Eind vorig jaar onthulde BMW iets revolutionairs; de BMW HP4 RACE. Een motor met bergen aan vermogen (zie 215 pk) en met het gewicht van een barman met overwicht (145 kg droog). Een motor die enkel geschikt is voor het circuit, en die dus ook zonder kenteken wordt verkocht.
Naast deze waanzinnige specificaties komt de BMW HP4 RACE ook met een waanzinnig prijskaartje. Voor €80.000 ben jij eigenaar van een van de 750 HP4’s. Maar als je denkt dat je er met dit astronomische bedrag bent, zit je mis.
Want onlangs kwam naar buiten dat het 215 pk sterke motorblok maar 5000 km mee gaat. Hierna zal het complete blok vervangen moeten worden, als je een onverwachte vastloper wilt voorkomen. Omgerekend komt dat neer op zo’n 12 circuitdagen.
Volgens BMW zelf is 5 duizend kilometer helemaal niet zo gek. Een (vergelijkbaar) WorldSBK blok zou tussen de 600 en 930 km een volledig gereviseerd krijgen. Als je het zo bekijkt, ben je met de HP4 nog best voordelig uit.
Een nieuw motorblok is gewoon te bestellen via BMW. Deze zou naar verluid volledig “ready to use” zijn. Wat de blokken gaan kosten is nog onduidelijk.
Een alternatief voor de BMW HP4 RACE is de Ducati 1299 Superleggera. Kost hetzelfde, zelfde vermogen maar komt mét kentekenplaat. Daarnaast is de onderhoudsinterval van de Superleggera 12.000 km.
2 reacties
bij de ducati panigale onderhoudbeurd op 12 000 als je opt staart rijd op circuit
volledig blok versleten na 3500 km heb zelf ervaring met de panigale’s heb er 3 R gehad
cilinders en pistons moeten vervangen worden en de lagering prijskaartje 6500 euro ,,
bij de HP4 revisie ongeveer 1750 euro elke 5000 km
,,,,,,,,,,,,,,,
Duc sjoemelt met z’n pk’s is laatst nog in de media bekent gemaakt.