Nog 10 dagen, dan is het lange wachten op MotoGP 2016 eindelijk voorbij. Een nieuw seizoen met nieuwe kansen. Daarom een overzicht van wat er allemaal is gebeurt tijdens de winterstop.
Jorge Lorenzo is nog steeds snel
De kersverse wereldkampioen heeft tijdens de test en trainingen zijn goede vorm gewoon doorgezet. Tijdens de officiële MotoGP test in Sepang bleek Lorenzo bijna een seconde sneller dan de nummer twee: teamgenoot Valentino Rossi. Een maand later bleek hij opnieuw het snelst tijdens een test op het circuit van Qatar. Veel aanpassingen zijn er niet gedaan aan de beide Yamaha’s, met uitzondering van het toevoegen van flinke vleugels aan de voorkant. Dat was ook niet echt nodig aangezien met merk vorig jaar eerste én tweede eindigde. Wordt MotoGP 2016 weer een Yamaha feestje?
Suzuki gaat voor het podium
Nee, want Suzuki is terug. Deze winter hebben ze flink gesleuteld aan hn Suzuki GSX-RR en met succes. Het blok heeft meer vermogen en ook de seamless gearbox is geïnstalleerd, waardoor het schakelen nu zonder vermogensverlies gaat. De resultaten waren tevens naar behoren want tijdens de officiële test in Valencia eindigde Suzuki rijder Vinales met de tweede snelste tijd. In Australië werd hij weer tweede en in Qatar eindigde de Spanjaard met de derde snelste tijd! Is Suzuki nu echt terug op het hoogste niveau?
De vleugels van Ducati zijn nog verder geroeid
Ook Bij Ducati hebben ze niet stil gezeten. Waar de resultaten vorig jaar wat tegen vielen, moet er dit jaar gepresteerd worden. Het topvermogen van de Ducati Desmosedici 16 is verder verhoogd naar ongeveer 260 pk en is daarmee de krachtigste motor van het MotoGP veld. Maar al dat vermogen moet wel te hanteren zijn, en precies daar lag vorig jaar het probleem. Daarom zijn de vleugels van Ducati dit jaar nog verder gegroeid. Volgens de Italianen helpt dit bij meer stabiliteit tijdens aanremmen en uitaccelereren. Daarnaast is Casey Stoner terug op zijn oude nest. De Australiër won ooit de eerste en enige MotoGP titel voor Ducati en is nu officieel terug als testrijder. Er gaan geruchten dat Casey zelfs terugkeert als Ducati fabrieksrijder in 2017.
Problemen van de Honda’s nog niet voorbij
Bij Honda is het voorseizoen wat minder vlekkeloos verlopen. Marquez kon maar weinig gevoel krijgen met zijn Honda wat resulteerde in een zeer regelmatige valpartijen. Ook bij teamgenoot Dani Pedrosa bleven de resultaten uit. Hij kon in de winterstop nooit een echt scherpe tijd neerzetten. Het is vooral wennen aan de nieuwe elektronica die in 2016 verplicht wordt en aan de nieuwe banden. Michelin is vanaf aankomend seizoen bandenleverancier voor de MotoGP.
Aprilia komt in nieuwe kleurstelling
Aprilia beschouwde vorig jaar als ’testjaar’. Prima, maar dat zou betekenen dat we dit jaar Aprilia voorin gaan zien. Bij de wintertests bleek de geüpgrade Aprilia van die verwachtingen nog niet veel waar te kunnen maken. Net als vorig jaar bleven de rondetijden van de Italiaanse constructeur in de onderste regionen hangen. Jammer, want meer concurrentie is meer kijkplezier. Wat betreft uiterlijk is de Aprilia RS-GP in ieder geval de absolute nummer één.
1 reactie
Marquez was vorig seizoen te druk met het hinderen van een andere rijder ????