Het ergste dat je ooit kan gebeuren? Dat je motor gestolen wordt natuurlijk! We hebben een lijstje met de meest gestolen motoren van 2016. Zo weet jij precies welke motormerk je beter niet kan kopen, of juist wel.
Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit houdt keurig bij welke type motoren er in trek zijn bij dieven. Daarin houden ze bij welk motorfietsenmerk het vaakst als gestolen wordt opgegeven. Dit zijn de cijfers van 2016.
Meest gestolen motor 2016 is…
Yamaha! In totaal werden 250 Yamaha’s ontvreemd in het afgelopen jaar. Tien daarvan waren nog geen jaar oud. Jammer genoeg weten we niet welke types er het vaakst worden gestolen, we houden het dus enkel bij de merken.
Op nummer twee is geëindigd: Suzuki, met 245 gestolen exemplaren. Al jaren een van de best verkopende motormerken van Nederland. Opvallend is wel dat er maar 4 echt nieuwe Suzuki’s (bouwjaar 2016) zijn gestolen en 34 van tien jaar oud in het afgelopen jaar. Oorzaak? Wellicht is de waarde van een complete Suzuki niet echt interessant, maar gaat het vaker om de onderdelen die goed geld opleveren.
Honda maakt de top-3 compleet. In totaal zijn er vorig jaar 215 Honda’s verdwenen. Erg populair zijn de oudjes van Honda. Er zijn maarliefst 86 motoren gejat die 20 jaar of ouder zijn. Misschien heeft dat iets te maken met de populariteit van de caferacers? Er verdwenen in totaal maar 3 motoren met bouwjaar 2016.
Wat de cijfers wel een beetje relativeert is het feit dat dit ook de drie merken zijn die al jaren de meeste motoren verkopen. Van deze merken zijn er dus ook het meeste motoren voor handen.
VIDEO: €40.000 kostende Panigale wordt op klaarlichte dag gestolen
kijken
Minst gestolen motoren van 2016
Ook niet geheel onbelangrijk; de drie merken die het minst vaak gestolen werden in 2016. Kunnen we nu alvast concluderen dat de eigenaren van deze merken het meest zuinig op hun motor zijn?
Op nummer drie staat verassend genoeg Ducati. Vorig jaar werden er 51 rode Italiaantjes meegenomen zonder te vragen. Daarbij zien we dat vooral nieuwere modellen het meest gestolen worden. Op zich logisch, die oudere Ducati’s hebben immers iedere straathoek een complete revisie nodig.
Nummer twee en één hebben een gedeelde plek: Harley-Davidson en Aprilia. Van beide merken werden er vorig jaar 47 gestolen. Toch opvallend, wat dit zijn wel motoren die over het algemeen flink wat geld waard zijn. Van de 47 gestolen exemplaren zijn bij HD de oudere modellen erg in trek, 14 van de 47 (30%) waren 20 jaar of ouder. Bij Aprilia zijn het vooral de motoren van een paar jaar oud die voornamelijk van de rechtmatige eigenaar werden ontvreemd.
Video: man verjaagt motordieven met harde hand
kijken
Die zie je nooit meer terug
Wat nog wel de moeite waard is om te benoemen zijn de cijfers van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit over de terug gevonden motoren afgelopen jaar. Aan kop gaat wederom Aprilia, ruim 32% van de gestolen Aprilia’s wordt terug gevonden. Ook Honda doet het met 30% teruggevonden motoren niet slecht. Eigenaren van Ducati hebben het minst geluk. Slechts 3,9% van de gestolen Ducati’s wordt terug gevonden. Dat waren er afgelopen jaar twee om precies te zijn.
In totaal werden er in 2016 1579 motoren gestolen. Dat zijn er zo’n vijf per dag. Ongeveer 20% van alle gestolen motoren werden weer terug gevonden.
Om af te sluiten met goed nieuws: Het aantal motordiefstallen daalt de afgelopen jaren stevig. En woon je niet in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag, dan zit je goed. Die regio’s zijn verantwoordelijk voor ongeveer de helft van alle motordiefstallen in 2016.
9 reacties
En toch blijft natuurlijk het feit dat je van andermans spullen moet afblijven! Fenneke Krens
Leuke die cijfertjes, maar het zegt niets. Er zijn meer factoren dan merk en type die bepalen of een motor gestolen word; bijvoorbeeld waar je ‘m parkeert en hoe je ‘m op slot zet. Een populaire motor die altijd binnen staat word niet makkelijk gestolen.
Zeker waar! Helaas zijn die variabelen niet meegenomen in dit onderzoek
Ik vraag me af wat deze getallen betekenen want natuurlijk worden er meer motoren gestolen van een merk welke vaker verkocht wordt. Als voorbeeld er zijn 250 Yamaha fietsen gejat van de totaal 25000 Yamaha fietsen op de weg, dan is er dus 1% gejat. Als volgende zijn er 245 Suzuki’s gejat van de totaal 4900 suzuki’s, dan is er dus 5% gejat. Hierdoor is de kans dat je Suzuki wordt gejat dus 5keer groter dan de kans dat je Yamaha wordt gejat.
De juiste getallen zijn wel te vinden in het bijgevoegde document. Hieruit volgt dat de motor die relatief het meest gestolen wordt een Derby is. kijkend naar de wat grotere merken (+10000 voertuigen in Nederland geregistreerd) dan wordt een KTM het vaakst gejat, en een Harley wordt dan het minst vaak gejat.
de volgorde van bovengenoemde motoren wordt dan:
1) Suzuki (0,24% dat die gejat wordt)
2) Yamaha (0,21% dat die gejat wordt)
3) Honda (0,12% dat die gejat wordt)
Als er wordt gekeken naar de leeftijd van de motoren die gejat zij dan is daar geen duidelijke trend in te ontdekken.
Heb je een goed punt Jeroen. De top-3 meest gestolen motoren zijn tevens de meest verkochte motoren dus dat zegt niet zoveel over de verhouding inderdaad. Thnx in ieder geval voor extra bijdrage!
Mooi kutartikel van motorfans. “Oudere Ducati’s hebben zowat elke straathoek een revisie nodig”. Lekker objectief stukje journalistiek.
Als je niet van een geintje houdt, kun je beter bij Nieuwsmotor of Moto73 gaan kijken 😉
Dan had je ook een geintje over HD kunnen maken. Die vind je na 3 bochten in onderdelen terug hehehe
Lekker huilen bart