Ducati trapte vandaag als eerste af tijdens EICMA 2015 met de presentatie van haar nieuwe, 2016 modellen. We telden er niet minder dan ZEVEN, 1 model wordt later dit jaar onthuld. We zetten ze op een rijtje.
1. Ducati X-Diavel
Hier werd al maanden over gespeculeerd: een cruiser Ducati met belt-aandrijving. Kan het nog gekker? Wij denken van niet, maar deze cruiser is wel de aller vetste die we ooit hebben gezien. Kijk even mee naar die uberdikke achtervelg, de intimiderende uitlaat, het iconische buizen-frame en het ronduit geile zitje.
De nieuwe Ducati XDiavel is met ongekend oog voor detail afgewerkt. Hoewel deze motor zich voor Ducati op compleet onbekend terrein begeeft, is het wel een echte Ducati. We lopen even door de specs: Enorme 1262 L-twin produceert 156 pk, op 5.000 toeren levert het blok zijn maximale koppel van 128,5 Nm, M40 Monoblocks van Brembo, Volledig instelbare voorvering van Marzocchi, achter een monochock van Sachs (van de 899 Panigale), aluminium sub-frame, aluminium achterbrug, LED-verlichting, Cruise control, ABS en hellingshoek ABS, Tractie control, 3 rijmodi (Sport, Tour, Urban) als primeur op een motorfiets: Launch Control. Dit afschiet-speeltje wordt geactiveerd met een speciale knop, zodra deze geactiveerd is zet de rijder de motor in 1e versnelling, knijpt de koppeling in en draait het gas vol open. Zodra je de koppeling op laat komen schiet je er als een raket vandoor en vermorzel je iedereen die naast je op het groene licht staat te wachten.
2. Ducati Scrambler Sixty 2
Met een nieuwe Scrambler wordt Ducati nu ook actief in het kleine motorsegment. De nieuwe Scrambler Sixty heeft een 400cc luchtgekoelde L-twin die 41 pk produceert. Precies genoeg om te genieten van de omgeving, de machine en de vrijheid. De motor is lichter dan de gewone Scrambler, maar heeft wel de retro uitstraling van zijn grote broer. De zalmkleurige Scrambler Sixty 2 is wat ons betreft de lekkerste van de drie beschikbare kleuren (zwart, grijs en zalmroze) en zal het uitstekend doen naast de zware klappen van jouw 1299 Panigale.
3. Ducati 959 Panigale
Ook op sportief gebied heeft Ducati nieuws. Zo kreeg de “baby”-Panigale een volledige upgrade: dit is de nieuwe 959 Panigale. De opvolger van de 899 is inmiddels niet zo baby meer en heeft bijna dezelfde cilinderinhoud als een dikke 1000cc supersport. Het opgeboorde, 955cc L-twin blok produceert nu 157 pk en is aangenamer voor dagelijks gebruik.
Daarnaast heeft de nieuwe 959 vooral veel elektronische updates gekregen. Vernieuwde ABS voor nog kortere stopafstand, instelbare Traction Control, met de Quick shifter is schakelen (zonder koppeling) binnen milliseconden gebeurt, instelbare Engine Brake Control behoort nu tot één van de opties en er is een Data analysator verkrijgbaar. Deze geeft de mogelijkheid alle verkregen data op een laptop te analyseren en te optimaliseren. In combinatie met de automatische ronde-timer is deze fiets ideaal voor snelle rondjes op het circuit.
De 959 voldoet nu ook aan de Euro4 norm. Helaas ging dit wel ten koste van het fraaie uitlaatsysteem wat we kennen van de 899 en de 1299 Panigale. De nieuwe 959 is uitgerust met een lelijk dubbel uitlaat-systeem. Akrapovic-demper behoort daarom tot een noodzakelijke optiekeuze bij aanschaf van 959.
4. Multistrada 1200 Enduro
Na het succes van Ducati’s all-road, besloot de Italiaanse motorbouwer met een speciale off-the-road versie van de populaire Multistrada te komen. Deze nieuwe Enduro versie moet BMW’s GS op alle vlakken gaan overtreffen. Wat betreft het uiterlijk van de machine is dat in ieder geval al gelukt. Spaakwielen, veel geborsteld staal en de matte verflaag staan de Multi goed.
