Facebook Twitter Instagram
    MotorFans.nl
    • Home
    • Motornieuws
      • Motornieuws
      • Opmerkelijk motornieuws
      • Motor Tests
    • Getest
    • Specials
      • Customs
      • Dream Bikes
      • Ocassions
    • video
    • MotoGP
      1. Nieuws
      2. Races
      3. Girls
      4. Rijders
      5. About
      Featured
      By Redactie7 februari 2019

      Dit is de nieuwe motor van Rossi voor seizoen 2019

      Recent
      3 maart 2019

      Dit zijn alle 2019 MotoGP rijders en teams in één overzicht

      7 februari 2019

      Dit is de nieuwe motor van Rossi voor seizoen 2019

      10 september 2018

      Fenati ontslagen na inknijpen rem collega

    • Blog
      • Overzicht
      • Madelaine: bikerchick
      • MotoCamel: vlogger
      • Mike on the Bike: avonturier
    • Motormerken
      • Aprilia
      • BMW
      • Ducati
      • Harley-Davidson
      • Honda
      • Husqvarna
      • Kawasaki
      • KTM
      • MV Agusta
      • Suzuki
      • Triumph
      • Yamaha
    MotorFans.nl
    Honda CBR1000RR Fireblade SP 2017

    6 Belangrijkste feiten over de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade 2017

    7
    By Redactie on 8 oktober 2016 Motornieuws

    Het heeft (te) lang geduurd  maar de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade 2017 is hier. En wat denk je wat? Hij is bruter dan ooit.

    De nieuwe Fireblade is nog nooit zó licht geweest

    Gewicht is essentieel voor snelheid. Hoe lichter hoe sneller. Klinkt op zich logisch maar dit gaat veel verder dan je denkt. Door minder gewicht heb je minder wrijvingsweerstand, en minder wrijving in bijvoorbeeld de zuigerkamers zorgt ervoor dat de machine sneller op toeren kan komen en dus sneller kan accelereren. Dat ben bij Honda gelooft in gewichtsbesparing blijkt uit het feit dat de CBR1000RR Fireblade 2017 15 kilo lichter is dan zijn voorganger en rijklaar slechts 195 kilogram weegt. Dat is dus inclusief olie en benzine. Daarmee is alleen de 1299 Panigale lichter (190,5 kg) dan de nieuwe Fireblade (Nieuwe GSXR is 202 kg, ZX-10R is 206 kg, R1 is 199 kg en de S1000RR ook 199 kg). Honda CBR1000RR Fireblade SP 2017

    De nieuwe Fireblade heeft méér PK’s

    Niet alleen gewicht is belangrijk, uiteraard moet er ook wel wat vermogen aanwezig zijn. Het totaal herziende motorblok van de CBR1000RR 2017 heeft dat. Er zijn 11pk’s toegevoegd waardoor er totaal 192 paardenkrachten uit het vier-in-lijn motorblok geperst kunnen worden. Voor de pk-freaks is dat een zware tegenvaller want alle concurrenten zitten op minimaal 200pk op de krukas. Goed, een pleidooi over dat het gaat om wát je met die PK’s doet en niet over hoeveel je er hebt is hier op zijn plaats. Maar omdat we nog geen idee hebben hoe de nieuwe Fireblade zich houdt tegenover zijn concurrentie, besparen we je die.

    De pk/kg verhouding komt met deze gegevens op 0,984 pk per kilogram, die daarmee 14% is verbeterd ten opzichte van de oude Fireblade. Verder kunnen we je melden dat de CBR100RR 116Nm koppel aan boord heeft die bij 11 000 omwentelingen per minuut optimaal benut worden.Honda CBR1000RR Fireblade SP 2017

    Elektronica houdt de 2017 Blade op de weg

    Om al dit geweld in goede banen te leiden is de CBR1000RR uitgerust met de nodige elektronica. Om te beginnen zijn er vijf verschillende rijmodi die de rasreactie, ABS, Traction Control, beschikbare vermogen en nog een aantal dingen instelt. Daarnaast is er een Torque Control met 9 standen. Dit apparaat bepaalt hoeveel koppel er beschikbaar is. Ook is er wheelie control, instelbare motorrem (hoe hard je op de motor afremt) en een quickshifter aanwezig. Deze quickshifter zorgt ervoor dat je voor zowel op- als terugschakelen je koppelingshendel niet meer hoeft te gebruiken. Was dat het dan? Nee nog niet. Ook de ABS is vernieuwd en verbeterd, ook is er een elektronische stuurdemper en een power selector. Honda CBR1000RR Fireblade SP 2017

