Zo vaak worden onderdelen vervangen bij MotoGP motoren

0

Racen op het hoogste niveau vergt de uiterste krachten van het materiaal. De motoren in de MotoGP worden daarom in topconditie gehouden en geregeld worden er diverse onderdelen vervangen. Welke onderdelen wanneer aan de beurt zijn lees je hieronder. Tijdens een raceweekend wordt ongeveer in totaal 500km gereden. 

350 km: olie en koelvloeistof

Waar een straatmotor gemakkelijk 10.000km of meer met verse olie kan rijden, ligt dat bij MotoGP motoren iets gevoeliger. Zij worden iedere 350 kilometer voorzien van verse olie. Naast de olie wordt ook de koelvloeistof iedere 350 kilometer vervangen.

500 km: ketting

Tijdens een raceweekend wordt er ongeveer 500km gereden. Dat is vanaf de eerste vrije training op vrijdag tot aan de race op zondag. Na elk weekend wordt de ketting vervangen, gewoon voor de zekerheid. Het zou zonde zijn als je tijdens de race moet opgeven vanwege een gebroken ketting. Afgelopen jaar overkwam het Rossi tijdens de eerste vrije training in de GP van Oostenrijk. Oeps…

1000 km: tandwielen – koppelingsplaten – remmen

Na 1000km worden de tandwielen van de motor vervangen. Ook de koppelingsplaten zijn dan aan vervanging toe. Die worden trouwens ook na iedere proefstart vervangen, aangezien er ongelooflijk veel krachten op die platen komen te staan waardoor ze extreem snel slijten. Tot slot worden iedere 1000 kilometers de carbon remschijven en remblokken vervangen. De prijzen van de remschijven alleen al worden geschat op 10 duizend euro.

1200 km: wielen

Iets wat je misschien niet meteen verwacht, maar ook de wielen worden regelmatig vervangen. De carbon of magnesium wielen zijn extreem licht, maar ook kwetsbaar. Het vervangen van de wielen is vaak preventief, want als het wiel breekt tijdens het rijden ben je veel verder van huis. Een nieuw setje wielen kost ongeveer 4 duizend euro. Wielen worden overigens ook na iedere crash vervangen.

2000 km: motorblok

Na 2000 kilometer of na 4 races wordt het motorblok compleet vervangen. Rijders mogen maximaal 7 motorblokken per seizoen gebruiken, anders krijgen ze een straf. Uit deze 1000cc motorblokken wordt ruim 270pk geperst, waardoor de marges veel kleiner zijn en het slijtage dus sneller optreedt. Toch komt het wel eens voor dat de motorblokken tijdens het raceweekend stuk gaan. Meest bekende voorbeeld is tijdens Mugello 2016, de thuiswedstrijd van Rossi. Uitgerekend zijn motorblok begaf het tijdens de race:

4000 km: stuur en zadel

Mochten de clip-ons nog niet beschadigd zijn tijdens een valpartij, worden ze na 4000 km vervangen. Ook het zadel wordt vervangen na 8 races, waarbij het MotoGP seizoen ongeveer op de helft zit.

4500 km: frame, achterbrug

Tot slot worden er na 4500 kilometer rijden het frame en achterbrug vervangen. Vaak zijn deze onderdelen van aluminium of carbon gemaakt en verliezen ze hun optimale stijfheid na een aantal wedstrijden. Teams gebruiken dit moment ook regelmatig om een nieuw ontwikkeld frame en achterbrug te monteren.

Een MotoGP motor bestaat uit ongeveer 2000 onderdelen. Ruim tweehonderd onderdelen worden daarvan regelmatig vervangen. Een klein aantal onderdelen daarvan vond je terug in dit overzicht, er van uitgaande dat de coureur tussentijds niet crasht. 

How often do parts have to be changed?

How often do parts have to be changed on a #MotoGP bike? 🤔Every component mounted on a bike needs changing after a certain distance, we explain it all in our latest 3D tech video ⚙️

Geplaatst door MotoGP op Vrijdag 7 september 2018

Gerelateerde artikels

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.

Leave A Reply