De nieuwe MV Agusta Brutale 800 wordt met de hand gebouwd in de fabriek in Varese. Hoe dat gebeurt lees en zie je hier.
MV Agusta, een Italiaans bedrijf dat in 1945 begon met het bouwen van sublieme motorfietsen. Dankzij nieuwe technieken wist het merk in de loop ter tijden geschiedenis te schrijven met een roemrucht raceportfolio. Vandaag de dag bouwt MV Agusta nog altijd extreem snelle en bijzonder fraaie racers (zie MV Agusta F3), maar richt het zich ook op een breder segment. Straattoegankelijke machines met voldoende vermogen en met een buitengewoon goed voorkomen. Voor 2016 komt er een nieuwe, ze luistert naar de naam MV Agusta Brutale 800.
Brutale, alleen die naam is al magisch. Maar waar bij het oude model het uiterlijk voor Italiaanse begrippen toch wat gewoontjes was, is de nieuwe Brutale 800 een motor waar de details het netvlies doorboren. Uiteraart zijn ze zich daar bij MV Agusta ook bewust van, dus maakte ze een video. Een video waarin we kunnen zien hoe de nieuwe MV Agusta Brutale 800 in de frabriek in Varese in elkaar wordt gesleuteld. Dat gebeurt uiteraard volledig met de hand en met de hoogste vorm van precisie. Zodat er bij het indraaien van het laatste schroefje een volledig nieuw kunstwerk is gecreëerd, zogenaamde Motorcycle Art. Of pornografie op twee wielen, wat jij wil.
Wellicht ben je na al dat gewzijmel ook benieuwd geworden naar de specs van de nieuwe MV Agusta Brutale 800. De hoogtoerige 800cc dricilnder produceert 116 pk en 83Nm koppel en levert een topsnelheid van 237 kilometer per uur. De nukkige versnellingsbak kreeg een volledige herontwikkeling en is nu voorzien van quickshifter. Voorvork wordt geleverd door het tevens Italiaanse Marzocchi en achterveer komt van Sachs. Remmen wordt gedaan met 320 mm dubbele schijfremmen en Brembo’s zwaarste klauwen voor en een kleinere 220 mm remschijf achter. De demper behoudt zijn iconische drie pijpjes, maar zijn nu recht in plaats van de gebruikelijke gebogen exemplaren. Licht is LED, display is vernieuwd en (hopen we) overzichtelijker en ABS / Traction Control zijn uiteraard standaard. Totaal weegt de motor 175 kilo droog, daar komt nog minimaal 20 kilo aan vloeistoffen bij.
Een stijlvolle naked met beheersbaar vermogen die zorgt voor veel draaiende nekken langs de kant van de weg. Dat is de nieuwe MV Agusta Brutale 800 in één zin.