Het MotoGP seizoen is ten einde. Dat betekent een grote stoelendans voor de rijders. Maar waar rijden de coureurs volgend jaar? We zetten de complete rijderslijst voor 2017 onder elkaar, zodat het lekker overzichtelijk blijft.
Yamaha
Yamaha heeft een van de sterkste machines van het MotoGP veld. Dit jaar werd Rossi met zijn Yamaha M1 tweede. De M1 werd vorig jaar met Jorge Lorenzo wereldkampioen. Maar diezelfde Lorenzo vertrekt voor volgend jaar bij Yamaha. Er komt dus een zitje vrij. Die wordt opgevuld door het Spaanse talent Maverick Vinales. Valentino Rossi is op zijn 37 nog niet uitgerust en blijft waarschijnlijk nog twee jaar zitten.
- 46 – Valentino Rossi – Italiaan – 16/Feb/1979
- 25 – Maverick Vinales – Spanjaard – 12/Jan/1995
Honda
Bij het fabrieksteam van Honda verandert er voor 2017 helemaal niks. Marc Marquez wist met zijn Honda RC213V dit jaar opnieuw wereldkampioen te worden. Geen reden om weg te gaan dus. Teamgenoot Dani Pedrosa is iets minder succesvol op de Repsol Honda, maar blijft wel een stabiele factor voor het team.
- 93 – Marc Marquez – Spanjaard – 17/Feb/1993
- 26 – Dani Pedrosa – Spanjaard – 29/Sep/1985
Ducati
Afgelopen jaar liepen de contracten van beide Ducati coureurs af. Lange tijd was het onzeker of Ducati met Andrea Iannone en Andrea Dovizioso door wilde gaan. De Italianen besloten uiteindelijk het contract van de omstreden Andrea Iannone niet te verlengen. Wellicht had dit iets te maken met zijn vele crashes. Dovizioso mocht wel blijven. Het overgebleven zitje wordt opgevuld door 3-voudig wereldkampioen Jorge Lorenzo. De laatste (en enige) zegen van het Ducati fabrieksteam stamt alweer uit 2007. Hoog tijd daar verandering in aan te brengen met de komst van Lorenzo.
- 99 – Jorge Lorenzo – Spanjaard – 04/May/1987
- 04 – Andrea Dovizioso – Italiaan – 23/Mar/1986
Suzuki
Suzuki maakte in 2015 haar rentree op het hoogste niveau. Twee jaar lang werd er getest, gesleuteld en geoptimaliseerd en nu lijkt de Suzuki redelijk competitief te zijn. Toch werd belangrijkste talent weggekaapt door concurrent Yamaha. Een open plek dus. Iannone kreeg geen nieuw contract bij Ducati en moest dus opzoek naar een nieuwe werkgever. Een nieuw huwelijk tussen de Italiaan en de Japanner is geboren. Suzuki besloot dat Aleix Espargaro na twee jaar ontwikkelingswerk toch niet aan de verwachtingen voldeed, en ging opzoek naar nieuw talent. Dat vonden ze in de Moto2, luisterend naar de naam Alex Rins.
- 29 – Andrea Iannone – Italiaan – 09/Aug/1989
- 42 – Alex Rins – Spanjaard – 8/Dec/1995
KTM
Vanaf 2017 helemaal nieuw in de MotoGP is KTM. Het Oostenrijkse motormerk besloot na het winnen van zo’n beetje alle andere kampioenschappen, dat ze het ook maar eens op het hoogste niveau moest gaan proberen. Nieuw team, nieuwe rijders dus. Zij kaapten beide rijders bij het Yamaha Tech3 team weg.
- 38 – Bradley Smith – Engelsman – 28/Nov/1990
- 44 – Pol Espargaro – Spanjaard – 10/Jun/1991
Aprilia
Aprilia is het laatste fabrieksteam dat meedoet in de MotoGP. Zijn net als Suzuki al twee jaar aan het ontwikkelen. Toch lopen de zaken bij Aprilia iets minder voorspoedig. Er lijkt weinig budget en de rijders reden niet vaak in een top-10 klassering. Jammer want er is veel potentie. Volgend jaar komt Aprilia met twee nieuwe rijders. Wellicht helpt dat. Aleix Espargaro stapt over van Suzuki, Sam Lowes komt uit de Superbikes.
- 22 – Sam Lowes – Engelsman – 14/Sep/1990
- 41 – Aleix Espargaro – Spanjaard – 30/Jul/1989
LCR Honda
Een privéteam met één rijder. Blijft ongewijzigd, dat is Carl Crutchlow. Won twee wedstrijden in 2016 dus met het talent zit het wel goed. Vouwde trouwens ook heel veel motoren op, dus het is wel een dure rijder.
- 35 – Carl Crutchlow – Engelsman – 29/Oct/1985
Monster Yamaha Tech3
Het satellietteam van Yamaha. Beide coureurs werden weggekaapt door KTM, dus het Franse team moest opzoek naar nieuwe rijders. Ze besloten zich op aanstormend talent te richten, beide coureurs komen uit de Moto2. Zarco heeft de beste papieren, hij is afgelopen twee jaar kampioen in de Moto2 geworden.
- 94 – Jonas Folger – Duitser – 13/Aug/1993
- 5 – Johann Zarco – Fransman – 6/Aug/1990
Marc VDS Honda
Marc VDS heeft in iedere klasse een eigen team. Dat is uniek en biedt rijders de mogelijkheid om vanaf Moto3 door te groeien naar het hoogste niveau in de MotoGP. Beide rijders blijven in 2017, waardoor we geen veranderingen gaan zien bij dit team.
- 43 – Jack Miller – Australier – 18/Jan/1995
- 53 – Tito Rabat – Spanjaard – 25/May/1989
OCTO Pramac Ducati
Dit privéteam rijdt met Ducati’s. Deze heren lijken de zaken behoorlijk goed op orde te hebben want in 2016 finishten zij regelmatig in de top-10. Geen reden voor veranderingen dus en beide rijders blijven dan ook gewoon in 2017. Leuk feitje: Petrucci rijdt met een leren pak dat gemaakt wordt door de Nederlandse fabriek Rev’it!.
- 45 – Scott Redding – Engelsman – 04/Jan/1993
- 9 – Danilo Petrucci- Italiaan – 24/Oct/1990
Pull & Bear Aspar Ducati
Nog een privéteams waar met Ducati geracet wordt. Dit team heeft voor 2017 wel twee nieuwe rijders aangetrokken. Vooral de bezetting van Karel Abraham is een merkwaardig verhaal. Hij moest een flinke zak geld mee nemen om plaats te mogen nemen op de Ducati. Het is niet perse de beste coureur van de paddock. Bautista kennen we natuurlijk langer en komt over van Aprilia. Ook hij rijdt met Rev’it! pakken.
- 19 – Alvaro Bautista – Spanjaard – 21/Nov/1984
- 17 – Karel Abraham – Tsjechisch – 2/Jan/1990
Avintia Racing Ducati
Tot slot Avintia Ducati. Nog een privéteam dat ook op Ducati rijdt. Zij hebben geen veranderingen voor 2017.
- 8 – Hector Barbera – 02/Nov/1986
- 76 – Loris Baz – Fransman – 01/Feb/1993