Harley-Davidson, bekent van de dikke V-twins, het vele kabaal en de populariteit bij bepaalde motorclubs. De bestaande doelgroep is u volgens wel bekend. Maar nu lanceert het Amerikaanse merk een elektrische fiets; de Harley Davidson Livewire. Waarom eigenlijk?
Toch opvallend, zo’n omslag. Wil Harley een nieuwe doelgroep gaan bereiken? Zien ze daadwerkelijk toekomst in de elektrische motorfietsen? Allemaal vragen waar het antwoord wel ‘ja’ op moet zijn. Anders zou deze nieuwe fiets niet gebouwd zijn. In de afgelopen tijd schieten nieuwe elektrische-motormerken uit de grond. De elektische trend is dus ook overgewaaid naar de tweewielers. De verkoopresultaten blijven echter nog uit. Want ik vraag mij echt af of elektrisch rijden wel past bij de doelgroep die een motor aanschaft. Harley-Davidson is daar blijkbaar zekerder van dan ik en komt met de Livewire.
Ze hebben het dus wel aangedurft om met een compleet nieuw concept te komen. Maar wat zit er precies onder de tank? De elektromotor heeft zo’n 74 pk en 70,5Nm. Dat is meer dan dat van zijn directe concurenten. Ten koste van de pk’s gaat actieradius van de batterij, slechts 80 kilometer. Ook de topsnelheid laat te wensen over. De 74 paardenkrachten kunnen de Harley totaan 148 km/u trekken. Op snelheid komen doet de electrobike wel snel; binnen vier seconden zit de Harley Davidson Livewire op de 100 km/u.
Geen opvallende cijfers dus. Eerder tegenvallend. Want een motor gebruik je immers om te touren. Dan ben je bij een ritje van 80 kilometer snel uit getourd. En als je al een recht stuk tegenkomt binnen die 80 kilometer heb je niet de mogelijkheid het gas eens lekker open te trekken. Want nog geen 150 km/u zijn geen opwindende snelheden.
Toch is het dapper van Harley-Davidson om met iets totaal nieuws te komen. Een motor waar misschien nu nog niemand op zit te wachten, maar die in de nabije toekomst razend populair kan worden. Laat dat nou net het jaar zijn dat Harley de Livewire wil gaan uitgeven. Aan de looks zal het in ieder geval niet liggen want de bike ziet er goed uit.
Afgelopen jaar steeg de omzet van de Amerikaanse motorgigant naar 1,7 miljard dollar. Dus aan financiële problemen zal deze keuze niet hebben gelegen. Dan rest ons niets anders dan rustig af te wachten tot de definitieve uitgave van de eerste elektrische motor van Harley. Kleine tip voor de volgende keer: lanceer eerst een dochtermerk om zo’n radicaal concept aan te hangen. Misschien dat het merkimago dan nog wel serieus genomen wordt.