De tuningtak van Mercedes, AMG genaamd, heeft 25% van de aandelen van het Italiaanse motormerk MV Agusta gekocht.
Voor een kwart van de aandelen moest Mercedes-AMG een bedrag van 30 miljoen euro op tafel leggen. Met deze nieuwe inkomsten kan het scala van de modellen bij MV Agusta flink worden uitgebreid. De komende jaren mogen we dus meer nieuwe modellen verwachten bij het exclusieve Italiaanse merk en dat is fijn, want we zien graag wat meer Agusta’s op de weg verschijnen. Mercedes koopt MV Agusta om zo net als de concurrent Audi, een exotisch motormerk in handen te krijgen. Twee jaar geleden kocht Audi het Italiaanse Ducati. Mercedes was toen ook geïnteresseerd maar zag voor zijn neus de concurrent er met de buit vandoor gaan. MV Agusta mag dan wel iets exclusiever zijn dan landgenoot Ducati, maar beide merken hebben schoonheid en prestatie hoog in het vaandel zitten. De tuningtak AMG past in dat opzicht goed bij MV Agusta.
Met een aandeel van 25% blijft MV Agusta in principe onafhankelijk. Het geld en de kennis kunnen de Italianen goed gebruiken om zich verder te ontwikkelen. AMG kan in haar beurt weer wat leren van de ontwerpers van MV Agusta. We zien de eerste nieuwe ontwikkelingen graag tegemoet.
Voor de liefhebbers het officiële persbericht:
Mercedes-AMG and MV Agusta announce cooperation
Cooperation agreement signed on long-• term partnership
• Mercedes-AMG to acquire 25% interest in MV Agusta
• Cooperation in area of marketing and sales
Affalterbach, Germany / Varese, Italy – The sports-car and performance brand Mercedes AMG of the Daimler AG and the motorcycle manufacturer MV Agusta have signed a cooperation agreement on a long-term partnership. Cooperation between the two high-end brands with long traditions and histories will include the area of marketing and sales. At the same time, Mercedes-AMG GmbH will acquire a 25% interest in MV Agusta Motor S.p.A. No details have been disclosed of the price to be paid for the stake in MV Agusta Motor. Mercedes-AMG will appoint one member of MV Agusta’s board of directors. The partnership is still subject to the approval of the relevant authorities, which is expected to be granted in late November.
Tobias Moers, Chief Executive of Mercedes-AMG GmbH: “In MV Agusta, we have found the perfect two-wheel partner for Mercedes-AMG. This manufacturer with a long tradition and Mercedes-AMG are connected not only by a long and successful racing history, but also by shared values and goals for the future – allowing the experience of utmost perfection, optimal performance and motorsport technology for the road. The cooperation with MV Agusta also underscores the importance of AMG as the sports-car and high-performance brand of Mercedes-Benz Cars. The partnership provides us with an entry into a world of additional high-performance enthusiasts.”
Giovanni Castiglioni, President and CEO of MV Agusta Motor S.p.A., commented: “MV Agusta and Mercedes-AMG are a perfect brand fit: Two complementary companies that stand for design, high performance and excellence. Mercedes-AMG will help MV Agusta to further expand globally and to accelerate our growth. The uniqueness of MV Agusta will further enhance Mercedes-AMG’s leadership in the high-performance segment.”
Wilko Stark, Vice President Daimler Strategy & Mercedes-Benz Cars Product Strategy and Planning: “The positioning of Mercedes-AMG as the performance brand in the Mercedes Benz product portfolio will be further strengthened through the strategic partnership with MV Agusta. The strategic cooperation with MV Agusta will allow us to address high-performance enthusiasts with automobiles and with motorcycles. Through the cooperation in the area of marketing and sales, we will be able to attract new target groups for both companies all over the world.”