Vandaag onthulde Ducati haar nieuwe Superbike; de Ducati Panigale V4. Dit keer geen vertrouwde L-Twin, maar een compleet nieuw motorblok in V4 opstelling. En dat levert krankzinnige specificaties op. We nemen ze even met je door.
Ducati Panigale V4 specificaties
Te beginnen bij de specificaties van dit straatlegale beest. Zoals gezegd is er in Borgo Panigale gewerkt aan een compleet nieuw motorblok. De nieuwe V4 is geïnspireerd op het motorblok uit de MotoGP. Echter zijn er hier en daar wel wat aanpassingen gedaan om het motorblok bruikbaarder en onderhoudsvriendelijker te maken (interval van 12.000 km voor een beurt). Het blok is zo afgesteld dat het lijkt alsof er twee L-Twins aan elkaar geplakt zijn. Daarom klinkt hij ook extreem lekker, precies zoals de Desmosedici in de MotoGP. Opvallend is dat de contra roterende krukas uit de MotoGP direct is overgenomen. Traditiegetrouw is ook de nieuwe Panigale voorzien van desmodromische kleppen. Helaas zijn de distributieriemen en de droge koppeling al tijden geleden verdwenen bij Ducati.
- Motorblok: 1103 cc, 90° V4
- Vermogen: 214 pk (of 226 met race-uitlaat) en 124Nm koppel
- PK per KG: 1.1
- Gewicht: 198 kg rijklaar
- Vering: 43mm BPF Showa voorvork (volledig instelbaar) en Sachs monoshock aan de achterkant
- Remmen: nieuwe Brembo Stylema monoblock met 330mm dubbele remschijven
- Banden: Pirelli Supercorsa SP 120/70 en 200/60 aan de achterkant
Elektronica
- BOSCH ECU, 6-axig
- Slide Control
- Tractie Control
- Wheelie Control
- Launch Control
- Quickshifter (up/down)
- Instelbare engine brake
- Hellingshoek ABS
- Data analyser met GPS (voor op het circuit)
Verder zien we dat het design vernieuwd is. Erg geïnspireerd op de oude Panigale, maar dan net even wat anders. Vooral het achterlicht is zeer goed gelukt. De rest kan eigenlijk niet tippen aan de originele Panigale. Ook is de uitlaat onder het blok terug. Nu wat hoekiger, en monteer je het volledig titanium Akrapovic systeem, dan komt er nog een klein pijpje uit.
Review video
Live op de Motorbeurs in Milaan hebben we meteen een video gemaakt:
Ducati Panigale V4 ‘Speciale’
Mocht je het allemaal maar wat gewoontjes vinden, dan moet jij de Panigale V4 ‘Speciale’ hebben. Die is extra speciaal. Hoe? Met volledige Ohlins vering, Titanium Akrapovic uitlaat en veel carbon. Daarnaast is de Speciale echt circuit-georiënteerd (voor zover de gewone V4 dat niet was). Dat blijkt onder andere uit de instelbare voetsteuntjes, speciaal racescherm en een data analyser met GPS. Let op, er worden maar 1500 stuks van de Speciale gemaakt, allen met een prijskaartje van 45.000 euro.
Wil je wel iets speciaals maar is de Speciale iets teveel van het goede, dan is er de Panigale V4 S. Deze heeft in tegenstelling tot de wat simpele Showa vering, een volledig elektronisch instelbaar Ohlins-pakket, aluminium gegoten wielen en een lichte lithium batterij.
Ducati Panigale V4 prijs
Goed, dan de prijzen van de nieuwe 2018 Panigale. Die zijn niet mals:
- Ducati Panigale V4: 22.590 euro
- Ducati Panigale V4 S: 27.890 euro
- Ducati Panigale ‘Speciale’: 45.000 euro (gelimiteerde opgave 1500 stuks)
Hoewel we eigenlijk van mening zijn dat Ducati lekker zijn ‘ouderwetse’ L-twin blok had moet houden, stelt de V4 zeker niet teleur. Mocht je toch liever een Panigale met twee cilinders kopen, dan blijft de Ducati 1299 Panigale Final Edition ook in 2018 nog te bestellen.