Het Britse Norton komt met een compleet nieuwe superbike, uitgerust met een V4 motorblok dat 200pk + zou gaan produceren. Naar verwachting zal de nieuwe Norton motorfiets eind november onthuld worden.
Norton in terug
Kent u Norton nog? De Engelse naam zal de oudere generatie motorrijders als muziek in de oren klinken, voor de jongere generatie klinkt Norton misschien wat onbekend. In 1898 opende in Birmingham een nieuwe fabriek, waar fietsonderdelen en motorfietsframes gebouwd werden. Als een van de eerste motorfabrikanten kent Norton een rijke historie, met een hoogtepunt in de jaren 50 en 60 met populaire modellen als 750 SS en Commando. In de jaren ’70 kregen alle Engelse motormerken het moeilijk door de opkomst van de sterke concurrentie uit Japan. Zo ook Norton die zijn deuren uiteindelijk moest sluiten.
In 2008 werd de naam Norton weer nieuw leven ingeblazen. Sinds dien zagen we al een vernieuwde uitvoering van de klassieke Norton Commander. Nu komt daar een dikke en hypermoderne superbike bij.
Nieuwe 1200cc V4 superbike
De wederopstand van Norton wordt groots aangepakt. De Britten willen ook op het hoogste niveau superbike meedraaien, en ontwikkelen daarvoor een hypermoderne straatracer. Als generale repetitie deed Norton dit jaar ook mee met de SeniorTT van de Isle of Man. Daar werden ze knap 7e. Naar alle waarschijnlijkheid zal Norton’s nieuwe superbike officieel onthuld worden tijdens de NEC in Birmingham, eind november.
De Specificaties
Tot die tijd moeten we het doen met de theorie en schetsplaatjes. Hoewel die zeker niet teleurstellen. Er zal een basismodel komen, en een ‘special Edition’. Aan het standaard model hangt een acceptabel prijskaartje van ongeveer €32.000,-. Van de speciale uitgave zullen er maar 200 verschijnen, te koop voor pakweg €46.000,-. Deze zal gaan lijken op het model dat dit jaar mee deed met de Isle of Man.
De V4-machine zal ongeveer 200 pk produceren, met een cilinderinhoud van 1200cc. Het chassis is gemaakt ultrastijf aluminium, afkomstig uit de luchtvaartindustrie. Öhlins verzorgt de vering en de wielen zijn gemaakt van carbon.
De nodige elektronica zal ook niet ontbreken op de nieuwe Norton. Launch Control, traction control, wheelie control en instelbare motorrem zijn standaard uitgerust. Verschillende rij-modi zijn instelbaar en leuke features als hellingshoek en rondetijden zijn af te lezen op het display.
Nog zo’n coole feature zijn de spiegels. Die zijn er namelijk niet. In plaats daarvan heeft de Norton camera’s die de achterkant en omgeving in de gaten houden. Deze beelden worden dan op het display weergegeven. De baas van Norton vergelijkt zijn nieuwe creatie met de Ducati 1299 Panigale, maar dan beter uiteraard. Vooral de elektronica moet het verschil gaan maken.
Nieuwe 650cc
Ook is er een lichtere variant van 1200cc superbike aangekondigd. Deze zit in de pijpleiding voor september 2017. Volgens Norton zelf zou de baby-superbike 100 pk produceren en niet meer dan 100 kilogram wegen.
Kom maar door dan!
Allemaal goed nieuws dus! En natuurlijk zien we er graag een Europees merk bijkomen, die baanbrekende technologie toevoegt aan het aldoor saaie motorlandschap. We houden je op de hoogte!