De Honda Goldwing bestaat volgend jaar maarliefst 40 jaar. Een 40 jarig bestaan van zo’n ‘bijzondere’ motor moet natuurlijk gevierd worden. Daarom komt er een update voor de Honda Goldwing 2015.
Het is natuurlijk erg knap dat zo’n ontzettend lelijke, lompe en bijna onherkenbaar als motorfiets 40 jaar kan bestaan. Want wie deze motor koopt, heeft toch eigenlijk veel liever een auto? Hij is te groot, te zwaar, heeft teveel cilinders, teveel electronica en ga zo maar door.
Maar om deze knappe prestatie toch nog een vrolijk tintje te geven, heeft het marketingteam van Honda uren moeten brainstormen. Want hoe kun je dit jubileum nou enigszins leuk brengen? Na lang vergaderen waren ze er uit: er komen vier speciale kleuren met een extra speciale naam. Zodoende is de Goldwing 2015 te bestellen in ‘Candy Prominence Red’, ‘Pearl Glare White’, ‘Digital Silver Metallic én ‘Graphite Black’. En nu even in het Nederlands: rood, wit, grijs en zwart, heel bijzonder dus.
Maar je kunt natuurlijk niet alleen een jubileum model maken met een paar extra kleurtjes, dus deden ze bij Honda, geheel in de trend van de Goldwing, er nog wat extra opties bij. Bij het 2015 F6B-Bagger model krijg je nu ook een elektrische achteruit-versnelling, want het ruim 360 kilo wegende slagschip duw jij niet zomaar even naar achter. Heel handig dus, die extra versnelling. Ook wordt het geüpdatete model met cruisecontrol uitgerust. Zo kan je, als je even een sportief ritje aan het maken bent, gewoon een constante snelheid aanhoud1en. Toen de F6B in 2012 gelanceerd werd, werden deze opties juist geschrapt om gewicht te besparen op het sportievere model van de Goldwing. Voor 2015 zijn de opties dus weer terug. Een oplettende lezer tipte ons hierover, waarvoor dank!
Voor een 40 jarig jubileum hadden we toch echt wat meer verwacht van Honda’s vlaggenschip. Maar aangezien de Goldwing rijders al jaren content met de fiets zijn, waren die verwachtingen misschien wat te hoog gegrepen. Over tien jaar bestaat de Golding 50 jaar, misschien dat Honda dan wel wil uitpakken.
10 reacties
Pingback: 7 motoren die nodig toe zijn aan vernieuwing | MotorFans.nl
Na een gedegen opleiding van mijn ouders beginnend als kind in een Hollandia zijspan zijn wij volgende generatie allemaal motor gaan rijden. Zelf ben ik in 1978 begonnen en tijdens mijn omzwervingen op mijn watergek suzy 750 GT zag ik de eerste 1000 rondkachelen. Op slag verliefd en in 82 een 1100 gekocht om te verloofd verder te gaan. Voor de redactie een tip : Goldwing rijden is een levensstijl en de berijders van deze walvissen genieten van het comfort die deze fiets met zich meebrengt. Ook kun je jezelf achter je oren krabben wanneer een model net zo groot en omvangrijk blijkt te zijn als een aantal merken. Maar ik betrap mezelf erop de 80 % redactie te supporten in hun aas. P.s de groeten van mijn meisje Purple rain ja je raad het al een slanke paarse Wing.
Hallo Goldwingliefhebbers,
Mijn vriend is een fervent Goldwingliefhebber en heeft kort geleden met een Goldwing 1800 in Silver Metallic gereden. Ik zou hem héél graag een schaalmodel kado doen, maar ik vind hem nergens. Kan iemand mij helpen?
Alvast dank bij voorbaat,
Vriendelijke groeten,
Roos
inderdaad jammer vooral het begin van het verhaaltje , want de wing is alles behalve lelijk , en lomp al helemaal niet , ik als vrouw van 1,67 rijdt een gl 1500 zonder problemen , ja als hij over zijn zwaarte punt heen is valt hij ( wat me nog nooit is overkomen ) maar dat gebeurd ook met een fiets van 200 kilo.
alle luxe zit er op en hij rijdt heerlijk , wij kunnen prima 2 a 300 km achter elkaar rijden zonder dat we steeds eraf moeten om onze rug te strekken van het voorover zitten.
ik zou zeggen probeer eens een goldwing te rijden en weet zeker dat je er heel anders over gaat denken.
gr Sylvia
Ik zal er even overna denken 🙂 ben het overig wel mee eens dat ze iets meer hadden mogen uit pakken ,electische ruit bijvoorbeeld die op andere motoren gewoon standaart is
Hoi Dirk (en Marcel), we snappen dat dit als Goldwing rijder niet heel prettig is om te lezen. Waarschijnlijk ben jij al jaren dik te vreden over je fiets. Daarom zouden we je graag willen uitnodigen om een stukje voor Motorfans te schrijven over waarom de Goldwing wel een fantastische motor is. Zo kun je aan ons en ons publiek laten zien dat een Goldwing er wel degelijk mag zijn. We horen graag van je.
Pittig stukje!
Heb zelf een Goldwing en rij daar al jaren met plezier op. Ben het met het standpunt ‘al 40 jaar het lelijke eendje” dus ook zeker niet eens. Echter had ik wel meer verwacht van het jubileum model.
@Dirk, het is journalist! En ik ben het niet helemaal met je eens. Een journalist voor het NOS journaal hoort inderdaad objectief nieuws te brengen, echter een online blog mag wat mij betreft bol staan van de (misschien wel ongegronde) meningen.
Had ff je huis werk gedaan dan had je begrepen dat de f6b bagger voorzien word van achteruit en cruisecontrole
Hoi Marcel, bedankt voor je oplettendheid. We hebben het aangepast.
Smaken verschillen altijd, gelukkig maar
Als jornalist zou je eigentlijk onbevangen zijn maar jullie laten zien dat niet elke jornalist dit is, jammer dan