De iconische Speed Triple bestaat dit jaar 21 jaar. Dat moet gevierd worden met een jubileumuitgave: Triumph Speed Triple Speed 94 en 94R
En dat doet Triumph met twee special edition’s. De Speed 94 en de 94R, waarbij de 94 reffereert naar het jaar waar het allemaal begon. Met de Speed Triple introduceerde Triumph haar eigenzinnige naked bike. De Triple moest een mix tussen een Supersport, een Streetfighter en een Cafe-racer worden. Inmiddels 21 jaar later bleek dit een uitstekende succesformule, want de Triple is een van de populairste modellen uit de geschiedenis van het Britse motormerk.
De vernieuwende mix van een coole café-racer, de brute kracht van een Streetfighter en de handling van een Supersport was een schot in de roos. De veelzijdigheid van de Speed Triple sprak vele motorrijders aan. Alles was mogelijk, van sportief bochtenwerk op het circuit tot aan een ontspannen ritje op de zondag naar de bakker.
Vanaf dat moment is de Speed Triple niet meer weg te denken uit het straatbeeld en begrijpt iedereen waar deze motor voor staat. De verfijnde samenwerking van het rijwielgedeelte met de beroemde driecilinder is kenmerkend voor alle generaties van de Speed Triple. Dit in combinatie met de stoere en ruige uitstraling heeft ervoor gezorgd dat de Speed Triple door de jaren heen vele fans aan zich heeft weten te binden,
Speed94
De jubileumuitgave van de Speed Triple is een wat opgeleukte versie van de standaard Triple. De driecilinder-in-lijn produceert 135 pk en 111Nm koppel. Het afremmen van deze krachtpatser gebeurt met behulp van de materialen van Brembo, in samenwerking met het ABS-systeem van Triumph zelf. De voorvork is afkomstig van Showa en is volledig instelbaar. De derrière wordt in toom gehouden met een stugge monoshock, tevens van Showa.
Speed94R
De R-versie van de Speed94 heeft een iets uitgebreider arsenaal aan hoogwaardige opties. Dat wil zeggen: een volledig instelbare Öhlins NIX30 43mm aan de voorkant en een Öhlins TTX36 monoshock aan de achterkant. Brembo’s radiale monoblok remklauwen. Pirreli mocht het rubber verzorgen, er werd gekozen voor de Supercorsa SP band.
De kleurstelling van de Speed94 en de 94R is gebasseerd op het aller eerste model uit 1994. Bij Triumph noemen ze het Jet Black, maar wij houden het gewoon op zwart. Ook de zijpanelen, de tankdop en de uitlaatdempers zijn meegespoten.
De prijs in Nederland is nog niet bekend, maar in Engeland gaat de 94 €13.430,- kosten. Voor de rijk uitgeruste R-versie moet ruim €15,000.- worden neergelegd.