Wunderlich is een custom onderdelen bedrijf dat al jaren vette en zeer bruikbare afterparts maakt voor BMW motoren. Nu presenteren ze ’s werelds eerste hybride motorfiets: ontmoet de Wunderlich BMW GS X2 Hybride.
De eerste hybride motorfiets, een R 1200 GS wordt zowel aan het voorwiel als het achterwiel aangedreven, een heuse 2×2 dus! De bekende boxer cilindermotor van BMW zorgt voor de aandrijving op het achterwiel, terwijl Wunderlich’s hybride motor het voorwiel een extra zetje in de goede richting duwt.
De hybride motor bevindt zich in het voorwiel en levert 10 Kw aan vermogen, zo’n 13 pk. Door middel van een slim remsysteem wordt het batterijpakket opgeladen tijdens het remmen, die zich in de grote zijkoffers bevinden.
De Hybride GS kan ook worden omgetoverd naar volledig elektrische motor. De Hybride motor op het voorwiel levert dan al het vermogen, wat goed is voor een topsnelheid van 20 km/h. Echt hard ga je dus niet met een voorwiel-aangedreven elektrische GS. Wel handig is de achteruit versnelling van de elektromotor. Zo kan de de dik 270 kilogram zware hybride tweewieler eenvoudig op de stoep geparkeerd worden.
Ook heeft het 2×2 systeem voordelen voor het offroad rijden, iets wat alle GS avonturiers natuurlijk regelmatig doen. De kracht op het voorwiel trekt de motor gemakkelijker de bocht om en biedt grip in blubber en op onverharde ondergrond.
Hebben? Helaas is de Wunderlich BMW GS X2 Hybride nog een concept. Maar als je het Duitse bedrijf lief aankijkt en een flinke zak geld onder de tafel doorschuift, zullen ze heel gemütlich jouw GS ombouwen naar een echte Hybride. Of je wacht even tot dat BMW, KTM of Honda dit systeem in productie neemt.
1 reactie
Pingback: Gesmede velgen en gegoten velgen uitgelegd | MotorFans.nl