Het heeft (te) lang geduurd maar de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade 2017 is hier. En wat denk je wat? Hij is bruter dan ooit.
De nieuwe Fireblade is nog nooit zó licht geweest
Gewicht is essentieel voor snelheid. Hoe lichter hoe sneller. Klinkt op zich logisch maar dit gaat veel verder dan je denkt. Door minder gewicht heb je minder wrijvingsweerstand, en minder wrijving in bijvoorbeeld de zuigerkamers zorgt ervoor dat de machine sneller op toeren kan komen en dus sneller kan accelereren. Dat ben bij Honda gelooft in gewichtsbesparing blijkt uit het feit dat de CBR1000RR Fireblade 2017 15 kilo lichter is dan zijn voorganger en rijklaar slechts 195 kilogram weegt. Dat is dus inclusief olie en benzine. Daarmee is alleen de 1299 Panigale lichter (190,5 kg) dan de nieuwe Fireblade (Nieuwe GSXR is 202 kg, ZX-10R is 206 kg, R1 is 199 kg en de S1000RR ook 199 kg).
De nieuwe Fireblade heeft méér PK’s
Niet alleen gewicht is belangrijk, uiteraard moet er ook wel wat vermogen aanwezig zijn. Het totaal herziende motorblok van de CBR1000RR 2017 heeft dat. Er zijn 11pk’s toegevoegd waardoor er totaal 192 paardenkrachten uit het vier-in-lijn motorblok geperst kunnen worden. Voor de pk-freaks is dat een zware tegenvaller want alle concurrenten zitten op minimaal 200pk op de krukas. Goed, een pleidooi over dat het gaat om wát je met die PK’s doet en niet over hoeveel je er hebt is hier op zijn plaats. Maar omdat we nog geen idee hebben hoe de nieuwe Fireblade zich houdt tegenover zijn concurrentie, besparen we je die.
De pk/kg verhouding komt met deze gegevens op 0,984 pk per kilogram, die daarmee 14% is verbeterd ten opzichte van de oude Fireblade. Verder kunnen we je melden dat de CBR100RR 116Nm koppel aan boord heeft die bij 11 000 omwentelingen per minuut optimaal benut worden.
Elektronica houdt de 2017 Blade op de weg
Om al dit geweld in goede banen te leiden is de CBR1000RR uitgerust met de nodige elektronica. Om te beginnen zijn er vijf verschillende rijmodi die de rasreactie, ABS, Traction Control, beschikbare vermogen en nog een aantal dingen instelt. Daarnaast is er een Torque Control met 9 standen. Dit apparaat bepaalt hoeveel koppel er beschikbaar is. Ook is er wheelie control, instelbare motorrem (hoe hard je op de motor afremt) en een quickshifter aanwezig. Deze quickshifter zorgt ervoor dat je voor zowel op- als terugschakelen je koppelingshendel niet meer hoeft te gebruiken. Was dat het dan? Nee nog niet. Ook de ABS is vernieuwd en verbeterd, ook is er een elektronische stuurdemper en een power selector.
Titanium is het lievelingsmateriaal van de de CBR1000RR
Exotische materialen, daar houden we van. De nieuwe Fireblade 2017 heeft er genoeg van. Zo is de volledige benzinetank van dit ultralichte en ultrasterke edelmetaal gemaakt. Ook de (enorme) uitlaatdemper is van dit zelfde materiaal gemaakt. Misschien ook nog wel leuk om te vermelden: de deksels van het blok zijn gemaakt van magnesium (die gouden dingen aan de zijkant van het motorblok).
Techniek uit de MotoGP
Honda is in de MotoGP een serieuze titelkandidaat. Al die ervaring en techniek die ze daar opdoen gebruiken ze weer voor het gebruik in straatmotoren. Zo ook in de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade. Dit paradepaardje van de Japanse motorfietsenfabrikant is gebaseerd op de technieken die in de exclusieve RC213V-S, die op zijn beurt weer een directe replica van Marquez’ snelheidskanon. Maar voor wie serieuze raceplannen heeft, is er nu ook nog de CBR1000RR Fireblade SP2.
CBR1000RR Fireblade SP2: voor het serieuzere racewerk
Er is een nóg meer hardcore versie van de nieuwe Fireblade beschikbaar: de Fireblade SP2. Dit is een raceklare, maar straatlegale variant van de ‘gewone’ Fireblade. Goed wat is er dan precies anders? Te beginnen bij het motorblok. De cilinderinhoud is hetzelfde gebleven, maar een nieuwe cilinderkop, cilinders en kleppen zorgen voor een betere efficiëntie. Daarnaast zijn de in- en uitlaatpoorten vergroot waardoor de brandstof sneller in en uit de verbrandingskamers kan. Ook wordt de SP2 geleverd met betere iridium bougies die krachtiger zijn dan de standaard exemplaren. Ook een verbeterd koelsysteem zorgt voor optimale temperatuurbeheersing.
Uiterlijke veranderingen zijn er in de vorm van gegoten Marchesini velgen, een gouden streep over de kuip en wat carbon accenten.
7 reacties
Pingback: MotoCamel: 5 mooiste motoren van Nederland | MotorFans.nl
Veels te duur dit is niet meer normaal, prijs van af € 22.000 tot € 30.000
Pingback: De dikste superbikes van dit moment | MotorFans.nl
Pingback: Nicky Hayden rijdt nieuwe Honda CBR1000RR Fiberblade over circuit | MotorFans.nl
Pingback: De 9 mooiste motoren voor 2017 zie je op Motorfans.nl
Lekker gers
Pingback: De 6 HEETSTE foto's van de nieuwe Honda CBR1000RR Firebade | MotorFans.nl