Het was het jaar van de overstap van Jorge Lorenzo. Hij verruilde zijn Yamaha MotoGP machine voor een Ducati. In 2011 was het Valentino Rossi die precies het zelfde deed. Hij verruilde zijn Japanse racer voor een zitje op de Italiaanse machine van Ducati. Het doel? Zich bij het selecte gezelschap van coureurs voegen die met verschillende merken wereldkampioen konden worden.
In dit artikel vergelijken we het eerste jaar Ducati van beide coureurs.
Motivatie: Rossi vs Lorenzo
Toen Rossi in 2011 zijn Yamaha voor een Ducati inruilde, was dat zijn tweede grote uitdaging in zijn carrière. Eerder al maakte hij de overstap van Honda naar Yamaha. Op beide motoren werd hij meervoudig wereldkampioen. Zijn grootste motivatie om toch over te stappen was het sprookje dat Ducati heet. Wat is er immers mooier dan de immens populaire 46 te zien winnen op een Italiaanse machine. Match made in haven, zo leek vooraf.
Lorenzo had een compleet andere motivatie toen hij vorig jaar van team wisselde. De Spanjaard reed al vanaf jongs af aan bij Yamaha. Met het merk werd hij drie keer wereldkampioen in de koningsklasse. Lorenzo bleek klaar voor een nieuwe uitdaging, zijn hoogtepunt bij Yamaha lag achter hem. Ondertussen was het Rossi die mislukte bij Ducati. Wat is er mooier dan je grootste concurrent af te troeven op diezelfde motor?
Situatie: meer geld Lorenzo
Toen Valentino Rossi in 2011 tekende bij het Italiaanse Ducati, waren de omstandigheden bij het team moeilijk. Budgetten waren beperkt en nieuwe onderdelen lieten lang op zich wachten. Sinds het kampioenschap van Casey Stoner in 2007 was er weinig succes behaald. The Doctor moest daar verandering in gaan brengen. Want als iemand het kon, was dat toch wel de nummer 46. Valentino kon overtuigd worden en tekende voor twee jaar.
Sinds een paar jaar stroomt het geld rijkelijk bij het Italiaanse raceteam. Er wordt veel geld uit gegeven aan nieuwe ontwikkelingen en dat werpt zijn vruchten af. In 2015 werden er diverse podiumplekken behaald. Een jaar later werd de eerste overwinning behaald in zes jaar. Ducati bleek officieel terug aan de top. Het enige wat Ducati nog miste was een echte kampioen. Een rijder die constant is en races kan winnen. Iemand die kan strijden voor het kampioenschap. Zodoende werd Lorenzo gecontracteerd. Hij ging 12 miljoen per jaar verdienen. Lorenzo werd binnen gehaald als de verlosser, de man die tien jaar na Stoner, Ducati weer op de kaart moet zetten.
Resultaten 1e jaar Ducati
Tot zover de introductie in de situatie Lorenzo vs Rossi bij Ducati. De hoogste tijd om naar de resultaten te gaan. Het eerste jaar van Valentino Rossi bij Ducati was weinig succesvol. De Doctor eindigde op de zevende plek in het kampioenschap met 139 punten. Slechts één keer behaalde Rossi een podiumplek, dat was wel de laagste trede van het podium. De laatste drie wedstrijden haalde Rossi de eindstreep niet. Niet echt het debuut waarop gehoopt was.
Hoewel de omstandigheden in het voordeel van Jorge Lorenzo zijn, wist ook hij geen potten te breken in zijn eerste jaar. Sterker nog, de resultaten van de Spanjaard lijken verrassend veel op die van Rossi. Ook Lorenzo eindigde als 7e in het kampioenschap, met 137 punten. Dat zijn 2 punten minder dan Rossi behaalde in zijn 1e jaar bij Ducati. Wel behaalde Lorenzo meer podiumplekken. Een keer werd hij tweede, en twee keer eindigde hij zijn race als derde. Ook Lorenzo kwam drie keer niet over de finish dit seizoen.
2018
Zoals bekend bleef Rossi maar twee jaar bij Ducati. Ook zijn 2e jaar (2012) mislukte volledig. Rossi was geen schim van de meester die was bij Honda en Yamaha. Hij zou dan ook zonder éénn enkele zege voor Ducati met de staart tussen de benen terugkeren naar Yamaha.
Het tweede seizoen voor Lorenzo begint op op 19 maart 2018. Dan gaan we zien of de Spanjaard de hoge verwachtingen wel kan waarmaken. De voorboden zijn goed, want in 2017 werd er veel ontwikkelingswerk gedaan. Door het seizoen heen behaalde Lorenzo steeds betere resultaten op zijn Ducati.
2018 belooft een spannend jaar te worden voor de MotoGP. Nooit eerder waren er zoveel merken die konden strijden om de overwinning. Zal het Ducati lukken om na 11 jaar weer wereldkampioen te worden? We gaan het zien!