Update: motor is inmiddels verkocht
Nederlandse motorbouwer Ozz Customs bouwde een Ducati ST4S om tot unieke cafefighter. En meer goed nieuws: hij kan binnenkort van jouw zijn.
De bouw: custom Ducati cafefighter
Het begon allemaal met een standaard Ducati ST4S. Misschien wel de saaiste Ducati ooit gebouwd. Wel zit er een 996 motorblok in, een zeer krachtig blok afkomstig uit de legendarische Ducati 996. Een leuke basis voor een uitbundig project dus.
En dat werd het. Het moest iets bijzonders worden, iets dat nog niet vaak gedaan is. Daarom begon Jeroen van Ozz radicaal met het verwijderen van de complete achterkant. Ook alle plastic werd verwijderd, om zo een goede basis over te houden voor het project: het brute motorblok en trellis buizenframe vol in het zicht.
Helemaal kaal gemaakt kon de bouw beginnen. Als eerste werd er een nieuwe tank aangemeten. Daarvoor is de polyester tank van een Ducati 1098 gebruikt, die licht werd aangepast. Vervolgens werd daar een RVS cover op gemaakt, om daar de controlelampjes en toerenteller in weg te werken.
Vervolgens was het de beurt aan het kontje. Als eerste werd er een kartonnen mal gemaakt. Deze werd eindeloos bijgeschaafd, tot hij helemaal de perfecte vorm had. Van die vorm werd vervolgens een staalplaat gemaakt, plus een houder om de boel vast te zetten. Deze werd op zijn beurt weer bekleed met leer, bestikt met het klassieke ruitjespatroon. Tot slot werd de verlichting in de nieuwe vorm onder het kontje verwerkt.
Aan de voorkant werden ook de nodige aanpassingen gedaan. Het hoogtepunt daarvan is de uit één blok gefreesde aluminium kroonplaat. Uiteraard zelf ontworpen. Daarop werd een verhoogd superbike stuur geplaatst voor optimale controle. Ook werd er een stuurdemper toegevoegd, om de boel ook op hogere snelheid in toom te houden. De nieuwe koplamp straalt perfect de unieke combinatie modern/klassiek uit.
Een Ducati motorblok is mooi vanwege een aantal aspecten. Dat is onder andere de distributieriemen voor de kleppen. Met nieuw gemaakte deksels kwamen deze mooi in het zicht terecht. Ook werd het koppelingshuis opengewerkt, om het geluid van de droge koppeling extra hoorbaar te krijgen. Uitlaat werd ook zelf gemaakt van dikke 50mm buizen. Dempers kregen vorm met behulp van houten mallen en RVS platen. Ondanks de geplaatste Db-killers geven de uitlaten een fenomenale diepe roffel.
Al met al leverde de verbouwing een flinke gewichtsbesparing op: van 225kg naar 195kg rijklaar. Met behulp van een volledig nieuwe mapping die ontwikkeld werd op de testbank van Biggelaar beschikt de machine nu over 110 paardenkrachten op het achterwiel.
Nu te koop
Al dit moois kan binnenkort van jou zijn. Jeroen van Ozz Customs heeft de smaak goed te pakken en wil graag een nieuw project starten, vandaar de verkoop. Hij heeft zijn zinnen gezet op wederom een Italiaanse fiets: de Ducati Diavel. Heb je interesse in deze motor? Je contact op nemen met de eigenaar via info@ozzproducts.com (vraagprijs: €8.000). Ook is de Cafe Fighter from the Wizzard of Ozz te bewonderen op de Motorbeurs Utrecht.