Gisteravond werd in Milaan de nieuwe Yamaha R1 2015 onthuld. Marketingmannen in goedkope C&A pakken stonden een showtje op te voeren en lazen tekst van spiekbriefjes. Toen de SEO eindelijk aan het woord kwam sprak hij meer Japans dan Engels. Uiteindelijk gaat het maar om één ding: de nieuwe R1.
De nieuwe Yamaha R1 2015, we hebben er naartoe geleefd. Toen het paradepaartje de zaal binnen reed, was het even twee keer kijken voor veel mensen. Is het icoon van Yamaha waar we allemaal zo naar uit hebben gekeken? Eh, ja dit is ‘m echt en wat is ie lelijk!
We zien een kuip die niet af lijkt te zijn, een uitlaat uit de jaren 90′ en koplampen. We zullen het er maar op houden dat de verlichting niet echt bij het geheel past.De kleurstelling is ook niet om over naar huis te schrijven en de plastic-afwerking verraadt de afkomst van de Japanner direct. Goed, pure schoonheid is dus niet weggelegd voor de nieuwe supersport van Yamaha.
Dan de prestaties: 200 pk uit een 1000 cc viercilinder is een knappe prestatie. De R1 is ook op dieet geweest en weegt nu 199 kilogram, rijklaar. De fiets heeft dus een vermogen-gewicht-verhouding van ongeveer 1 pk/kg. Niet slecht, maar Ducati doet het beter. De Italianen presenteerden gisteren de nieuwe Panigale met 205 pk. De Duc weegt 179 kilogram en heeft dus een vermogen-gewicht-verhouding van 1.15 pk/kg. De BMW S1000RR komt op 0,98 pk/kg.
Yamaha heeft veel elektronica uit de MotoGP machine gehaald. Traction controle, ABS, launch control, lift control en wheelie control horen allemaal bij het elektronica-arsenaal. Elektrische vering en een datasysteem mogen niet vergeten worden. Via het datasysteem kunnen de elektronische instellingen met de smartphone aangepast worden.
De R1 wordt beschikbaar vanaf 20.000,- euro. De BMW zal ook rond die prijs liggen, de Ducati is een dikke 7.000,- euro duurder. Hij is dus goed betaalbaar, maar of dit het enige dat telt voor R1-liefhebbers? We hadden toch iets meer een sexy beest verwacht, gekeken vanuit het verleden van de R1. Qua techniek is de R1 wel echt vernieuwend. Nooit eerder zagen we zoveel elektronica bij een productiemodel. Zelf sleutelen is er dus niet meer bij. Is dit een gemiste kans van Yamaha?
7 reacties
Pingback: Save the date: 2 oktober 2016 British Superbike op Assen | MotorFans.nl
Ik heb altijd r1’s leuk gevonden maar de 2015 is echt lelijk bahh
Zelden heb ik zo’n vernieuwende moto gezien als de nieuwe R1. De redactie slaat hier de bal volledig mis om te zeggen dat de nieuwe R1lelijk is. Toen ik in december 2004 mijn Repsol 1000RR staan was ik ook direct verkocht. Op dat ogenblik was er geen alternatief meer. Dit gevoel heb ik nu eindelijk terug met de nieuwe R1. Hij is bloedmooi en heeft geen enkele concurrentie wat mij betreft. Zonder enige twijfel staat deze begin volgend jaar in mijn garage wat de redactie ook mag beweren.
Gelukkig heeft iedereen zijn eigen smaak en voorkeur. Anders zouden we nu allemaal op dezelfde motor rondrijden, is misschien ook wat saai. We horen graag van je zodra de eerste rit op de nieuwe R1 gemaakt hebt!
Wat een slechte review van iemand die dit stuk duidelijk met een zeer kortzichtige voorkeur geschreven heeft. De inferieure Ducati die op het circuit nergens blijft, vergelijken met een bmw of een yamaha, terwijl zij ook nog eens “cheaten” met 200cc meer, is slechts een teken van kortzichtigheid. Het vermogen van de R1 ligt zonder ram-air rond de 200pk, maar de EU versie mét ram-air zal rond de 215pk zitten. Nog niet gesproken hoeveel potentie deze 4 cilinders hebben (van bmw en yamaha), wat een 2 cilinder gewoon niet heeft. Wat betreft het zelf sleutelen aan de nieuwe R1, deze is juist zo gemaakt dat er nóg makkelijker aan te sleutelen is. Zij gebruiken een zeer toegankelijke techniek.
Hi Paul, volgens mij ben jij een echte liefhebber van de R1 en dat vinden we mooi om te zien. We zullen afwachten of de nieuwe R1 gehakt van de Panigale kan maken in een onderling duel. Kan nog een pittig duel worden!
Aan de ene kant hebben jullie gelijk als het om uiterlijk gaat.. Maar voor hetzelfde geld rijd ie ontzettend goed en doet dat niet-zo-mooie kuipwerk wel goed zn werk