Vandaag begon de Tokio motorbeurs. Een van de grootste motorbeurzen ter wereld, waar vooral de Japanse merken veel waarde aan hechten. Zo kwamen Honda, Kawasaki en Yamaha met nieuwe modellen. Eentje viel er in het bijzonder op: de Yamaha Niken 900.
Yamaha Niken 900 – Serieus, een driewieler?
Yes, Yamaha steelt de ‘motor’show met een huese driewieler. Maar dat vinden wij motorrijders toch helemaal geen echte motor? Eerste aspiratie met de nieuwe Niken is natuurlijk de Piaggo MP3. Dit is een soort van motor, alleen dan waar mensen zonder motorrijbewijs op rijden. En precies dat zorgt meteen voor het negatieve imago van alles op drie wielen. Wij motorrijders hebben immers keihard moeten knokken voor dat roze papiertje. Met het toevoegen van een extra wieletje kun je niet ineens motorrijden, toch? Lang verhaal kort; bij motorrijders maak je je met een driewieler niet echt populair. Waarom dat precies is durf ik je niet te zeggen, maar het is nou eenmaal zo. Toch heeft Yamaha vertrouwen.
Het design: dubbele voorvork
We laten de driewieler-discussie even voor wat het is. Laten we de Niken 900 eens van dichterbij bekijken. Het design is namelijk behoorlijk revolutionair. Zoiets raars hebben we oprecht nog nooit eerder gezien. Officieel betreft de Niken 900 trouwens een conceptmodel, maar dat maakt ‘m niet minder bijzonder. Of hij ook echt mooi is durven we te betwijfelen, maar opvallend is hij sowieso. En daar houden we wel van. De voorkant is overgenomen van de MT-09. een futuristisch agressieve neus dus voorzien van ledverlichting. De hoge wielkassen worden opgevuld door een dubbele voorvork, dus 4 vorken in totaal. Alle vier in een opvallende kleur blauw gespoten, net als de velgen overigens. Het nut van die extra set voorvorken is ons volledig onbekend, maar het ziet er wel geinig uit.
De Niken doet ons trouwens een beetje denken aan een gemuteerde sprinkhaan, of een robot uit de Matrix. Wat vind jij er van? Laat het weten in de comments.
Specificaties Niken 900
Omdat de Yamaha Niken 900 een studiemodel betreft, zijn er geen officiële specificaties vrijgegeven. Wel weten we dat het motorblok van de Tracer 900 wordt gebruikt. Een driecilinder met 125 pk aan boord. Verder zien we op de plaatjes dat de voorvorken instelbaar zijn, maar niet semi-actief.
Verder zou de machine voorzien zijn van tractie controle, ABS en verschillende rijmodi. Ook schijnt er een quickshifter aanwezig zijn.
Wat nu?
Of de Niken 900 ook echt in de winkels gaat verschijnen is nog niet zeker. Over 2 weken is de EICMA beurs in Milaan, dan verwachten we meer nieuws. Wel opvallend; in 2015 kwam Yamaha ook al met een gekke driewieler op de proppen, met nagenoeg het zelfde design.
Verder is het de vraag of de Niken te besturen zal zijn met een autorijbewijs. Daarvoor moeten de wielen minimaal 42cm uit elkaar staan en met de motor voorzien zijn van een voetrem. Of dat het geval zal zijn is nog niet bekend.