Suter’s MMX500 €100.000,- kostende 2-takt MotoGP replica

1

Vandaag officieel onthult: de Suter MMX500, aangedreven door een 576cc 2-takt blok en heeft 195 pk aan boord!

Goeie ganade, een hagelnieuwe 2-takt, die we niet hadden zien aankomen. In de MotoGP rijden ze al tijden met 4-takt motoren en om eerlijk te zijn, dat gaat toch een stukje harder dan de verouderde 2-takt machines. Iets wat het Zwitserse Suter toch niet helemaal lekker zit, want vandaag deden zij hun nieuwe MMX500 uit de doeken. Een regelrechte MotoGP (of eigenlijk 500cc World Championship) replica met een  cyclopisch vermogen van 195 pk aan het achterwiel met een topsnelheid van ver boven de 300 km/h. Hoezo 2-takt verouderd?

De MMX500 wordt aangedreven voor een V4 van 576cc, ruim de helft van de cilinderinhoud van huidig 4-takt supersport. Het blokje jankt door tot aan 13.000 omwentelingen per minuut, wat zoals je al kunt raden, een magnifiek geluid oplevert en de machine weegt met zijn 127 kilogram nog minder dan de gemiddelde Amerikaan. Dat komt omdat de racer van exclusieve materialen aan elkaar hangt: magnesium wielen, carbon tank, carbon bodywork, aluminium frame en aluminium swingarm en ga zo maar door. Het blokje zelf weegt slechts 30 kg; dat worden superstrakke rondetijden!

Exclusief
Dat klinkt lekker allemaal erg lekker, maar we zijn nog niet klaar. Om nog even verder bij weg te kwijlen biedt Suter je de mogelijkheid om jouw eigen raceteam op te zetten. Als je door de selectieprocedure komt is de kans groot dat tegen Spencer, Gardner, Schwantz, Capirossi, Cadalora en alle andere GP Legends komt te racen. Zij hebben al aangegeven graag mee te doen in de door Suter opgezette 2-takt competitie. Er gaan 99 Suter MMX500 gebouwd worden en zullen over de toonbank gaan voor een slordige 100.000,- euro.

Lekker: 2-takt geluid van de MMX

Gerelateerde artikels

About Author

Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.