Het Amerikaanse Victory Motorcycles bouwde in samenwerking met Roland Sands Design een schitterende en bloedsnelle racemotor.
Project 156, een handgebouwde racer was het resultaat van de samenwerking tussen Victory en Roland Sands. Het blok komt uit de afdeling Research and Development van Victory, en is uiteraard flink onder handen genomen. Technische specificaties zijn helaas schaars, we weten alleen dat de kleppen zijn vervangen door titanium exemplaren, om de compressie en het toerental te kunnen verhogen.
Het chassis is afkomstig uit de schuur Roland Sands. Zij bouwden het stalen frame en bedachten de indeling van de motorfiets. Zo is bijvoorbeeld de tank onder het blok bevestigd.
De achterbrug lijkt verdacht veel op die van de Ducati 899 Panigale, even als de achtervering trouwens. De schokbrekers zijn verzorgd door het Zweedse Öhlins en de remklauwen komen van Brembo. K&N leverde moderne luchtfilters, waardoor de machine optimaal van zuurstof wordt voorzien. Motec bouwden speciaal voor de 156 een nieuw elektronisch management systeem.
De motor werd speciaal gebouwd voor een podiumplek tijdens de 93e editie van het Pikes Peak International Hill Climb, de Amerikaanse variant van ‘onze’ TT Isle of Man. In slechts vier maanden wisten de heren van Roland Sands de motor in elkaar te schroeven. Project 156 verwijst naar de 156 bochten in het stratencircuit van de Pikes Peak Hill Climb.
Voor Victory Motorcycles vielen de resultaten van Pikes Peak helaas wat tegen. De motor crashte tijdens de race en kon geen tijd neerzetten. Volgend jaar zien we deze vette Victory Project 156 graag terug!