Inmiddels is een elektrisch autorijden niet iets om om je nog voor te schamen, bij een elektrische motorfiets ligt dat daarentegen heel anders.
Want met een elektrische motorfiets kan je echt niet gezien worden. Laat staan dat het mogelijk is om gezien te worden want meestal komen ze niet verder dan 100 kilometer. Maar mocht je aspecten als geluid, sportief schakelen, de geur van olie en benzine en zelf sleutelen nou niet zo belangrijk vinden, dan is de Lightning LS-218 misschien wel iets voor jou.
Want bij de op stroom aangedreven fiets draait alles om snelheid, heel veel snelheid. De LS-218 (218 slaat op de topsnelheid in mijlen) is namelijk de snelste productiemotor aller tijden. Met 200 pk weet de batterij op twee wielen een topsnelheid te halen van 350 kilometer per uur. Dat is net zo snel als de Ferarri Enzo en de Lamborghini Aventador. Maar dan op twee wielen en zonder voorruit en de bescherming van de nodige kilo’s metaal.
Lightning motorcycles bouwt al langer elektrische dingen. De afgelopen jaren richt men zich dus voornamelijk op de elektrische motorfiets. Nu wil het Amerikaanse bedrijf voor ééns en altijd afrekenen met het suffe imago van de elektrische motorfiets. Euh, nou dat is aardig gelukt, want 350 km/h op twee wielen is niet echt wat je noemt suf. Misschien dat angstaanjagend een betere benaming is. Want met 350 km/h de grond onder je voorbij zien razen is iets wat met geen enkele andere productiefiets mogelijk is. Ook niet die met een benzinetank en een uitlaat. Alleen de motoren van de MotoGP hebben zo’n hoge topsnelheid. Helaas zijn deze niet te koop, laat staan te gebruiken op de openbare weg.
Want dat is de LS-218 wel. je kunt hier gewoon mee naar huis rijden en de hele buurt laten zien dat motorfietsen met batterijen best cool zijn. Als je een dagje circuitrijden tenminste overleefd hebt. Wat ook bijzonder is aan deze elektrische motorfiets is dat acceradius enorm hoog is. Met het beste setje volle batterijen zou je zo’n 260 kilometer ver moeten komen zonder bij te laden. Snelladen kan tijdens de lunch, na 30 minuten zitten de batterijen weer voor 80% vol. Helaas wordt niks vermeld over de levensduur van de krachtbron.
Goedkoop is ie wel. Vanaf €30.000,- heb jij de snelste productiefiets aller tijden in je schuur. Om even de vergelijking te trekken met het snelste productievoertuig: voor het geld van 1 Bugatti Veyron (a la €1,8 miljoen) kun je ook 16 Lightning’s in je garage stallen. De Veyron (Koenigsegg en een handje vol exotische merken doen ook aardig mee) is het enige productievoertuig dat uiteindelijk sneller zal zijn. Maar bij korte sprintjes hoef je voor niemand bang te zijn aangezien al het vermogen bij een elektrische motor direct beschikbaar is en dus voor supersnel accelereren zorgt.
Toch blijft het een elektrische motorfiets. In plaats van het onweerstaanbare geluid van de bulderende zuigers die volluit janken tijdens het opendraaien van het gas, zul je tijdens diezelfde handeling op de LS-218 alleen een zacht zoemend gebrom horen. Niet iets waar wij als liefhebbers echt warm voor lopen. Dus leuk gedaan Lightning, maar als we toch €30.000 euro gaan besteden aan een nieuwe bike is een Panigale S of de F4 RR leuker. Puur en alleen op basis van de complete beleving. Mocht je perse wel op stroom willen rijden, dan is de Lightning LS-218 natuurlijk de beste keuze.
Zou jij ‘m willen hebben? Laat een reactie achter en vertel ons waarom wel of niet.
5 reacties
h2r gaat 400 toch op benzine?
Geen 16, maar 60(!) keer.
Wil ik vandaag nog hebben. Fantastisch geluid.
Prachtig ding
Mag direct in mijn garage. Dat geluid verzin ik er wel bij of maak een geluidsinstallatie met honderden instelbare sounds. Reken maar dat je dan lol kan beleven.