Wat is er beter dan een dikke naked bike onder je kont? Vol gepeperd met pk’s, vlijmscherp sturen en voorzien extreme acceleratie. Alles wat je nodig hebt voor optimaal rijplezier op je motor. Maar welke naked-bike moet je hebben? We hebben de 10 dikste exemplaren voor 2018 onder elkaar gezet.
LEES NU: de snelste naked bikes van 2020
Dé snelste naked bikes voor 2018
Als je zoveel mogelijk pk’s in je motor wilt hebben, is dit jouw lijstje. Acht extreem dikke nakedbikes voorzien van achterlijk veel vermogen, maar hebben allemaal hun eigen kenmerken. Welke wordt het voor jou?
Kawasaki Z1000 (R)
142 pk – 111 Nm – 221kg – €13.799,-
Te beginnen met de Kawasaki Z1000. De supernaked van Kawasaki gaat namelijk al een paar jaartjes mee, en met zijn 142pk aan vermogen is het de minst krachtige machine uit deze lijst. Hij is tevens de zwaarste en de goedkoopste motor van deze naked-bikes. Wel is het een van de meest herkenbare motoren van deze top-10. De Z1000 was de eerste motor die met zijn eigenzinnige design de ‘insecten’ trend inluidde. Er is nu ook een R versie beschikbaar. Evenveel vermogen maar betere remmen en een schokbreker van Ohlins.
Honda CB1000R
145 pk – 103 Nm – 212kg – €15.499
Helemaal nieuw in deze lijst is de Honda CB1000R. Dé nakedbike van Honda was al tijden niet veranderd, maar op de motorbeurs in Milaan werd de volledig nieuwe CB1000R voor 2018 gepresenteerd. Hij heeft dan wel de op één na minste pk’s van deze lijst, wat ons betreft is hij wel een van de mooiste. Meer beeldmateriaal van de Honda CB1000R in de link.
Suzuki GSX-S1000
146 pk – 106 Nm – 207kg – €14.399
De Suzuki GSX-S1000 is al veel te lang niet vernieuwd. Des al niet te min levert zijn 999cc vier-in-lijn motorblok nog altijd een sterke 146 pk. Dit motorblok komt uit de oude GSXR, de superbike in de collectie van Suzuki. Qua styling en uitrusting is de GSX-S1000 niet al te bijzonder. Wel is hij met zijn 14 duizend en een beetje is hij wel een van de goedkoopste naked uit deze lijst.
Ducati Monster 1200 R
152 pk – 125 Nm – 207kg – €21.990
Als hard wil rijden, maar dan wel in de stijl van een Italiaanse volbloed, moet je de Ducati Monster 1200 R hebben. Hij heeft zijn herkenbare Monster-uitstraling, maar is wel de krachtigste Monster die ooit gebouwd werd. Door de nieuwe Euro-4 milieueisen verloor hij weliswaar 8 paardenkrachten, maar met 152 hou je er nog genoeg over. Verder is de Monster luxe uitgerust met Brembo remklauwen en Ohlins vering. Goedkoop is hij allerminst. Voor de Monster 1200 R moet bijna 22 duizend euro betaald worden.
MV Agusta Brutale 1090 RR
158 pk – 100 Nm – 183kg (droog) – €21.990
Naast de Monster staat er nog een Italiaanse volbloed in de lijst. Bijzonder aan de MV Agusta 1090 Brutale RR is natuurlijk het fraaie design. Maar wat nog opvallender is, is het instelbare motorkarakter. Je hebt namelijk de keuze om de motor in te stellen op een topvermogen van 144pk en 112 Nm aan koppel, of op 158pk en 100 Nm aan koppel. Daarnaast heeft de Brutale verreweg de mooiste naam van deze lijst. Win je misschien niet de oorlog mee, maar het blijft wel lekker om te zeggen dat jij een MV Agusta Brutale RR in de schuur hebt staan. Tot slot is de Brutale RR fijn uitgerust met een Marzocchi voorvork en Brembo remklauwen.
