Vandaag is de nieuwe Ducati Desmosedici GP16 gepresenteerd. Met deze machine gaat Ducati dit jaar proberen de MotoGP titel weer in de wacht te slepen.
Vermogen Ducati Desmosedici GP16
Vorig jaar introduceerde Ducati een compleet nieuwe MotoGP machine. Vanaf nul compleet nieuw opgebouwd. Dat was maar goed ook want de jaren ervoor konden de Italianen helemaal niks tegen het Japanse overwicht inbrengen. Afgelopen jaar ging dat beter. Maar dit jaar moeten er meer races gewonnen gaan worden. Dat moet gebeuren op de vernieuwde Desmosedici GP16.
Een 1000cc V4 motorblok, met een vermogen van 245 pk. Dat geeft de motor een topsnelheid van ‘meer dan’ 340 kilometer per uur. Hoezo meer dan? Nou er was simpelweg niet genoeg asfalt om de echte topsnelheid helemaal uit te knijpen. Hij haalde in ieder geval 340 km/h. Snel, want waar Kawasaki’s H2R een topsnelheid van 385 km/h haalt mét behulp van een supercharger, doet Ducati’s MotoGP motor het helemaal op eigen kracht.
Vering komt uiteraard van het Zweedse Öhlins en iedere rijder heeft tevens zijn eigen Öhlins-monteur. Remmen zijn geleverd door Brembo, de vier-zuiger klauwen persen zich vast op twee enorme carbon remschijven voor, en een RVS-remschijf achter. Vrij ademen doet de Ducati vollop met open Akrapovic pijpen die zorgen tevens voor een fraaie sound. De machine weegt droog slechts 157 kilogram. Daarmee komt de pk/kg verhouding op 1,56 pk per kilo!
Vleugels
Wat we in 2015 al eerder zagen waren de vleugels aan de zijkant van de Ducati. Bij de GP16 zijn deze vleugels verder gegroeid tot een waanzinnige gestalte. Mooi zijn ze niet, maar ze zorgen wel voor een enorme bak downforce, waardoor de Ducati ongelofelijk stabiel is bij het aanremmen en uitacceleren. Nu is het nog wachten op de achterspoiler.
Casey Stoner
Ooit behaalde Casey de eerste en enige wereldtitel voor Ducati in de MotoGP. Nu is de Australier terug. Welliswaar als testrijder, maar het zou ons niks verbasen als hij met een paar wildcards dit jaar toch aan de start gaat verschijnen. En volgend jaar als vaste fabrieksrijder? We zullen het zien!