De 5 coolste Adventure motoren onder de 4K

0

Opzoek naar een gave adventure motor? Deze 5 occasions onder de vier duizend euro zijn 100% retro en 100% cool. Dus wil jij een comfortabele tweedehands motor hebben waarbij je gegarandeerd de blits gaat maken? Lees dan even verder!

Yamaha XTZ 750 Super Ténéré

Yamaha XTZ 750 Super TénéréWat een plaatje! De Yamaha XTZ 750 Super Tenere ziet er nog altijd gelikt uit. De tweecilinder Super Ténéré is het kleine broertje van de gewone Tenere. Gebouwd tussen 1989 en 1996 waarin hij 5 keer de Dakar won. Het blok produceert 69pk, goed voor een topsnelheid van 192 kilometer per uur.

De Super Ténéré zijn lastiger te vinden van de Africa Twin, maar komen wel regelmatig voorbij op Marktplaats. Vaak zijn ze van een liefhebber geweest en daarom goed onderhouden. Een lage km-stand is echter zeldzaam en daar zal dan ook flink voor betaald moeten worden. Voor 3.5k heb je een goede.

Triumph Tiger 900

Triumph Tiger 900De Super Ténéré is een plaatje, maar de Tiger 900 is misschien wel de mooiste uit deze lijst. Begin jaren ’90 hield het Engelse Triumph zich helemaal niet bezig met allroad motoren, de verbazing was dan ook groot toen de Triumph Tiger 900 in 1993 gepresenteerd werd. Het model werd van 1993 tot 1998 geproduceerd, maar bleek een minder groot commercieel succes dan zijn Japanse concurrenten. Misschien wel omdat hij offroad niet zo goed bleek. Er zijn er daarom maar weinig te koop. Voor 4k heb je zeker een nette, maar voor de helft worden ze ook aangeboden.

De 900cc driecilinder levert een knappe 82 pk en zou daarmee een topsnelheid van 210 km/h kunnen behalen. Met 209 kilo droog is hij niet de lichtste. Maar zolang je op de verharde wegen blijft is de meest comfortabele adventure van de jaren ’90.

Honda Africa Twin 750

honda africa twin 750De meest bekende uit deze lijst zal ongetwijfeld de Honda XRV750 zijn. Dit isconische model zag zijn levenslicht in 1988 in de vorm van een XRV650. Twee jaar later werd het blok opgeboord tot 750cc. De XRV750 was een afgeleide van de Honda NXR-750, de motor die eind jaren ’80 vier keer op rij de Dakar won. Een beproeft concept dus. Van de Africa Twin zijn veel gemaakt, dus gelukkig komt er regelmatig een goede voorbij op Marktplaats. Als je er een vind met een tellerstand onder de 50.000, moet je zeker even checken of hij al klokje rond is geweest. Zijn 750cc v-twin produceert een magere 62 pk, goed voor een topsnelheid van 180 km/h

Sinds 2016 wordt er een nieuw exemplaar van de Africa Twin gemaakt. Wellicht een stuk beter, maar minder authentiek.

Cagiva Elefant

Cagiva Elefant 900Cagiva is een Italiaans motormerk met een bewogen verleden. In de jaren 90′ waren ze eigenaar van Ducati, het tijdperk waarin de betrouwbaarheid van Ducati motorfietsen zijn dieptepunt kende. De Cagiva Elefant 900 is dé aventure van het merk en kende in de jaren ’90 grote successen. Zo won hij in 1990 en 1994 de Dakar.

In 1992 zag de Cagiva Elefant 900 zijn levenslicht. Hij werd voorzien van het motorblok van de Ducati 900ss / Monster 900, goed voor 68 pk. Nieuw kostte de Elefant een magistrale 10k, wat een achterlijk hoge prijs was voor die tijd. Er werden er maar weinig van verkocht, dat maakt de Elefant zeldzaam. Prijzen lopen al snel op naar de 4.000 euro en voor een perfect exemplaar moet minimaal duizend euro meer betaald worden.

BMW R1100GS

bmw r1100gsWe sluiten af met de BMW R1100GS, de voorganger van de razend populaire 1200GS van nu. In 1993 presenteerde BMW de R1100GS als opvolger van de iconische (en inmiddels onbetaalbare) R100GS. Hoewel de R1100GS zeker niet de mooiste is uit deze lijst, is hij wel een van de meest degelijke. de 1085cc boxermotor produceerde 80pk. Bijzonder voor die tijd was de  ABS die de koper kon aanvinken op de optielijst. Met zijn vier kleppen per cilinder, injectie en zijn opvallende voorvork was bij bijzonder vooruitstrevend. De echte BMW-rijder kon ‘m zelfs krijgen met verwarmde handvatten.

Voor 3.000 euro heb je een mooi onderhouden exemplaar. Met minder dan een ton op de teller ga je ze bijna niet vinden. Is ook niet erg, deze R1100GS kan er nog prima een ton bij draaien.

Voor welke ga jij, en waarom? Laat het weten in de comments hieronder!

Gerelateerde artikels

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.

Leave A Reply