Hier is de Suzuki MotoGP 2016 motor: maak kennis met de GSX-RR.
2016 wordt het tweede jaar dat Suzuki terug is in de MotoGP. In het eerste jaar kon de GSX-RR van Suzuki nog weinig indruk maken. Langzaam was hij allerminst, maar competitief? Nee dat ook niet, de Suzuki heren eindigden het 2015 MotoGP seizoen op plek 11 en 12. Niet slecht voor een eerste seizoen.
Maar dit jaar moet dat beter kunnen. Als er ook een prijs is voor uiterlijk voorkomen van de motoren heeft de Suzuki GSX-RR 2016 die alvast in de pocket. Want hoewel er wel wat fysieke veranderingen zijn gedaan aan de machine ten opzichte van het voorgaande model, blijft het een van de mooiste MotoGP machines die er anno 2016 in het startersveld meerijden. Als we kijken naar de veranderingen ten opzichte van vorig jaar zien we dat het bekkie van de 2016 GSX-RR iets meer is gaan pruilen en de uitlaat wat smaller is geworden.
Onder de kap blijven de aanpassingen (verbeteringen) nog wat achterwegen. Afgelopen jaar misten de Suzuki’s vooral vermogen ten opzichte van de concurrentie. Of het op dat gebied beter zal gaan moeten we afwachten, maar op de technische specificatie staat het getal 230 ingevuld onder het kopje ‘paardenkrachten’. Dat is toch minstens 10 pk minder dan de Yamaha van Valentino Rossi. Wel is er een seamless gearbox geïnstalleerd in het 2016 model. Dat wil zeggen: schakelen in een fractie van een seconde zodat er minimaal vermogen verloren gaat tijdens het acceleren.
We gaan het zien op 20 maart, dan wordt de eerste MotoGP wedstrijd van het 2016 seizoen verreden op het circuit van Qatar.