De Multistrada Enduro ziet er heerlijk avontuurlijk uit en heeft met 160 pk onder de 30 liter tank voldoende in huis om volgas door de blubber te jagen. Nieuw is de dubbelzijdige achterbrug voor meer stabiliteit bij onverhard terrein. Ook de uitlaat is nieuw en voldoet nu aan Euro4.
Met een vrachtwagen vol elektronische snufjes is deze nieuwe Adventure in theorie geschikt voor iedere klus. Actieve vering past zich constant aan de ondergrond aan, Wheelie en Traction Control houden de Italiaanse raspaarden in bedwang en ABS zorgt voor grip op iedere ondergrond tijdens hevige remacties. Echt nieuw is het Vehicle Hold Control systeem. Dit zorgt ervoor dat de motor niet wegrolt bij het stoppen en wegrijden op een steile helling. De Enduro is verkrijgbaar in rood, wit of grijs. Doet u ons de grijze met het setje Marco Polo koffers.
5. Multistrada Pikes Peak
Naast een extra avontuurlijke variant van Ducati’s meest avontuurlijke motor komt er nu ook een sportieve variant van dit zelfde exemplaar. Comfortabel toeren op belachelijk hoge snelheden is het devies. Een antwoord op BMW’s steengoede S1000XR?
Dat zal blijken. De Multistrada Pikes Peak bestaat in ieder geval uit de Multistrada 1200 S mét veel carbon, Öhlins vering en een door Termignoni geleverde racedemper. De Pikes Peak variant wordt geleverd in strakke Rood-witte Ducati Corse kleuren. Daarnaast is de motor uitgerust met Brembo’s top-end remsloffen en 330 mm dubbele remschijven, heel veel elektronica (zie Multistrada Enduro) en diverse optiepakketten. Geen consessie doen tussen racen en comfort, maar wel in stijl arriveren op je Amerikaanse feestje? Dan is dit zeker de beste keuze.
6. Hypermotard (SP) & Hyperstrada
Ook Ducati’s hardcore funbike is vernieuwd. De Hypermotard mag dan wel het zelfde uiterlijk hebben als zijn voorganger, onder de kappen is hij flink aangepakt. Ook bij de nieuwe Hypermotard is de cilinderinhoud gegroeid. Het grotere 937cc blok produceert nu 113 pk en 97,8 Nm aan koppel. De uitlaatbuizen werden verbreed voor een betere afvoer en werden voorzien van een nieuwe demper, die tevens aan de Euro4 norm voldoet. Ook de Hypermotard is uitgerust met Traction Control, ABS, 3 rijmodi (sport, touring, urban) en Ride-by-wire. Bijzonder is het onderhoudsschema van deze rebelse Duc, om de 30.000 kilometer hoef je maar een dealer op te zoeken.
De Hypermotard SP zal volgend jaar ook weer leverbaar zijn. Je krijgt dan de nieuwe standaard Hypermotard met instelbare Öhlins, carbon spatborden en “Race” mode. Dit moois is uiteraard gehuld in de kleuren van Ducati Corse.
Het toer-geobserdeerde broertje van de Hypermotard, de Hyperstrada is motorisch identiek aan de Strada. Aan de buitenkant is de Hyperstrada voorzien van meer opties, zo is er een hoger windscherm, een comfortabeler zadel, speciale duo handvaten, koffermogelijkheden en middenbok. Een motor die je als de Multistrada niet financieel uitkleed, maar wel een uitstekend alternatief biedt. Natuurlijk met minder vermogen en minder comfort, maar wel met het echte Ducati gevoel.
7. Scrambler Flat Track Pro
Het laatste nieuwe model is de Ducati Scrambler Flat Track Pro. Een Special Edition van de Scrambler die vorig jaar werd herboren. De Flat Track Pro is een ode aan het Amerikaanse Flat Track racen waar Troy Bayliss en Johnny Lewis afgelopen jaar actief in war. De Flat Track heeft een nieuwe felgele kleur, Termignoni race-uitlaat, racenummerplaten aan de zijkant, een speciaal zadel en veel aluminium onderdelen. Een echt nieuw model kunnen we dit niet noemen, wel leuk voor als je Bayliss fan bent, en hem graag een ode wil brengen.
3 reacties
Pingback: Motorbeurs Utrecht, het grootste motorevenement van Nederland | Motorfans.nl
Build the DraXter….NOW
Pingback: Nieuw: Ducati XDiavel DraXter conceptbike | Motorfans.nl