De 2017 aankondigingen vliegen ons om de oren. Ieder merk is druk met het aankondigen van nieuwe motoren, in de hoop méér aan ons arme motorverslaafden te kunnen verkopen. Ducati heeft aangekondigd de SuperSport vanaf volgend jaar weer in het gamma op te nemen. En dat is een behoorlijk slimme zet.
Ducati Supersport is terug
Voor de oudere generatie motorfans is de Ducati Supersport een bekende naam. De jongere rijders kennen hem misschien als de enige betaalbare Ducati op Marktplaats. Tien jaar geleden werd de laatste SuperSport gebouwd. Nu is hij terug op precies het juiste moment. De nieuwe SuperSport heeft het motorblok van de Hypermotard. Dat wil zeggen een 937cc L-twin motorblok met 113pk en 96,7 Nm koppel. Verder hebben we een typisch Ducati buizenframe in combinatie met een semi-sportief kuipwerk iets wegheeft van de Panigale. Er zal ook een S versie van de SuperSport komen, deze heeft volledig instelbare Ohlins demping en een quickshifter.
Voor sportieve rijders in dagelijks gebruik
Ondertussen is er tussen de motorfabrikanten een heuse wapenwedloop gaande. Met zwaar geschut pompen ze hun paradepaardjes vol pk’s, elektronica en exclusieve materialen. Leuk, maar ondertussen worden er historisch weinig van verkocht. Logisch ook, want wat moet je er mee? Op de A2 staat de trajectcontrole 24uur per dag, als er tenminste geen file staat.
Maar ondertussen gaat er niets boven sportief rijden. Lekker gas d’r op, hard remmen, de bocht in duiken en volgas het rechte stuk op. Oke, maar is daar echt 200pk, wheelie control en launch control? En hoe zit het met het dagelijks gebruik? Volle gewicht op de polsen en gesloopt na een ritje van 30 minuten. Ook niet ideaal.
Wat we willen is het beste van beide. Een sportieve motor, maar eentje die wel bruikbaar is. En dat is precies wat de nieuwe SuperSport zou moeten zijn. Hij ziet er in ieder geval aardig sportief uit (HEET), het zadel is wat lager geplaatst en de clip-ons staan wat meer omhoog waardoor er een rechtere zithouding is gecreëerd. Ook is er een instelbaar windscherm en is er een comfortabele positie voor de duopassagier gecreëerd. Daarnaast heeft de SuperSport de afwerking die we van Ducati gewend zijn.
Luxe uitgerust
De standaard versie is afgewerkt met een instelbare voorvork van Marzocchi en een instelbare schokbreker Sachs. De S versie heeft beide afkomstig van Öhlins, volledig instelbaar en progressief. Beide modellen hebben de enorme M4 remklauwen van Brembo in combinatie met een dubbele 320mm remschijf. De S-versie heeft trouwens ook standaard een quickshifter waarmee zonder de koppeling geschakeld kan worden. Kleuren zijn ook verschillend: de standaard versie is leverbaar in grijs en rood, de S-versie kan besteld worden in wit en rood.