Alsof je voor je verjaardag een nieuwe stofzuiger. Aan de ene kant is het wel chill want die oude was echt een ramp, aan de andere kant is het niet echt het verjaardagscadeau waar je op gehoopt had. Dat gevoel heb ik ook een beetje met de nieuwe Yamaha Niken. Compleet onverwacht was daar ineens de driewieler van de Japanse motorfietsenbouwer, waarbij de belangrijkste vraag was: waarom? Goed, dat is een andere discussie. Voor nu zijn de prijzen en specificaties bekend. En belangrijker nog, de geïnteresseerden kunnen hem meteen bestelen.
Yamaha Niken prijs
Prijzen van de driewielige Yamaha Niken zijn zojuist bekend gemaakt: € 17.499,00. En om eerlijk te zijn valt dat ons nog wel mee. Je krijgt er immers vier voorvorken en een extra wiel bij.
Leverbaar: online reserveren
Mocht je interesse hebben in de Niken, dan zul je hem online moeten reserveren. Er wordt nergens gecommuniceerd hoeveel Nikens er gebouwd gaan worden, maar aan het persbericht te lezen wil Yamaha doen laten geloven dat hij in een beperkte oplage beschikbaar is. En daarom moet je snel reserveren. Op 16 mei is de website waar je jouw Niken kan bestellen online gegaan. Verwachting is dat de Yamaha Niken in september zal worden uitgeleverd.
Voor de mensen die nog twijfelen over de aankoop van een Niken (wat ik me best kan voorstellen), is er de mogelijk om een proefritje te maken. Met de NIKEN Demo Tour komt Yamaha met een ‘vloot’ Nikens langs de grootste dealers in Europa.
Yamaha Niken: specificaties
De Yamaha Niken heeft het motorblok van de populaire MT-09. Dat betekent een 847cc crossplane drie cilinder motorblok, goed voor 115 pk. Of dit zelfde vermogen ook in de Niken zit is trouwens nog onbevestigd, maar ik verwacht eigenlijk van wel.
De Leaning Multi-Wheel technologie zorgt ervoor dat je met maximaal 45 graden door de bocht kan scheuren, zonder de kans onderuit schuiven. Yamaha zelf vergelijkt het gevoel met slalom skiën, maar dan zonder de mogelijkheid te vallen.
Overige specificaties:
- Diepe leunhoek, maximaal 45 graden
- Ackermann besturing met dubbele upside-down voorvorken
- Hybride staal en aluminium frame met gegoten aluminium swingarm
- Gewichtsverdeling van ongeveer 50:50
- 847cc, driecilinder, vloeistofgekoeld, DOHC, ‘Crossplane’ motor
- Speciale brandstofinjectie instelling en geoptimaliseerd krukasevenwicht
- LED koplampen en LED achterlicht
- Dubbele 15-inch voorwielen met 410 mm spoorbreedte; 17-inch achterwiel
- YCC-T
- Yamaha D-MODE met 3 rijmodi
- Cruise Control
- Traction Control met 2 standen en uitschakelbaard
- Assist & Slipper Clutch voor verbeterde stabiliteit bij terugschakelen
- Quick Shift Systeem (QSS) voor soepeler opschakelen
- Compact instrumentenpaneel met LCD scherm
- 18 liter aluminium brandstoftank
- Volledig instelbare achterwielophanging
- Dubbele remschijven vóór van 265.6 mm en remschijf achter van 298 mm
Rijk uitgerust dus, en gegarandeerd een bijzondere rijervaring. Het is duidelijk dat met het deels aluminium frame en aluminium swingarm aan gewichtsbesparing is gedaan. Het gewicht van 263 kg rijklaar valt mij dan ook alles mee.
Er is trouwens ook aan de accessoires gedacht, leukste speeltje uit die lijst is de Akrapovic uitlaat. Wil hem bestellen maar twijfel je nog over de kleur? Geen noot! Hij komt er alleen in graphite, de kleur waarop hij ook op de Motorbeurs stond.
Wat vind jij van de Niken? Laat het weten in de comments!
6 reacties
Zeer knap model. Misschien durf ik hierdoor terug rijden?
Ha lezers, vandaag 31/5 een proefrit gemaakt op deze nieuwe motorfiets via de https://www.yamaha-motor.eu/nl/nl/niken-tour/
Als herintreder (na 35 jaar niet gereden te hebben) kan ik deze motor van harte aanbevelen. Wat een genot in de bocht, prima rechtuitstabiliteit, eenvoudig bedieningsgemak. De motor heeft een buitenaardsuiterlijk, maar gedraagt zich als een prima (woon-werk) motor. Wanneer je twijfet: ga het eens proberen
De zelf rijdende motorfiets van BMW, doe mij er maar een. Helaas komt die nimmer in productie. Deze Yamaha Niken, waarmee je echt de betere rijder voelt in haarspeldbochten, daar capriolen uit kan halen die je bij een gelijkwaardige tweewielige motorfiets of motorscooter direct in je doodskist zal laten belanden. Petje af, leuker en veiliger, maar overschat jezelf niet.
Alleen mag er voor mij een wat pittiger blok in.
Als er maar genoeg Niken geproduceerd worden kan de normale huisvader zich er ook eentje aanschaffen.
Rustig rijdend in hun autootje om de kinderen naar school te brengen, om daarná te gaan flierenfluiten op de Niken met moeder de vrouw die natuurlijk haar eigen Niken rijdt.
Top dat zou bij meer motoren moeten gebeuren ,goed voor files ,auto rijbewijs 👍
Mag je met deze met een autorijbewijs op?
Nee hij is wel alleen voor het motorrijbewijs