Yamaha MT10 (SP)
160 pk – 111 Nm – 210kg – €15.999
Twee jaar geleden ging ook Yamaha zich mengen in het titanengevecht in het nakedbike segment. Zij kwamen met de Yamaha MT-10. Qua design is dit verreweg de meest futuristische motor die je uit dit segment kan kopen. Het motorblok komt uit de grote broer, de Yamaha R1. Echter is het blok iets bruikbaarder gemaakt voor straatgebruik en heeft het een meer lineaire vermogensafgifte. Dat resulteert in 160pk aan vermogen, in plaats van 200 bij de R1. MT staat trouwens voor ‘Master of Torque’. Je mag zelf beslissen of die naam met 111Nm koppel toepasselijk is. Wel missen we dure speeltjes van bijvoorbeeld Brembo en Ohlins. Afgelopen jaar kwam er ook een SP versie uit. Deze heeft elektronisch instelbare vering van Ohlins en heeft een ander kleurtje.
BMW S1000R
165 pk – 114 Nm – 205kg – €16.194
Eigenzinnigheid zijn we niet gewend van BMW. Maar de S1000R is voor Duitse begrippen behoorlijk eigenzinnig. Niet op de laatste plaats vanwege zijn opvallend design. Je moet van de asymmetrische voorkant houden, maar opvallend is het zeker! En dat kun je niet altijd zeggen van zijn Japanse concurrenten. Daarnaast zijn de cijfers van de BMW S1000R niet misselijk: 165 pk bij een rijklaargewicht van 205 kilo. In principe heeft deze naked het zelfde motorblok als zijn grote broer: de S1000RR. Dat zegt genoeg toch? Met iets meer dan 16k is hij ook nog redelijk goed betaalbaar.
Aprilia Tuono V4
175 pk – 120 Nm – 184kg (droog) – €18.144
De Aprilia Tuono is een bruut beest. Zijn V4 motorblok komt rechtstreeks uit de superbike van het Italiaanse motormerk en is met zijn 175pk een de krachtigste nakedbikes momenteel verkrijgbaar. Als je een motorfiets wilt hebben die je tot het uiterste drijft, en je liever vermoord dan je heelhuids laat aankomen op plaats van bestemming, moet de de Tuono hebben. Verder heb je het complete elektronicapakket, Instelbare vering en krachtige Brembo remklauwen. Er is trouwens ook nog een Factory uitgave, deze is luxer uitgerust en nog meer race georiënteerd.
KTM 1290 Super Duke
177 pk – 141 Nm – 195kg (droog) – €19.220
Afgelopen jaar reden we de KTM 1290 Super Duke. Deze motor heeft gewoon alles. Je kan rustig door de stad cruizen, maar zodra het gas erop gaat is de Super Duke compleet gestoord. Die unieke combinatie van twee werelden maakt ‘m misschien wel de beste naked in deze lijst. Het achterlijk grote V-Twin motorblok (1301cc) produceert een magistrale 177 paardenkrachten. Dat maakt ‘m de krachtigste naked die je op dit moment kan kopen. Verder is hij overcompleet met WP instelbare vering, remklauwen van Brembo, quickshifter, verschillende rijmodi en natuurlijk het complete elektronicapakket. De KTM 1290 Super Duke heeft het allemaal. Geluid check je hier.
PGM V8
300 pk – 214 Nm – 242kg – $180.000,-
Baas boven baas. De PGM V8 is de krachtigste straatlegale motor die we kennen. En het is nog een nakedbike ook. Wat een geluk! De machine heeft een astronomische 300pk aan vermogen aan boord. Die worden opgewekt door een V8 motorblok, bestaande uit twee R1 motorblokken aan elkaar geknutseld. Een Australische hobbyist zet de PGM motoren met de hand in elkaar. Voor al die manuren moet wel een flinke zak met geld betaald worden. 180 duizend Amerikaanse dollars om precies te zijn. Alles lezen over de PGM V8 doe je in de link.
1 reactie
Knappe bikes maar ik heb toch liever mijn lekker dikke Diavel Carbon met race-termignoni’s! Lekker 171PK voor 220kg en nog eens op koppel laten tunen door mijn garagist 😉