aller eerste GSX-R die bestaat uit kleuren blauw en wit. Verder is de 30TH exact gelijk aan de standaard GSX-R1000 ABS.
Een gemiste kans van Suzuki, want de iconische supersport had best wat meer aandacht verdient. De motor is al 30 jaar een van de best verkopende modellen van Suzuki en heeft een aantal grote race successen geboekt. De GSXR is vrijwel onverslaanbaar in de Engelse en Japanse Superbike en ook in Australië pakte de fiets veel titels. Het jubileummodel had dus best een beetje gekieteld mogen worden, of had op zijn minst vol gestopt kunnen worden met premium aftermarket accessoires van exotische materialen. Niks van dit alles, de merkentrouwe klant moet het doen met wat andere kleurtjes. Waar hebben we dat toch eerder gezien?