Jouw eerste motor kopen is een spannende onderneming. Er zijn heel wat punten waar je rekening mee moet houden bij de aankoop van een tweedehands motor. Daarom hier een aantal tips om dit proces probleemloos te doorlopen.
Afspraak maken
Na avonden lang het internet te hebben afgestruind heb je dan eindelijk jouw ideale motor gevonden. Nu is het tijd om een afspraak te maken en de fiets te gaan bekijken. Handig is om bij de verkoper thuis af te spreken. Dan weet je meteen waar de verkoper woont, mocht er iets mis zijn en je hebt alle tijd om de fiets grondig te inspecteren. Is het je eerste motor die je gaat kopen, of heb je niet zoveel verstand van techniek, dan is het handig iemand mee te nemen die dat wel heeft. Iemand met veel verstand van zaken kan je adviseren en helpen om zo het kopen van een kat in de zak te voorkomen. Zorg dat de afspraak overdag plaatsvind, Dan is de motor optimaal zichtbaar en kunnen eventuele mankementen goed onderzocht worden.
Vragen stellen
Voordat je de inspectie daadwerkelijk begint, kun je een aantal vragen stellen zodat je weet waar je op moet letten tijdens de aankoop. Enkele voorbeelden zijn:
- Is de motor ooit gevallen/betrokken bij een ongeluk? Zo ja, hoe erg?
- Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad? Meer eigenaren betekent vaak meer problemen.
- Zijn er grote problemen met de motor geweest in het verleden?
- Is de servicehistorie bekend? Zo weet je precies wat er allemaal vervangen is.
- Zijn er aanpassingen gedaan? Zo ja, welke onderdelen zijn niet meer origineel?
- Zijn de oude onderdelen nog aanwezig? Een originele motor heeft vaak een hogere waarde.
Op deze manier kom je wat meer te weten over de historie van de motor en over de achtergrond van de eigenaar. De negatieve punten kun je later weer gebruiken bij de prijsonderhandeling.
Zichtbare schade
De zichtbare schade kan veel zeggen over de historie en huidige staat van een motor. De rem- en koppelingshendel, spiegels, kuip en onderkant van de voorvorken geven vaak veel informatie over een eventuele val. Als de uiteindes van deze hendels beschadigd zijn kan het zijn dat de motor onderuit is gegaan. Beschadigde kappen worden vaak na de val vervangen maar de overige onderdelen niet.
Heeft de fiets zichtbare valschade? Wees dan gewaarschuwd want dat kan duiden op serieuze motorische schade. Mocht je tijdens de testrit gekke geluiden horen, blaas de koop dan af. Maar valschade is niet altijd een garantie voor problemen. Bijna iedere motor is wel een keer gevallen, maar dat hoeft niet altijd tot ernstige schade te leiden.
Ketting en banden
De ketting en het kettingwiel zeggen vaak veel over de staat van de motor. Een slappe ketting of roest duiden meestal op achterstallig onderhoud. Een beetje viezigheid op de ketting is niet erg, want als de ketting goed is ingevet blijft hier regelmatig vuil aan kleven. Belangrijk is wel dat de kettingwiel in goede staat is, de tanden mogen niet versleten zijn want dit kan veel schade aan de ketting zelf toebrengen. Bij de banden is het van belang om op de profieldiepte te letten, minimaal 1 millimeter wordt aanbevolen. Daarnaast zijn kleine scheurtjes in de band vaak het teken van uitdroging. De banden zijn dan zeker toe aan vervanging.
Vering en remmen
De voorvork kan vrij gemakkelijk getest worden op lekkage. Knijp de voorrem in en duw de motor naar voren. Als de voorpoten bij deze beweging helemaal schoon blijven is er niks aan de hand. Zie of voel je wat olie op het roestvrije staal, dan duidt dit op lekkage van de keerringen. Dit is geen ramp maar het kost even om ze te vervangen. Die kosten kan je natuurlijk altijd meenemen in de onderhandelingen. De schijfremmen controleren kan je doen door met je nagel over de schijf te gaan. Voel dan goed of er geen oneffenheden op de remschijf zitten. De vering kan je testen door even op de motor te gaan zitten en flink heen en weer te bewegen. Dit zou soepel en stil moeten gebeuren. Als het schokkerig gaat kan dit duiden op een dure reparatie.
Starten
Om de motor en de accu optimaal te kunnen testen moet de motor koud gestart worden. Vraag de eigenaar dus van te voren om de motor niet te starten voordat je er bent. Als de koude motor niet start kan dit weizen op een slechte accu of bougies die aan vervanging toe zijn. Meestal dient de motor na een paar seconden aan te slaan. Als de motor eenmaal loopt, vergeet dan niet ook de lampen, richtingaanwijzers, kilometertellers, dashboardverlichting etc. te checken.
Testrit maken
Indien de motor netjes door de eerste rondes is gekomen, kun je overgaan op de testrit. Luister hierbij goed naar je gevoel, want als je na de testrit niet staat de springen om ermee weg te rijden is de motor waarschijnlijk niet diegene die je eigenlijk zoekt. Tijdens de testrit is het raadzaam om verschillende type wegen te testen. Een stukje bebouwde kom en een stukje snelweg zijn hierbij de belangrijkste. Controleer daarbij alle versnellingen, rem een paar keer stevig en luister vooral goed. Mocht het gebeuren dat tijdens het accelereren de motor het gas niet direct ‘oppakt’, kan dit duiden op versleten koppelingsplaten. Dit kan een reparatie worden van enkele honderden euro’s. Verder moet het rijden en het schakelen lekker soepel verlopen.
Het is ook aan te raden je vriend even een stukje te laten rijden, hij heeft ook andere motoren gevoeld en weet dus goed waar op gelet moet worden. Als je uitgereden bent moet de motor nog even gecontroleerd worden lekkages. Zorg dat voor het wegrijden het blok schoon is, zo kan je na de testrit meteen zien of er ergens olie zit. Mocht je ergens olie spotten, kijk dan goed waar het vandaan komt. Meestal duidt dit op een lekke pakking. Niet heel alarmerend maar dit verhelpen is wel vaak een intensief karwei.
Onderhandelen
Ben je zeker en is dit de motor die je wil hebben? Tel dan alle mankementen bij elkaar op en probeer zo wat van de prijs af te snoepen. Als je koel weet te blijven tijdens de onderhandelingen kan dit veel voordeel opleveren. Twijfel je nog? Neem dan goed te tijd om je beslissing te nemen en zet samen met je vriend de voor- en nadelen op een rijtje. Uiteraard kan je er ook een nachtje over slapen om zo tot de juiste beslissing te komen. En onthoud: er zijn heel veel tweedehands motoren te koop, dus maak je beslissing niet te snel. Na de onderhandelingen kan je gaan pinnen, zodra de betaling is voltooid kunnen jullie samen de overschrijving op het postkantoor regelen. Dan rest je nog maar één ding: je nieuwe motor starten en ontzettend gaan genieten!
5 reacties
Kan je ook onderdelen tegen verschillende premies verzekeren of zeg ik nu iets stom? Schiet ineens bij me op.
Ook belangrijk: vergeet niet je motor te verzekeren voordat je met je nieuwe motor naar huis rijdt.
Goeie tip Jan, bedankt!
Hoi Jan,
Weet je of zo’n verzekering meteen dezelfde dag kan regelen zodat je meteen met je nieuwe motor naar huis kan rijden?
Alvast bedankt,
Hi Ilse, Dat kan zeker. Zodra je verzekering is afgesloten kan je meteen document downloaden die als tijdewlijk bewijst dient dat je verzekerd bent!