Al eerder schreven we over het nieuwe platform MotoShare.nl. Zij maken het mogelijk vrij makkelijk een motor te huren of te verhuren. Grote voordeel daarvan is de lagere prijs die je betaald voor een dagje motorrijden en dat je in contact komt met andere motorliefhebbers. Maar is dat eigenlijk wel zo, en hoe gaat het huren van zo’n motor in de praktijk? We zochten het voor je uit.
Stap 1: uitzoeken van een motor
Oke, je hebt besloten weer eens op de motor te springen. Maar welke wordt het dan? Inmiddels staan er ruim 200 motoren op MotoShare, daar moet dus wel iets leuks tussen zitten. Wij kozen voor een BMW R1200GS uit 2009. Het is vrij makkelijk om een motor bij je in de buurt te vinden, aangezien je kan selecteren op provincie. In Breukelen bleek een puntgave GS Adventure te staan. Dat moest hem worden!
Stap 2: account aanmaken (huurder)
Maar voordat je kan huren, moet er eerst een account worden aangemaakt. Hierin worden om de standaardgegevens gevraagd, maar je kunt ook meer informatie over jezelf invullen, het type motor dat je zelf rijdt en zelfs je rijervaring invullen. Dit is gedaan zodat de verhuurder een beter beeld krijgt van de huurder (hij beslist zelf of de huur doorgaat of niet). Daarnaast moet je je rijbewijsnummer invullen. Binnen 3 dagen controleert verzekeraar OHRA of je kan worden toegelaten. Dit alles wordt bevestigd via de mail.
Stap 3: verhuurverzoek sturen
Account is aangemaakt, alle gegevens zijn ingevuld en je weet welke motor je wilt huren. Dan kunnen we het verhuurverzoek gaan sturen. Dat is trouwens zo gedaan. Op de pagina van de motor kun je de gewenste datum invullen en op de button klikken. In de volgende pagina wordt nog gevraagd om een bericht te schrijven aan de verhuurder, om zo het proces iets persoonlijker te maken.
Ook de prijs komt meteen in beeld. Opvallend is wel dat de prijs die in het overzicht (€97 per dag), verschilt van de prijs die in de bevestiging wordt weergegeven (€ 111,18). Achteraf bleek dat vanwege de korting die berekend wordt als je 2 of meer dagen huurt. Daarnaast komen er om onduidelijke redenen nog transactiekosten bij a lá €2,55.
Tot slot is er nog een een vakje waarin 5 verschillende soorten voorwaarden geaccepteerd moeten worden. Niet echt uitnodigend om door te lezen, maar wel handig om te doen als je niet voor verassingen wil komen te staan.
Na het versturen wordt het verzoek beoordeeld door de verhuurder. Indien geaccepteerd moet het bedrag binnen 24 uur, via een online betaling, worden overgemaakt om de huur door te laten gaan. Het 06-nummer van de verhuurder wordt nu ook zichtbaar. Dit is erg fijn zodat je de exacte details over de verhuur nog even persoonlijk dan doorspreken.
Stap 4: rijden maar
De betaling is gelukt, we kunnen de motor gaan ophalen. Daar aangekomen blijkt de verhuurder een aardige man die zijn motor regelmatig verhuurt. Ietswat gehaast neemt hij de motor met ons door, om vervolgens de officiële documenten tevoorschijn te toveren. Hierin staan onder andere de algemene voorwaarde, kilometer stand en wat andere zaken zoals hudige schade aan de motor. De verhuurder was tijdens de uitleg en het tekenen van de papieren heel relaxed in binnen 15 minuten waren we ready to go!Zoals hier boven genoemd reden we met een BMW 1200 GS Adventure uit 2009. Optioneel werd er gratis een driedelige kofferset en Garmin navigatiesysteem meegeleverd. Superchill voor de betere toertochten. We hadden geluk met het weer en daarom hebben we een dagje heerlijk kunnen motorrijden.
Stap 5: terug brengen en afhandeling
We hadden met de verhuurder afgesproken de motor aan het eind van de middag weer in te leveren. Normaal gesproken heb je de motor voor 24 uur gereserveerd, maar korter kan natuurlijk ook. Officieel heb je 200 kilometer vrij rijden. Dat bleek in de aan de krappe kant voor een flinke toertocht. Mocht je daar overheen gaan zou het extra geld kosten per gereden kilometer.
Ook bij het terugbrengen was de eigenaar heel vriendelijk. Bij ons is er gelukkig geen schade ontstaan tijdens de huurdag. Mocht dat wel zo zijn ben je all-risk verzekerd, met een eigen risico van €500. Verder moesten er nog wat gegevens worden ingevuld en ondertekend worden. Dat gedaan werd een heerlijke motordag afgerond.
Conclusie
Een motor huren via MotoShare is echt eenvoudig. Zij zorgen dat huurder en verhuurder elkaar ontmoeten en doen er alles aan om de huur zou soepel mogelijk te laten verlopen. Risico’s worden flink ingeperkt doordat de verhuurder zelf kan beoordelen of de huur doorgaat en door de verzekering. Achteraf kunnen beide partijen elkaar beoordelen zodat de ‘rotte appels’ er meteen worden uitgefilterd. Kortom, een aanrader om een dagje onbezorgd een andere motor te rijden!
3 reacties
Update 2021:
Huurvoorwaarden en eigen risico zijn minder gunstig inmiddels, LET OP:
Eigen Risico: In Nederland bedraagt het standaard eigen risico € 1200 per schade gebeurtenis bij
schade aan de Motor tijdens de Huurperiode. Je hebt de keuze om deze tegen een meerprijs van
€ 17,5 per dag te verlagen naar € 600 per schade gebeurtenis. Let op. In België is het eigen risico
niet beperkt tot € 1200 maar is het eigen risico de totale waarde van de motor.
(Versie 7.8 MotoShare P2P B.V. is geüpdatet op 2021-06-02).
Toch wel iets om goed over na te denken; een leuk dagje motorrijden kan als je onverhoopt schade rijdt dus 1200 eurootjes kosten, ondanks die “WA Volledig Casco (All-risk) verzekering van Combi Motors Verzekeringen BV.
pas op met verhuren van je motor. Helaas slechte ervaring mee. Zit nu al 7 weken met ruim 2700 schade. Als verhuurder moet je aan kunnen tonen dat motor schade vrij is meegegeven. Getekend formuliertje trekt ohra zich niks van aan. Ik verhuur mijn motor niet meer
Voor een beginnende rijder is deze site een manier om kennis te maken met motorrijders en verschillende motorfietsen. Een manier om ervaring op te doen op verschillende merken en soorten voordat je zelf gaat kopen.