EINDELIJK! Een nieuwe Suzuki GSX1000-R. Het lange wachten wordt beloont want deze hagelnieuwe GSXR overtreft de verwachtingen.
Even een korte introductie. De nieuwe Suzuki GSX1000-R is tot stand gekomen uit een bijzonder gedachtengoed. De motor moet functioneel, simpel, betrouwbaar en opnieuw de koning van de Superbike zijn. Waar andere merken ingewikkelde elektronische systemen ontwikkelen om hun superbike te optimaliseren heeft Suzuki het anders gedaan. Mechanische, maar baanbrekende m oplossingen moeten er voor zorgen dat de nieuwe generatie GSXR onofferwinnelijk is.
Suzuki GSX-R motorblok
Te beginnen bij her hart van de motor. Het totale vermogen bedraagt 202pk en 117Nm aan koppel. Maar hoe dat vermogen tot stand komt is veel interessanter. De GSX-R is namelijk de eerste superbike met variabele kleptiming. Dat betekent kortgeleden dat de kleppen bij lage en hoge toeren een ander ritme kunnen aannemen. En in de praktijk? Het motorblok geeft bij lage toeren meer koppel en bij hoge toeren meer pk’s. Precies zoals je het zou willen dus, kracht over het hele toerenbereik. Een leuk feitje: de variabele kleptiming is in tegenstelling tot zoals bij Ducati niet elektronisch, maar mechanisch. Dat komt omdat het systeem afkomstig is uit de MotoGP, daar is elektronische kleptiming niet toegestaan. Best cool he?
Nog iets cools: de nieuwe GSX-R is uitgerust met een boost, die vanaf 10000rpm inslaat. Hoe de technische werking precies in elkaar steekt willen de knappe koppen van Suzuki niet vertellen, maar het schijnt dat je er bij 10000 toeren flink van langs krijgt doordat er 10 extra pk’s vrijkomen.
GSX1000-R chassis
Waarom iets toevoegen als het geen verbetering biedt? Vanuit die gedachte is de semi-actieve vering gewoon weggelaten. Testrijders ervaarden na uitgebreid testwerk geen verschil. Showa’s Balance Free vork kreeg daarom de voorkeur.
Het frame is een kilo lichter gemaakt en weegt nog geen 10 kilo. Ook van het subframe werd een kilootje afgesnoept. Totaalgewicht van de GSX-1000R komt op 202 kilogram. Dat betekent dat de blauwe racer precies 1 pk per kilo beschikbaar heeft. Genoeg om jou met een krankzinnige snelheid te lanceren.
Elektronica
Om al dit geweld in bedwang te houden is er het nodige elektronica toegepast op de Suzuki GSX1000-R 2017. We hebben launch control, quickshifter die omhoog en omlaag werkt, tractioncontrol instelbaar op 10 niveau’s, remgevoelige ABS en drie rijmodi.
Minpunten voor de ABS die alleen met de racekit uitgeschakeld kan worden en voor de quickshifter die überhaupt niet uit te schakelen is.
GSXXer nieuw design
Mooi? Nah, niet zo mooi als Ducati’s Panigale of MV’s F4. Maargoed het blijft een Japanner en daarbij staat functionaliteit boven design. Eindeloze uren in de windtunnel hebben het kuipwerk optimaal aerodynamisch gemaakt. De tank is verlaagd zodat de rijder volledig achter zijn windschermpje kan kruipen, al kijkend naar een nieuw en overzichtelijk LCD dashboard. Verlichting is in LED en de R-versie heeft ook led-wenkbrauwen.
Begin volgend jaar verwachten we de nieuwe GSX-1000R bij de dealer en dan kunnen we kijken of hij opnieuw de koning van de superbikes kan worden!
4 reacties
Pingback: De dikste superbikes van dit moment | MotorFans.nl
Pingback: De 9 mooiste motoren voor 2017 zie je op Motorfans.nl
Pingback: Meer foto's van de nieuwe Suzuki GSX-1000R | MotorFans.nl
Pingback: 6 Belangrijkste feiten over de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade 2017 | MotorFans.nl