Helemaal terug is het Britse Norton. Maak kennis met het nieuwste paradepaardje van de motorfabrikant: de Norton V4 RR Superbike. We praten je helemaal bij op dit 200pk sterke beest.
Norton V4 RR superbike
Oke, even bij het begin beginnen. In de jaren ’60 en ’70 was Norton een legendarisch motormerk. Alle vaders kunnen daar over mee praten, inclusief de mijne. Namen als Commando en 750SS klinken en als jeugdsentiment in de oren. In de jaren ’70 ging het echter bergafwaarts met de Britse motorfabrikant. De Japanse concurrentie bleek betere en goedkopere motoren te maken. In 1977 was het definitief gedaan met Norton. Anno 2016 is Norton weer helemaal terug. Want het merk bouwt nu de V4 RR en V4 SS superbike. Een beest met ruim 200 pk aan boord.
Specificaties
POWER: De Britten hebben hun wedergeboorte meteen serieus aangepakt. Want de nieuwe Norton V4 RR is een serieus knappe prestatie (zowel qua uiterlijk als technisch). In het vooronder ligt een 1200cc V4 motorblok. Het motorblok is volledig binnenshuis ontwikkeld en produceert naar eigen zeggen meer dan 200 paardenkrachten. Het exacte aantal weten ze zelf ook niet. Voor de pk-freaks is wel een racepakket beschikbaar, die zorgt voor 10 extra paarden. Koppel staat op 130 Nm.
ELEKTRONICA: Om al dit geweld een beetje fatsoenlijk op het achterwiel te krijgen is de Norton V4 uitgerust met heel veel elektronica. Om te beginnen zijn er drie standen: sport, race en race-pro. Geen loser-stand als rain of urban dus. Dan is er instelbare tractiecontrol die zorgt voor optimale grip tijdens acceleratie. Wheelie control zorgt gelijktijdig dat het voorwiel ook op het asfalt blijft. Om iedereen weg te blazen bij het stoplicht is er launch control. Voor de woon-werkverkeer gebruikers is de RR uitgerust met cruisecontrol. Snel schakelen doe je met de quickshifter en voor circuitgebruik is de motor voorzien van een datalogger.
Tot slot is er een 7″ dashboard, in combinatie met een achteruitkijk camera. Spiegels zijn namelijk met een snelheid van 300km/h maar onhandig.
UITRUSTING: bij deze Norton draait alles om snelheid. Daar horen natuurlijk goede remmen bij. M50 monodiscs van Brembo zijn op dit moment de beste remblokken die je kan krijgen. Samen met 330mm remschijven zorgt dat voor behoorlijk wat remkracht. Demping wordt gedaan door het beste spul van Öhlins; zowel voor als achter.
FRAME: het frame is gegoten aluminium, net als de enkelzijdige achterbrug, waardoor het gewicht van de motor laag blijft. De buitenkant is volledig van carbon en in de Isle of Man replica-kleur gespoten. Totaal weegt de racer 199kg droog. Dat is zonder olie in het carter en benzine in de (carbon) tank.
Norton V4 SS
Voor de echte bazen is er de Norton V4 SS. Dit is een exclusieve oplage (200 stuks) van de ‘standaard’ RR. Anders is het gewicht, de kleur en het vermogen. Het frame wordt bij de SS volledig met de hand gemaakt en kost zo’n 26 uur om te polijsten. Daarnaast heeft de SS speciale carbon wielen, die goed zijn voor 1,7kg gewichtsbesparing. Tot slot krijg je bij de SS en standaard race-uitlaat. Deze is volledig van titanium gemaakt en zorgt voor 10 pk meer vermogen. Daarnaast is het uitlaatsysteem 8 kg lichter dan de standaard variant. Uiteraard wil je deze SS, maar volgens Norton zijn alle 200 stuks al uitverkocht. Helaas!
Prijzen
Al dat moois kost ook wat. De gewone Norton V4 RR Superbike is met €33.000,- toch vrij schappelijk geprijsd. Voor de exclusievere Norton V4 SS zal iets dieper in de buidel getast moeten worden. Deze gaat een kleine €52.000,- kosten. Maar dan heb je wel een extreem vette, handgebouwde, Britse sloper in de garage staan!