Dé drie superbikes van het jaar nemen het in een 1/4 mijl sprintrace tegen elkaar op. Het is Yamaha R1 vs BMW S1000RR vs Ducati 1299 Panigale.
Yamaha R1
De R1, Yamaha’s snelste productiemotor, is na 6 lange jaren eindelijk weer eens vernieuwd. Een update waar vele fans al lang op zaten te wachten. Maar het wachten werd beloond met een zeer geafanceerde en op de MotoGP gebaseerde machine. Héél veel elektronica moet er voor zorgen dat het beest beheersbaar én snel is, heel erg snel. De vernieuwde Yamaha R1 perst 200 pk uit het bekende, maar volledig gerenoveerde 1000cc vier-in-lijn blok. Met een rijklaargewicht van slechts 199 kilogram heeft de R1 goede papieren, maar wat doet ie tegenover de raspaarden van BMW en Ducati?
BMW S1000RR
Het Beierse volbloedje, de BMW S1000RR is dit jaar ook volledig vernieuwd. In 2009 bouwde BMW haar eerste RR, om daarmee weer competatief te worden in de World Superbike. Zeven jaar later werd de S1000RR iets wat gedatteerd en was toe aan een flinke update. Net als bij Yamaha heeft de BMW een 1000cc vier-in-lijn motorblok. Met 199 pk en een rijklaargewicht van 205 kilo is de Duitser welliswaar iets minder slank dan zijn Japanse concurrent, maar laf willen we ‘m allerminst noemen. Wat betreft elektronica is BMW een echte fanatiekeling, zo ook bij hun nieuwe S1000RR. De motor zit tjokvol met de nieuwste snufjes en hoewel BMW geen MotoGP ervaring heeft, lijkt het elektronicapakket niet veel voor de Japanner onder te doen. Ze zijn bij BMW wel vergeten het pruilbekkie wat op te leuken.
Ducati 1299 Panigale
En dan hebben we nog de Ducati 1299 Panigale, een Italiaanse racer puur sang, met twee sloopkogels van cilinders. De L-twin heeft een totaalinhoud van 1285cc, 285cc meer dan de R1 en de S1000RR. Maar de Panigale moet het wel met twee cilinders minder doen. Ondanks dit gemis is de 1299 op papier het krachtigst met 205 pk. De Italiaan heeft net als de Japanner en de Duitser voldoende elektronica aan boord, waarbij de realtime suspension wel even mag worden uitgelicht. Met dit systeem van Oqhlins wordt de veering automatisch aan het wegdek en de weersomstandigheid aangepast. Zo hoef je in theorie nooit meer handmatig je rijmodus aan te passen. Klinkt handig! Wat betreft de looks heeft de Ducati toch wel verre weg de beste papieren, wat een sexy beest! Maar schoonheid kost wat want de Panigale is ook duidelijk de duurste optie van het trio.
– foto: Motociclismo.es