    Titanium is het lievelingsmateriaal van de de CBR1000RR

    Exotische materialen, daar houden we van. De nieuwe Fireblade 2017 heeft er genoeg van. Zo is de volledige benzinetank van dit ultralichte en ultrasterke edelmetaal gemaakt. Ook de (enorme) uitlaatdemper is van dit zelfde materiaal gemaakt. Misschien ook nog wel leuk om te vermelden: de deksels van het blok zijn gemaakt van magnesium (die gouden dingen aan de zijkant van het motorblok).Honda CBR1000RR Fireblade SP 2017

    Techniek uit de MotoGP

    Honda is in de MotoGP een serieuze titelkandidaat. Al die ervaring en techniek die ze daar opdoen gebruiken ze weer voor het gebruik in straatmotoren. Zo ook in de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade. Dit paradepaardje van de Japanse motorfietsenfabrikant is gebaseerd op de technieken die in de exclusieve RC213V-S, die op zijn  beurt weer een directe replica van Marquez’ snelheidskanon. Maar voor wie serieuze raceplannen heeft, is er nu ook nog de CBR1000RR Fireblade SP2.

    CBR1000RR Fireblade SP2: voor het serieuzere racewerk

    Er is een nóg meer hardcore versie van de nieuwe Fireblade beschikbaar: de Fireblade SP2. Dit is een raceklare, maar straatlegale variant van de ‘gewone’ Fireblade. Goed wat is er dan precies anders? Te beginnen bij het motorblok. De cilinderinhoud is hetzelfde gebleven, maar een nieuwe cilinderkop, cilinders en kleppen zorgen voor een betere efficiëntie. Daarnaast zijn de in- en uitlaatpoorten vergroot waardoor de brandstof sneller in en uit de verbrandingskamers kan. Ook wordt de SP2 geleverd met betere iridium bougies die krachtiger zijn dan de standaard exemplaren. Ook een verbeterd koelsysteem zorgt voor optimale temperatuurbeheersing.Honda CBR1000RR Fireblade SP 2017

    Uiterlijke veranderingen zijn er in de vorm van gegoten Marchesini velgen, een gouden streep over de kuip en wat carbon accenten.

    Meer INTERMOT 2016 beursnieuws

    First look Honda Intermot 2016
    Redactie
    • Website
    • Facebook
    • Instagram

    Redactie van Motorfans.nl schrijft over motornieuws, nieuwe motoren, dikke customs en laat je de leukste motorfilmpjes zien! Ook zin om jouw motormening te verkondigen? Laat van je horen via de contactpagina.

    7 reacties

    1. Pingback: MotoCamel: 5 mooiste motoren van Nederland | MotorFans.nl

    2. Robbert on 26 februari 2017 16:37

      Veels te duur dit is niet meer normaal, prijs van af € 22.000 tot € 30.000

      Reply
    3. Pingback: De dikste superbikes van dit moment | MotorFans.nl

    4. Pingback: Nicky Hayden rijdt nieuwe Honda CBR1000RR Fiberblade over circuit | MotorFans.nl

    5. Pingback: De 9 mooiste motoren voor 2017 zie je op Motorfans.nl

    6. martin on 2 januari 2017 09:34

      Lekker gers

      Reply
    7. Pingback: De 6 HEETSTE foto's van de nieuwe Honda CBR1000RR Firebade | MotorFans.nl

    Leave A Reply Cancel Reply

    MotorFans.nl
    Advertentie
    Recente berichten
    17 juli 2020

    Mooie motorroutes voor een motorvakantie tijdens corona

    10 mei 2020

    [Review] virtueel racen met MotoGP 20

    8 maart 2020

    De snelste naked bikes van 2020

    17 november 2019

    Custom BMW K100 caferacer van Luijten Customs

    11 oktober 2019

    Rico Verhoeven heeft nieuwe Suzuki GSX-R1000R

    10 juli 2019

    Zo kan je veilig en koel motorrijden in de zomer

    19 juni 2019

    Motorrijden bij onze buren

    18 juni 2019

    Harley blaast snoeihard over het circuit. En crasht…

    4 mei 2019

    Hoe is het om elektrisch te rijden? Review Zero DS R

    11 maart 2019

    Nicky Hayden’s Honda CBR1000RR SP2 te koop bij Ten Kate Racing

    Abonneer voor vette video’s
    Over ons

    Nieuwsgierig naar het verhaal achter Motorfans.nl? Lees hier meer over hoe we ontstaan zijn.

    Handige links

    Adverteren?
    Wilt u adverteren op Motorfans.nl? Dat kan, bekijk hier wat de mogelijkheden zijn.
    Belangrijkste pagina’s

    Motornieuws

    Motortesten

    Motorvideo’s

    Motorblog

    Chef d’Equipe

    -| Disclaimer

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....