Caferacers zijn HOT. Helemaal als het om een BMW caferacer gaat. In Nederland staat nu deze gave omgebouwde BMW K100 te koop. En voor de geïnteresseerden; hij is scherp geprijsd.
BMW K100 caferacer: de bouw:
Het begon allemaal in oktober, toen de K100 volledig uit elkaar werd gehaald. Ieder schroefje werd los gedraaid. Totdat alle onderdelen overzichtelijk over de garagevloer verdeeld lagen. Het blok bleef eigenlijk als enige deel in elkaar. De K100 modellen staan bekend om hun onverwoestbaarheid (zie autoblok) en aangezien de motor mooi liep voor de bouw, hoefde daar geen extra aandacht aan besteed te worden. Veel van de originele kuipdelen die tijdens de demontage van de motor afkwamen zouden voor het project niet meer gebruikt worden, deze konden dus op Marktplaats.
De eerste hand werd gelegd aan het nieuwe subframe. Het oude subframe werd vakkundig verwijderd, waardoor een nieuw, typisch caferacer exemplaar geïnstalleerd kon worden. Er werd gekozen voor een Kick-Up achterkant. Stoer en eigenzinnig. Met een diagonaal ondersteunde buis was de iconische driehoek in het subframe compleet.
Nu de horizontale lijn in de achterkant van de motor was aangebracht, werd het tijd om wat andere zaken van de motor aan te passen. Te beginnen bij de zithouding. Om de voeten zover mogelijk naar achteren te krijgen werden de schetsplaten maximaal ingekort. Ook de voorkant werd aangepakt: nieuwe clip-ons die flink laag geplaatst werden. Ook werd het contactslot in de kroonplaat verwerkt. Daarna was het tijd om de nieuwe korte demper passend te maken. Het voorspatbord bleef origineel, maar werd flink ingekort.
Nu de lijnen van de motor duidelijk zichtbaar werden, kon het hele zooitje gespoten en gepoedercoat worden. De wielen kregen een fraaie hoogglans zwarte afwerking en voor het frame werd gekozen voor een zijdeglans zwarte kleur. De tank de kleur “Silverstone”, BMW lieverhebbers herkennen die kleur van de BMW M5.
Met de spullen terug van de spuiter kon de motor weer worden opgebouwd. Tijdens dit procces kregen ook de details vorm. Zo werd het lederen zadel speciaal voor het nieuwe zitje op maat gemaakt. Het nieuwe kleine tellertje van Koso werd geïnstalleerd. Remschijven werden opnieuw gestraald en de Shin Yo verplichting werd aangesloten.
Bouwer Wesley is het meest trots op de verlichting die in het frame verwerkt zit. Dat was tevens ook de lastigste klus aan de bouw. Leuk om te vermelden is dat alles helemaal zelf is gedaan, met uitzondering van het spuitwerk.
Te koop
Als je opzoek bent naar een gave custom motor, maar niet de tijd of de handigheid hebt om het zelf te doen hebben we nu goed nieuws. Deze K100 staat namelijk te koop. Naast een goed uiterlijk is hij tijdens de bouw voorzien van nieuwe motorolie, remolie en koelvloeistof. Balhoofdlagers en wiellagers zijn ook vervangen. Kortom, een seizoen vol rijplezier. Nog meer goed nieuws van Wesley vraagt 5.000 euro voor zijn K100. Voor de mensen die niet zo bekend zijn met de huidige marktprijzen: dat is een zeer scherpe vraagprijs.
Voor interesse kun je mailen naar wjl_luijten@outlook.com of bellen 0620487905.